• astro

Augustibebis 2012

Mamma070912 skrev 2012-04-28 21:14:52 följande:
    Hej alla!  Någon som har koll på havandeskapsförgiftning? Kan man göra något för att undvika att få det? Har en kompis på fb (som jag inte träffat på många år), som blev akut snitt på idag i v 28 pga havandeskapsförgiftning. Riktigt otäckt... Allt är bra så långt, men det är tidigt det, några av er är ju i v 28 tänkte jag. Känns ju som att det är en evighet kvar tills det är dags egentligen...
    Vetenskapen har inga råd att ge eftersom de inte har listat ut varför man drabbas. Inget konstigt i det, energin som läggs ner på kvinnosjukdomar är sorgligt liten.

Min högst ovetenskapliga åsikt efter att ha följt många gravida är att risken ökar om man är överansträngd och att vila, särskilt dagtid, kan bromsa förloppet och kanske också fungera i förebyggande syfte.

Läkarna använder ibland Aspirin som ett slags förebyggande medicin men det är absolut inget man kan göra själv hemma. 
  • astro
    fru Elle skrev 2012-04-30 14:56:11 följande:
    Har ju behövt ge ersättning redan på BB och de har där. Har haft både i Varberg och på Östra i Göteborg. Sen kan set vara skönt att köpa hem ersättning då man har hemma. Är ju betydligt billigare att köpa i stora matvaruaffärer än på apotek dom brukar funnas på sjukhusen.

Var med hos BM idag, allt var bra utom sockret. Var på 8,3 så jag fick en remiss för att göra en glukosbelastning. Har aldrig behövt göra det tidigare graviditeter och brukar ha ett sockervärde på 5 eller under 5. Att göra en glukosbelastning verkar inte vara så roligt. På fastande mage ska de ta ett prov och sen ska man dricka en sockerlösning. Efter det ska man sitta där i 2,5 timmar och sen ta ett nytt prov. Ser inte fram mot detta . Men de andra värdena var ok blodtryck 110/55, hjärtljud på 144 och hjärtljudsapparaten fick några ordentliga sparkar av killen i magen.
    8,3 är inte så väldigt högt ... hade du kanske fikat innan?

Jag mäter mitt blodsocker hemma eftersom jag haft graviditetsdiabetes en gång. Det är inte särskilt svårt att göra och kanske en väg att gå om du vill ha lite personlig koll på hälsan istället för att låta vården sköta allt. 
  • astro
    fru Elle skrev 2012-04-30 19:55:48 följande:
    Astro; hade ätit frukost 1,5 timmar innan. Men brukar vara hos BM samma tid och äta frukost innan. Åt inget som jag inte brukar äta och normalt har jag ett värde på ca 5. Så ett värde på 8,3 är inte så högt då? Jag jämför ju med det jag brukar ha.
    Under dessa omständigheter är det ju en smula högt förstås. Hade du druckit extra juice eller just fikat någonstans hade det däremot inte varit ett dugg konstigt. Orosgränsen brukar gå runt 10 men olika BM tänker olika och det är klart det kan vara värt att kolla upp den oväntade skillnaden.
  • astro
    Ellenbmt skrev 2012-05-01 00:11:56 följande:
    Fy fan för min sambo just nu!! Gråtfärdig. Var bjudna till vänner på grillfest ikväll, sambon jobbade till tio så han kom sent, sen häver han i sig spritgrogg, ( han väger 60 kg, jobbat 08.30-22.00 ätit enbart lunch) en timma efter att han kom till festen har jag fått blickar från alla, sedan tvingat med honom hem, gnällandes om hur jävla tråkig jag är, ögonen står i kors och ansiktsdragen är stela och han ser lixom obehagligt full ut, bär dottern upp för trappor och ut i bilen och hon var rädd för honom. Sen ramlar han ur bilen hemma, går in å spyr, ramlar på möbler å helvete..... Åh jag är rasandes arg nu!!! Min fina snälla omtänksamma man, vart fan tog han vägen?! Så pinsamt och egoistiskt och elakt och oansvarigt... Dessutom jobbar han i morgon.... Giv mig styrka... Lär ju få köra dit honom?!
    Jösses, beklagar verkligen. Min man gjorde något liknande i slutet av min förra graviditet och jag minns fortfarande hur arg och besviken jag blev. Det är liksom extra viktigt att man kan lita på att de finns där för en, när man är gravid ska man inte behöva vara barnvakt åt sin partner. Över huvud taget.

