• NiniMe

Augustibebis 2012

Idag har jag varit på Kk akuten för att se om bebis mår bra därinne Lillebror här hemma lekte stålmannen igårkväll och hoppade rätt på magen när jag var oförberedd, fick en del molvärk efter, så  idag har jag varit nervös, så jag åkte in och där låg den lille parveln Och gud vilken sprallig liten Hjärta Jag är nu i vecka 15+0 men han trodde det var någon dag på 14+ men det fick vi se på rul sen eftersom han bara skulle kolla så allt såg bra ut :) Bebis sög på tummen och spralla runt som tusan Inte konstig att jag känner h*n så bra redan Men gud vilka lyckomoln man svävar på nu Hjärta Bebis var 9 cm från rumpan till huvudet och huvudet var 33 mm brett från öra till öra

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-02-07 14:54:44 följande:
    Än så länge känner jag mig sådär övermäktig och tror att förlossningen kommer bli mer eller mindre smärtfri HAHA! Antar att rädslan kommer när magen blir stooor och man inser att den där inne ska UT. Men just nu kan jag inte relatera till hur ont det kommer göra. Under en misslyckad leverbiopsi en gång hade jag så ont att jag bad om att få dö i princip. Jag skrek så av smärta att sköterskorna blev skrämda, började gråta och försvann... Så jag tror på nåt vis att jag redan varit med om det värsta i smärtväg... Men jag tänker mycket på det och tycker inte det är fel att börja fundera redan nu, det är ju bra förberedelse. 

Något som oroar mig mycket är amningen. Har ju hört om hur många som fått problem med det och man mer eller mindre blir tvingad att till varje pris amma. Jag är emot hela amningshysterin. Okej att man försöker trots att det är problematiskt men om man till slut är så jäktad att man mår dåligt både psykiskt och fysiskt, tappar orken och kanske distanserar sig till sin nyfödde, då är det INTE okej. Varför inte bara sätta in ersättning då? Varför ska det va sån tabu? Blir det problem för mig tänker jag försöka stå på mig. 
    Amningen i sig är ett ganska känsligt ämne... Jag själv ammade första i 3 månader men efter att ha lyssnat på skrik och missnöje så gav jag upp, samma sekund han fick ersättning blev han en helt nöjd kille utan skrik...
    tvåan amma jag i 7 veckor, sen var jag inte långt ifrån att gå in i väggen och jag gav upp... Minns hur dåligt jag mådde med mig själv, att jag kände mig som världens hemska mamma som inte kunde ge mitt barn det man "ska" ge.. Jag brydde mig inte så mycket efter när jag såg hur mycket bättre allt funkade i familjen, med denna bebis kommer jag göra samma.. Göra mitt bästa och funkar inte det så hittar vi de som funkar för oss..

• NiniMe

Ohh nu har jag beställt en angelsound hehe... Jag vet inte varför men helt plötsligt har jag blivit rädd att bebis inte lever.. Har känt bebis ett tag men så fort jag inte känner ngt så inbillar jag mig det värsta.. Vill bara att det ska bli rul nu så jag vet att allt ÄR bra därinneHjärta 3½ vecka kvar....

• NiniMe

Maginfluensa in the house!! Urk.... Jag har inte haft detta på 10 år och så ska jag få det nu när jag är gravid... Igår spydde jag som en kalv hela dagen och låg klubbad.... Idag har mannen åkt på det, nu väntar man in att mina pojkar också kommer få det, men jag hoppas dom slipper...
    Var lite orolig för bebis eftersom jag inte fick behålla ett skvatt men tidigt imorse så kände jag hur h*n buffa runt där inne tack o lov Hjärta 

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-02-14 23:08:25 följande:
    Dilemma! Mitt hår ser förjäääävligt ut. Har alltid färgat det och nu har jag typ fyra cm utväxt och så har jag ju börjat få VITT hår... Gråter Känner mig asful!
    Funderar på om jag ska färga eller ej. Har läst massor om det och en del säger att man bör avstå och andra att risken för att det ska skada är minimal och obevisad. Vill verkligen färga skiten men samvetet sviker lite...
    Hur hade ni gjort? Och finns det nåt annat alternativ? Typ nån mer skonsam färg eller nåt?  
    Jag har färgat mitt hår när jag varit gravid...

Jag har en tid hos sjukgymnasten imorgon för att diskutera mina höfter Jag har haft problem med dom mellan graviditeterna också och det börjar komme igen så nu ska jag se om dom kan hjälpa mig...

