• astro

Augustibebis 2012

Challelotten skrev 2012-06-05 11:53:59 följande:
    Kampis: jag fick något efter förlossningen föra gången men det var ett stor piller :0) kommer inte ihåg vad det var men jag har nu problem med denna gång med. Men det värsta är att det inte gör ont nu eller så men efter förlossningen kommer det att göra så ont.

Såg att Lindex har börjat med amnings bh någon som har testa deras? Såg en sån fin i spets och de hade även 2 för 199:-.

Någon som kan ge tips om nyttiga mellan mål så man håller sig mätt? Känner mig då svullen och har haft sånt sött sug nu det senaste så jag är rädd att vågen har sprungit iväg :0( även om jag har sagt till mig själv att inte tänka på vikten. Men set blir vägning hos bm på måndag. Första en inskrivningen även om jag har vägt mig hemma så har jag inte kollat sen jag var i v.25 är nu i v31.
    Om du vill hålla blodsockret stabilt,  satsa på mellanmål som mättar - oliver, makrill, ägg, kall kyckling, sallader med högt proteininnehåll (t ex räksallad, men välj en utan majs och absolut utan pasta), nötter, mandlar.

Eller kolla in LCHF-godis på nätet, man kan t ex göra riktigt mumsig och mättande bounty utan socker.

Undvik frukt. 
  • astro

Har alltid ammat mina barn så jag har inte mycket till tips att komma med, men drar mig till minnes att förr - innan allt handlade om att äta rätt mediciner - så rekommenderade man sur mat för att minska mjölken och risken för mjölkfeber; citron, lime, gröna äpplen osv.
    Och så skulle man undvika öl och svagdricka! 

• astro
    DetGodaLivet skrev 2012-06-06 21:51:39 följande:
    Själv har jag ont i en axel, nån muskelfästeinflammation eller nåt? Skulle behöva ha sådan där gel, men det får man inte ta som gravid. Man blir jäkligt nedstämd över att ha ont även om det inte är vrålont.- Det där malande liksom...att det aldrig ger sig. Tror det blir värre av att jag sover så ensidigt.
    Tänkbar lindring: Varm vetekudde.
    Tänkbar kur: Kokosfett. Om det är en inflammation så kan kokosfett vara kroppen till god hjälp. En tsk morgon och kväll brukar räcka. 
  • astro
    Stövelkatten skrev 2012-06-07 10:59:07 följande:
    Kommunens resursansvariga ringde mig i morse, sonens fsk har agerat helt åt väggarna och dessutom ljugit en hel del. Skönt att känna att det inte är jag som är hysterisk utan anledning i af.
    Oj. 
    Alltid skönt att få bekräftelse på "sin" bild av verkligheten, men det låter ändå rätt jobbigt - för att uttrycka det milt.
    Kram, katten. 
  • astro

Jag tror att jag slår er allihop. 106 kilo påklädd, ser ut som en badboll med ett par pinnar under.

Det oroar mig inte, däremot har jag börjat dra på mig lite vatten och det gillar jag inte alls. Det har förstås varit en ganska förskräcklig vecka här så antagligen är jag bara överansträngd. Känner mig ganska deppig också. 

• astro

TUL igår gick bra. Det visade sig att det visst inte bara är jag som är rund som en boll; därinne i magen låg en liten knubbis på 2.2 kilo, dessutom med huvudet ner, troligen permanent trodde BM. Milt uttryckt förvånande, mina barn brukar ingalunda vända sig långt i förväg.

Allt såg bra ut och eftersom jag ska snittas blir det ingen uppföljning, jag får ofta stora barn (4 av 6) så vården tog storleken med en axelryckning.
    Gissar att h*n är en tjej eftersom h*n är så stor, jag brukar få stora döttrar och normalstora söner.

Ni som oroar er över viktuppgång, gravidkilon är ju nu inte som vanliga kilon. De brukar vara rätt lätta att bli av med. Byter man till LCHF under amningen så försvinner de nästan fortare än vad som är nyttigt för en, kroppen ska hinna ställa om hormonbalansen också och det gör den inte om man smälter bort närmare ett kilo om dagen. Jag bytte åt andra hållet, från strikt LCHF till liberal, för att jag tyckte att 0.8 kilo om dagen var läskigt fort och inget att eftersträva.

• astro

Tema halsbränna,

jag lyckades glömma det bästa tipset: Ät inte på kvällen och drick inget som är jobbigt för magen (dvs undvik kolsyrade drycker, mjölk och helst kaffe).

Jag håller mig till te och kanske ett glas Samarin efter middagen eftersom vi äter middag rätt sent. Ok, jag vaknar djävulskt hungrig, men hellre det än att bli illamående på natten. 

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-06-11 10:57:28 följande:
    Var ju hos bm på morgonen, allt är bra med bebis men mina järnvärden var kassa. TROTS niferex. vet inte vad jag ska hitta på, järntillskott gör mig så dålig i magen!

Annars var bm lugn, sa att jag skulle säga till om jag ville komma oftare i slutet, sa även att jag skulle ringa och grina ifall jag inte orkade mer. svaren gjorde mig nöjd, känns som att jag har en chans att påverka och det är bara det som behövs.
    Testa Friggs brustabletter med järn och c-vitamin, de fungerar bra för mig, stör inte magen och håller värdena uppe. Jag hittade mina på ICA.

Smakar inte särskilt illa heller, ungefär som c-brus brukar. 
  • astro
    Issan8 skrev 2012-06-11 22:04:35 följande:
    Nu fick jag dåligt samvete efter att ha läst i graviditetskalendern här på FL om v.33 som jag går in i på onsdag. Insåg att jag varit väldigt slarvig med maten sista månaden och inte ätet mycket fisk eller kött, linser å bönor äter jag typ aldrig...käkar mycke t frukt å grönt samt ägg, pasta å mjölkprodukter men alltså inte det andra. 

Hur noga är ni med att variera kosten å få i er alla näringsämnen? Omega 3 existerar väl knappt i min kropp då jag knappt äter fisk 1 gång i veckan...kanske dags för en förbättring sista 7 veckorna så stackars bebis får all näring den behöver. 
    Jag äter LCHF, lägger till extra järn, tar två ACO Gravid varje dag, en och annan extra D-vitamin (eftersom de svenska rekommendationerna är förfärligt låga jämfört med vad jag tror att man egentligen behöver) och en extra B-calm eller Magnesiumbrus om jag tycker att det känns som om en benkramp väntar runt hörnet.

Är ganska övertygad om att jag får i mig det jag behöver + det Sjuan behöver + en del extra. Men då har jag också stenkoll på detta med näringsämnen även i vanliga fall, jag är bara lite extra noggrann när jag är gravid. 
Svar på tråden Augustibebis 2012