• astro

Augustibebis 2012

cupcakekiller skrev 2012-05-24 23:30:16 följande:
    Jag bestämmde mig efter att jag fick reda på könet (den 4 april) att min son ska heta Elvis, fast nu gillar jag namnen Axel och Leon med..Axel ska han iofs heta i mellannamn men ändå, är det vanligt att man ändrar sig efter att man har fött?
    Känner mig nästan dum att jag har sagt till alla som frågar vad han heter och så kanske jag inte alls tycker att han passar i Elvis när han väl är här, kommer inte folk tycka att man är konstig som helt plötsligt byter?
    Jag kallar ju honom för Elvis jämt när jag pratar/bloggar om honom så.
    Gaah, mycket pladder men jag är förvirrad..
    Tror faktiskt det är ganska vanligt att bebin "passar på fel namn" när hen väl kommer ut. Vi har råkat ut för det ett par gånger och håller namnen som "antagligen" tills vi vet säkert. Med Dexter t ex lutade det åt Joshua men det fastnade inte på honom. Nu när han är tre så sitter ju Dex som gjutet helt enkelt, Joshua var fel namn för honom, så är det bara.

Andranamnet däremot brukar man kunna spika. För oss blir det en Septima eller en Septimus den här gången, vad som hamnar framför får vi däremot se

Tror i alla fall inte att folk reagerar så väldigt på ett namnbyte, det måste ju ändå hända rätt ofta. 
  • astro

Lilja85 - *kram* - håller med ovanstående, du behöver få prata med en läkare som inte har attitydproblem och det kanske ditt MVC kan ordna.

Riktigt tanköst av läkaren. Han vet ju vad du jobbar med och det är ju inte bara din hälsa utan också dina patienters som sätts på spel om du blir sämre än du är nu och ändå måste jobba. Det är ingalunda ditt jobb att lösa det. Naturligtvis bör du bli sjukskriven. 

• astro
    Sommaren12 skrev 2012-05-25 18:59:50 följande:
    Nån som är sjuksköterska här? Min karl har varit hos flygläkaren och lämnat urinprov och sånt där enligt rutin. Han hade då äggvita i urinen. Flygläkaren så inget speciellt om det så han trodde väl att det inte va nåt speciellt med det, men efter lite googlingar har jag läst att det kan tyda både på diabetes och njurproblem! Blir lite orolig nu... Han ska givetvis kolla upp detta nästa vecka.

Han kan förresten tydligt höra bebisens hjärta när han lägger örat mot magen. Har era karlar testat det? :) 
    Det kan också vara överskottsprotein, det kan fällas ut i urinen om man ätit ovanligt proteinrik mat eller tagit proteintillskott. Men det är klart att man alltid ska kolla upp det
  • astro
    fru Elle skrev 2012-05-26 16:48:57 följande:
    Har varit en väldigt härlig dag på alla sätt och vis. Men på väg hem från stugan blir vi påkörda bakifrån. Var vid ett trafikljus och det var inga höga hastigheter. Barnen sov sig igenom hela händelsen och de verkar inte ha tagit skada. Blev lite skador på vår bil men mest på bilen som körde in i oss. Men återigen har vi krockskadade bilbarnstolar, bara att byta ut.
    Oj, vilken tur att det inte var värre! Usch att folk ofta kör så dåligt just på försommaren.
    Sommaren12 skrev 2012-05-26 16:56:28 följande:
    Nån som har nåt tips på vart man kan hitta skötbord under 1500 kr förutom ikea å fynd på blocket?
    jollyroom.se

boochbusa.se

barnvagnshuset.net

• astro

Suck, åt för mycket till middag (förbaskade mumsiga grekiska sallad och sabla goda biff) och först sparkade Sjuan igång som en tokig och sedan kom sammandragningarna. Aj aj aj.

Känns så meningslöst att stå ut med dem dessutom eftersom det blir snitt så hela "livmodern behöver öva" är ju bortkastat.

• astro

Här är makens temperament ett bekymmer. Det har blivit stadigt bättre sedan vi gick över till LCHF men nu plötsligt är han tillbaka på att stressa upp sig och få "ryck" som inte sällan slutar i att han antingen skäller ut någon (som troligen inte förtjänat det) eller gör något galet, som idag t ex så hade han köpt nötter till dotter nr 3s matlåda och blandat flera sorter vilket fick henne att gå i baklås (ett, hon avskyr cashew, två, hon hatar blandad mat, och detta senare är maken väldigt medveten om) - varvid han fräste åt henne och hällde skålen med nötter i soppåsen.

Jag var inte där just då och han låtsas inte om att något hänt medan jag var ute (jag fick höra hela historien av dotter nr 2 och 3). Undrade hela kvällen om han kanske skulle säga något, men nej. Troligen känner han på sig att jag skulle tycka att det var tokigt gjort och det har han ju rätt i.

Det har varit rätt mycket jobbstress och så på sista tiden för hans del. Jag är föräldraledig och höggravid så han får dra familjefirman själv ... och så kom det in en jättebeställning på det ... men i alla fall, vad 17 håller han på med? Jag orkar inte vara den förnuftiga som ska gå in och medla och resonera hela tiden, inte nu när jag faktiskt behöver få fokusera på mig och på småbarnen. 

Känns lite ansträngande faktiskt att jag inte förstår vad det är för fel med honom. Frågar jag säger han bara att det inte är något (det är dock standard, det är vad han skulle svara om han hade två brutna ben ...) 

• astro
    Saftmedbulle skrev 2012-05-30 11:03:54 följande:
    Gnäller lite...
    Bröt foten på jobbet igår och sitter nu sjukskriven i gips... som om det inte var jobbigt nog med graviddiabetesen och stora gravidmagen... ja, ja...Jag är ju glad över att vara gravid och framför allt att allt var bra med bebisen. Jag tog ju emot så att magen inte skulle ta skada, därav benbrottet...
    Stackare! Krya på dig, eller hur man ska säga ...

---

Gick bra hos BM.
    Pyret hade 153 i puls,
    mitt BT låg på 143/78 (det övre brukar vara runt 120 ... stress ...),
    järnet på 120.
    Inga konstigheter.

Skönt att det är gjort, tre veckor till nästa gång.
  • astro

Tira, det kan hjälpa lite att skriva av sig.

Jag hade precis plussat med mitt fjärde barn när min pappa dog, jag skulle just ringa och säga det till honom när jag fick dödsbudet. Rationellt kan man kanske tänka "vad hade det gjort för skillnad, om jag hade hunnit säga det och han hade dött precis efter istället?" men i hjärtat känns det ju inte alls så.

Jag tror nog att det är lite extra jobbigt att hantera sorg och oro när man är gravid. Skönt då att åtminstone kunna prata med andra om det. 

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-05-31 14:16:05 följande:
    Jag är så oerhört trött! Jag kan utan problem sova hela dagen och sedan fortfarande vara trött. Mina händer och fötter är svullna så det spänner i huden, men mest på morgonen? Jag trodde sånt var vanligare när man varit igång under dagen.
    Är detta helt normalt?
    Nja, svullnaden ska ju helst gå ner under vila. Det kan tyda på brist på kalcium när den är värst på morgonen. Om du har känt av att det "kryper" i händer, fötter och/eller ben också så är det ytterligare ett teckehn på samma sak.
Svar på tråden Augustibebis 2012