Vet någon här om man skulle bli sjukskriven hur det påverkar föräldrarpengen? Sjunker den eftersom inkomsten sjunker då? 

Igår fick vi vår angelsound och familjen fick lyssna på vår lille boxare därinne, syskonen tyckte det var skitkul och ville att bebis skulle komma ut nu  

• NiniMe

Så då har jag varit hos sjukgymnast och fått konstaterat, foglossning... Så nu går jag runt med ett foglossningsbälte.. Har ni andra erfarenheter av det? Jag tycker det gör mer ont när jag har det på mig..

• NiniMe
    oxle bo skrev 2012-02-16 15:09:31 följande:
    fy jag har ett hemma, haft foglossning med mina 2 barn o har de nu.. men fan det där bältet går inte o ha. skär in o nä..
    jag som jobbar inom vården springer o böjer mig hela tiden, nej går inte o ha.o det går inte o sitta med.men tens kan vara skönt när det gör ont,men tror fan inte den hjälper..
    Samma här, jag jobbar inom äldrevården och det är rätt så tungt och en massa springande fram och tillbaka... Och bältet kändes inte alls bra faktiskt, men jag skulle prova det över helgen så vi får se och jag hoppas inte det blir värre men det blir det väl Rynkar på näsan
  • NiniMe

Millas: Okej, då ska jag ge det en chans nu i helgen  

Jag fick ju också hemmadopplern och det var verkligen skitsvårt att hitta hjärtljudet, ljudet lät mycket bättre när jag la olja på istället (olivolja hahaha) men jag fick trycka som bara den men visserligen har jag lite mer fett på magen som stoppar upp kanske Drömmer  Först hörde jag bara mitt hjärtljud, sen leta jag lite till, och badabam hoppa det som tusan och så hörde man när bebisen rörde på sig med

• NiniMe

Det man kan tänka på när det gäller att inte spricka är även att ha en annan ställning än liggande som är barnmorskornas favoritställning men är igentligen inte den smidigaste... Att halsitta på huk är den som är smidigast för dig och barnet eftersom tyngdlagen hjälper till att få ner barnet i kanalen...
    Denna gången ska jag absolut göra det och jag ska absolut skriva in i min förlossningsjournal att jag ska ha avnavling när navelsträngen har pumpat klartoch när moderkakan kommit ut, dsv när barnet fått i sig alla viktiga ämnen i blodet all syre osv, som den behöver för att kunna återhämta sig ordentligt efter fl... Läs gärna på om det så ni vet vad det gäller...
    Jag hade inte en aning när jag födde mina pojkar men nu vet man lite mer och jag tänker inte riskera ngt onaturligt för mitt barn för att forskning av dess stamceller ska göras...

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 20:08:41 följande:
    Ninime: har med läst det om avnavlingen. Minst en minut tror jag man ska vänta innan man klipper av. Ska med skriva det.

Halvsittandes... Förstår inte riktigt hur det ser ut. Ingen som hittar nån bild på hur den ställningen ser ut ungefär?
    Det är alldeles för lite, det jag menar med när moderkakan har pumpat färdigt kan ta allt mellan 5-30 min, navelsträngen blir helt vit... Dom har börjat få upp ögongen om att avnavla sent är bra för barnet så jag har för mig att dom flesta har börjat med att vänta upp till ca 3 min, men blodet pumpar fortfarande i navelsträngen.... Så jag kommer skriva att dom får inte klampa sen klippa förrän navelsträngen är vit och den är färdig...  
    Nu menar jag inte att man absolut inte kan spricka om man har halvsittande ställning men jag har hört att risken minskar lite, det är jättebra om bm kan hålla tillbaka huvudet lite om det går för fort vid utgången, tyvärr är det där som det känns som värst, en enorm brännande känsla och man kan lätt tappa fokus, bm och undersköterskorna hoppas jag hjälper till att snappa upp dig så du behåller din fokus på vad du gör, det gjorde dom med mig... När det känns som värst så måste dom påminna dig om att ta kontrollen över det onda och du fokuserar på andningen, stenhårt...

För mig finns det inget mer häftigt än att föda barn, det är det coolaste jag varit med om i hela mitt liv... En enorm kraft tar över ens kraft, en kraft som man kommer på att man faktiskt kan bemästra Låter koko men så kände jag
Svar på tråden Augustibebis 2012