Sommaren12 skrev 2012-02-19 20:08:41 följande:
Ninime: har med läst det om avnavlingen. Minst en minut tror jag man ska vänta innan man klipper av. Ska med skriva det.
Halvsittandes... Förstår inte riktigt hur det ser ut. Ingen som hittar nån bild på hur den ställningen ser ut ungefär?
Det är alldeles för lite, det jag menar med när moderkakan har pumpat färdigt kan ta allt mellan 5-30 min, navelsträngen blir helt vit... Dom har börjat få upp ögongen om att avnavla sent är bra för barnet så jag har för mig att dom flesta har börjat med att vänta upp till ca 3 min, men blodet pumpar fortfarande i navelsträngen.... Så jag kommer skriva att dom får inte klampa sen klippa förrän navelsträngen är vit och den är färdig...
Nu menar jag inte att man absolut inte kan spricka om man har halvsittande ställning men jag har hört att risken minskar lite, det är jättebra om bm kan hålla tillbaka huvudet lite om det går för fort vid utgången, tyvärr är det där som det känns som värst, en enorm brännande känsla och man kan lätt tappa fokus, bm och undersköterskorna hoppas jag hjälper till att snappa upp dig så du behåller din fokus på vad du gör, det gjorde dom med mig... När det känns som värst så måste dom påminna dig om att ta kontrollen över det onda och du fokuserar på andningen, stenhårt...
För mig finns det inget mer häftigt än att föda barn, det är det coolaste jag varit med om i hela mitt liv... En enorm kraft tar över ens kraft, en kraft som man kommer på att man faktiskt kan bemästra

Låter koko men så kände jag