Om du kommer åt, skäll ut honom när han fortfarande är bakis. Det brukar ta skruv, i alla fall på min.

*kramar* 
  • astro

Roos26, vad skönt att det var bättre i alla fall. Och att de noterade moderkakans placering så att ni kan hålla koll på den. Jag drabbades av föreliggande moderkaka -95 och strök nästan med, det var på håret för både mig och barnet. Tack och lov att ultraljudstekniken gått framåt sedan dess!

fru Elle, med en Molly och Harry kanske det skulle passa med ... Rupert, Donald, Thomas, Sam, Theodor? 

• astro
    fru Elle skrev 2012-05-03 13:44:45 följande:
    Roos26 vad skönt att tappen blivit längre och att det går åt rätt håll. Har dina sammandragningar minskat nu eller har du fortfarande mycket?

Astro; jag är mest inne på Alfred och min man gillar Max väldigt mycket. Theodor gillade jag, det har vi inte med på vår lista, tack!
    Ett av mina favoritnamn faktiskt, Theodor, men maken gillar det inte alls. Jag gillar betydelsen också, gudagåva ...
  • astro
    Sessan 84 skrev 2012-05-04 20:56:01 följande:
    Hej allesammans

Hoppar in med en liten fråga...
    Jag har haft tandvärk i veckan som gjort fruktansvärt ont och då varit "tvungen" att ta Alvedon. Men nu har jag insett att inte bebisen rör sig lika mycket när jag tagit Alvedon, någon mer som tänkt på det? Eller som vet något om hur Alvedon påverkar bebisen? Det SKA ju inte vara skadligt men det känns inte bra...
    Jag har märkt att om bebisen har feber och jag tar Alvedon så går bebisens feber ner, när bebin är liten. Alla jag har pratat med säger "myt" men jag har testat på ganska många barn vid det här laget och det har fungerat varenda gång utom en, så jag har lite svårt att tro att det är en ren slump.

Tycker också Alvedon resulterar i färre sparkar. Trots det tror jag att det är en relativt ofarlig drog.

Om tandvärken beror på en akut inflammation skulle jag vilja rekommendera Corsodyl munskölj, det fixade till en inflammation runt min visdomstand så bra att jag slapp gå till tandläkaren (puh). 
  • astro
    Kampis skrev 2012-05-07 19:22:53 följande:
    Håller med =)
    Skulle aldrig få för mig att lägga den i eget rum.
    Konstigt egentligen att vi är det enda djuret som vill bli av med barnet så, alla andra djur sover ju ihop med sina ungar såvitt jag vet.  
    Precis.

Jag växte upp med massor av katter och tänkte redan innan jag fick barn att katthonan på sitt sätt är en bra "role model", det höll jag till stor del fast vid när mitt första barn föddes och det gör jag fortfarande.
    Vi människor har en tendens att glömma att även homo sapiens faktiskt är ett djur. Naturligt är bäst.

Våra småbarn har egna sovplatser men hamnar vanligen i vår säng. Nu ska vi byta till 3X90 för att alla ska få plats  
  • astro
    Naimis skrev 2012-05-08 22:53:35 följande:
    Vecka 28 (en vecka sen) låg jag på +9 kg sedan innan jag blev gravid. Sist blev totalen +13 kg men vägde då ett par mer innan.
    Har ett annat sug och aptit drnna gång så de blir sökert några kilon till. Feamförallt med den nya löneförmpnen i form av en mjukglassmsskin i lunchrummet på jobbet
    Vilken otroligt nice löneförmån
  • astro
    Angelica1991 skrev 2012-05-09 22:07:05 följande:
    Tack hurrni <3 upp till bevis om droppet hjälpt kl 23 ska dom kolla tappen igen. har det rört sig åker jag på snitt på en gång. så skriver jag inget runt halv12-12 så vet ni vart jag är :( pappan gasar hit, 1,5 tim. jag hör till vås egentligen men Uppsala fick ta hand om min lilla ist <3 tårar tårar
    Håller tummarna för dig och din lilla jag också. Massa kramar. Hjärta
Svar på tråden Augustibebis 2012