• astro

Augustibebis 2012

anneh skrev 2012-05-15 11:11:04 följande:
    LindaPernilla: min BM sa att jag måste börja med niferex, men nej jag vägrar. Dricker blutsaft istället.. Kanske inte lika effektivt, men ändå.
    Om du inte är känslig för socker så rekommenderar jag messmör.

Bra är också torkade aprikoser och blodpudding. Borde duga. 
  • astro
    Angelica1991 skrev 2012-05-15 10:00:48 följande:
    jag har lyckats fått in 2 bilder i mitt bildgalleri på min profil sida. det gick från mobilen :D mer bilder kommer sen men nu har ni fått en tjuvskik iaf hihi
    Vilken liten gullplutt Nästan exakt en sjättedel av vad min senaste jättebebis vägde vid födseln. Jösses.
  • astro
    strongenough skrev 2012-05-19 08:56:12 följande:
    Tack så mycket för alla grattis
    Det är verkligen en speciell situation så man mår lite upp och ner.

Amanda har massa "små" problem så man oroar sig för henne men doktorn tycker ändå att båda är krya så det låter ändå bra.
    Elvira har där knappt varit något alls med så hoppas på att få hålla henne snart! Hade verkligen varit underbart. 

Ska skriva in mig! Långt ifrån Augusti blev de dock Tungan ute 
    Härliga namn ni har valt. Elvira har varit på tapeten här också, det är en "bubblare" hos oss.
    Tänker på dig och dina tvillingar hela tiden och håller tummarna för att allt ska gå bra, på alla vis.
    Kampis skrev 2012-05-19 06:43:34 följande:
    Nej man oroar sig ju mindre över psd om man har ett larm ;) Men hur långt man har till sängen spelar ju ingen roll om bebisen slutar andas,även  om du sover 2 meter från bebisen märker du ju inte om den slutar.

Om man vil ha eller inte är väl en smaksak, oroar man sig inte kan det väl vara onödigt (precis som hälften av grejerna är på de flesta såna där "vad man behöver ha" listor är)

Vi hade andningslarm på dottern och kommer ha den på denna också (respisense),  pga att sambon hade en lillasyster som dog i det när hon var 3 månader.  När det var iväg på lagning kunde jag inte sova de nättera hon inte hade det på sig, en enorm trygghet med ett sånt för oss
     Har aldrig haft andningslarm men nu har jag faktiskt tänkt köpa just respisense eftersom jag tycker att den verkar så vettig. Sedan är det ju planerat KS för mig denna gång och KS-barn har statistiskt sett lite svårare med andningen (även om de statistiska skillnaderna inte är så enorma, särskilt inte om man räknar bort första dygnet).
  • astro
    cupcakekiller skrev 2012-05-19 17:42:03 följande:
    Har hellre kramp än att käka kaviar så får väl prova med banan och mer mjölk :)

Sommaren12: Åååh, avis! Jag har haft grill-cravings sen februari!
    Skaffa magnesium. Jag tar en halv dagsdos och det räcker vanligen. Ibland är det inte effektivt nog med mineraler i maten.
    mijja12 skrev 2012-05-19 17:51:36 följande:
    Tror jag snart dör av denna ständiga klådan verkar som ingen lyssnar på mig heller. Vet inte hur jag ska få läkaren eller barnmorskan att lyssna på mig att detta börjar tröttna ut mig nu, det kliar liksom inte bara på magen utan låren, benen, armar ja överalt.. Vad ska jag göra??
    Rätt hygglig länk om olika problem det kan handla om.

http://www.babycenter.com/0_itchy-skin-during-pregnancy_9450.bc

Hade gravidklåda med mitt första barn och min BM sa det vanliga "man får stå ut" fastän jag rev sönder skinnet helt i sömnen, mina vader såg inte rktigt kloka ut. Jag avskyr att MVC ofta ser så slappt på saker, naturligtvis ska man inte "bara stå ut".
    Antagligen var det väl det som amerikanarna kallar PUPPP eftersom det var mitt första barn.

• astro
    Ellenbmt skrev 2012-05-24 07:28:48 följande:
    Jag drack sånt förra gången men det var inget gott... Är ni många som dricker hallonbladste här inne? Borde man pina i sig det?
    Jag har gjort det med femman och sexan, och tror att det är därför jag sluppit gå över tiden med dem som jag gjorde med de första fyra (på gränsen till påtvingad igångsättning med alla fyra). 

Blödde mindre efteråt gjorde jag också. Mycket mindre.

Nu tänker jag dock nöja mig med att ta med teet till förlossningen, för jag är lite osäker på kombinationen oxitocin och snitt ganska nyss ... annars hade jag absolut druckit hallonblad igen fastän det smakar gräsmatta.
  • astro

Hallonbladste (alltså från hälsokosten, rena blad ska det vara och inte te med hallon i) innehåller oxytocin, som ökar livmoderns sammandragningar och enl spridda uppgifter ska göra förlossningen lättare, hjälpa amningen igång och förbättra återhämtningen.

Att jag är försiktig är antagligen onödigt, men det finns riskrapporter ang sjukvårdens användning av just oxytocin (som värkstimulerande dropp, vanligen) efter tidigare snitt. Nu är det säkert avsevärt större mängder än i hallonbladsteet, men i alla fall.

• astro
    Gadget skrev 2012-05-24 10:38:30 följande:
    I Tyskland där man generellt är lite öppnare till homeopati (även medicinska läkare kan skriva ut recept och tipsa om homeopatiska läkemedel) har jag från min BM fått följande tips för att snabba på och underlätta förlossningen:

Från v 34:
    En kopp hallonbladste per dag
    Schüssler-salt nr 1, 9, 11 - 5 tabletter dagligen. 

Från v 36 dessutom:
    Undvika socker och snabba kolhydrater
    Äta mer protein
    Akupunktur

Jag ska prova allt fast det där med att undvika socker mitt i sommaren när jag bara vill ha glass får vi se hur det går med.....
    Finns jättegod LCHF-glass i vissa butiker och gott om recept på internet. Jag brukar göra en mascaproneglass som är dödligt god och den innehåller i princip inga kolhydrater.

För visst "måste" manäta glass på sommaren, kan bara hålla med dig
    A R skrev 2012-05-24 09:24:19 följande:
    Aha, tack informationen.
    Betyder det att men ev. kan få igång förlossningen tidigare då?
     Omdiskuterat ... de flesta säger att nej, det kan man inte. För mig känns det ju ändå lite sannolikt eftersom jag som sagt gick minst +10 med de första fyra och sedan kom femman och sexan på +2 och +1 (femman hade varit +1 han med om han hade kommit fem minuter tidigare). Kanske minskar det i alla fall risken för överburenhet eftersom det gör att livmodern mognar fortare.
  • astro
    Saftmedbulle skrev 2012-05-24 15:37:20 följande:
    En annan fråga: Hur har ni gjort med säkerhetsbälte i bilen (till er själva). Tycker inte riktigt det känns ok med vanligt bilbälte för bebisen, med krysset över magen. Har ni tänkt på det?
    Finns magskydd för gravida, vet inte varför det inte är vanligare. 

http://www.gobaby.se/bilstolar/tillbehor/2me-besafe-graviditetsbalte.html t ex

Såg att du drabbats av diabetes förresten. Rekommenderar att du skaffar ett par LCHF-kokböcker, det gör livet utan socker lättare. Ulrika Davidsssons t ex. 
Svar på tråden Augustibebis 2012