• astro

Augustibebis 2012

Monica82 skrev 2012-06-13 21:41:49 följande:
    Hej
    Oj här har jag varit dålig på att var aktiv men svårt med att få tid med två små på 1,5 och 2,5 och dessutom vara gravid och rörlig som en sjöko på torra land ;) Här är det bf den 24/8 med planerat snitt så den får komma ut 14/8. Tänk att ett datum kan vara så nära men ändå kännas fruktansvärt långt bort.

Är det ngn mer här som kommer få planerat snitt? Hur mår ni andra, själv har jag troligtvis hf och är sjukskriven sedan slutet av mars.    
    Jag. Snitt 2 eller 3/8, troligen.
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-06-14 15:06:38 följande:
    Idag slutade jag arbeta på ena mitt jobb så nu är det bara tre extrapass inbokade och sedan ska det börja målas spjälsäng, sätta upp väggdekorer med nalle puh och tvätta upp alla bebisens saker. Svårt att se vårt lilla kontor att det snart är ett klart bebisrum. Spännande!

Här är ett ardenner-arsle till. Påtal om BB-väskan, gud så svårt att veta vad man ska ha med. Ska ni köpa godis/cola i förväg? Eller får man lura iväg killen på det? Något kan ju vara bra att ha med sig upp så man får lite snabb energi  
    Clydesdale här, rund hela jag ...

Jag brukar ta med flapjacks från hälsokosten - så enormt energirika (dessutom goda). Samt denna gång Redbull (för att motverka ev spinalhuvudvärk), hallonbladste (för amningen och mot blödningar), Resorb vätskeersättning. Möjligen också sesamkakor. 
  • astro
    LiJon skrev 2012-06-16 00:11:46 följande:
    oj... inte röker. Till och med med små bebisar i knät sitter dom och bolmar.

Hur pass tror ni bebisarna reagerar på ljud utifrån? Har ju varit med sambon och hans kompisar och kollat på sverigematchen, och vrålet från tio karlar när det blir mål är ju inte nådigt... bebisen fick hicka direkt och började böka och jag fick en känsla av att hon blev rädd. Kanske bara nojjar men det gjorde lite ont i hjärtat när jag tänkte att hon kanske låg och var rädd därinne, man kan ju liksom inte trösta...   
    Jag var på skolavslutning igår och när klockorna började ringa fick bebin spader. Jag menar verkligen spader, sparkade runt så illa att jag trodde att jag skulle kräkas.
    Hör till saken att det finns ganska gott om häxor av olika slag i min släkt, så det är ju inte utan att man undrar. Lite.

Annars har jag mest märkt att bebin verkar uppfatta ordet "glass" som något positivt, kanske för att fostervattnet blir sött när man äter sött, något som jag sällan gör (LCHFare) men på sista tiden har det blivit en och annan glass Jag får i alla fall en liten spark om jag säger "glass" med lite högre röst  
  • astro

Apropå förlossningsvården ... jovisst är det anpassad efter vårdens behov, inte efter mammans eller barnets. Annars hade sen avnavling t ex varit rutin överallt för länge sedan. Och smärtlindringen hade varit bättre, samt ofarlig. 

Och praktiskt taget ingen hade behövt föda i gynställning.

Jag födde ju mina fyra första på 90-talet och kan konstatera att lite bättre har det blivit sedan dess. T ex satte man dåmera värkstimulerande dropp med en gång, särskilt på förstagångsmammor, och satte därmed både barn och mamma på spel.Det var inget man informerades om utan det presenterades som "man MÅSTE ha detta".

Hoppar man tillbaka till 60-talet var det ju ännu galnare saker som gällde, barnet skulle "ligga på sal", inte vara hos mamma (eller pappa). Och matade gjorde man prick var fjärde timme. Ammade man skulle barnet ligga 4-5 minuter vid varje bröst, varken mer eller mindre (stackars barn).

Men fortfarande är mammans medbestämmanderätt futtig. Man blir behandlad som ett kolli (nästan överallt, det finns tydligen undantag). Informationen man får är knapphändig och vinklad (att det t ex är så att kejsarsnitt faktiskt är mindre farligt för barnet än en vaginal förlossning, statistiskt sett, är inget man får reda på, utan istället tjatas det på om att KS-barn andas sämre och oftare får celiaki etc. Också sant, men i gengäld minskar risken för bl a neurologiska skador). Det som ens egen förlossningsavdelning gillar, det presenteras som självklart och bäst, allt annat beskrivs i negativa ordalag eller - ännu vanligare - inte alls. Jag fick t ex själv ta reda på vad en förlossningspall var och sedan tjata mig till en. Tack och lov för internetforum.

Mitt bästa råd till er, särskilt till er som ska göra detta för första gången, är läs på. Utgå inte ifrån att alla vill ert bästa och att ni ska få den vård och den info som ni behöver, utan sök på nätet, läs böcker, ta ställning så att ni VET i förväg vad ni INTE vill ha. Och se till att ni har talat om hur ni vill ha det för den/de som är med er till förlossningen också. Det ska f-n argumentera med envis vårdpersonal medan man har värkar ... tro en som har testat, det går inget vidare. 

• astro

Min förmåga att samordna är minimal just nu. Blev tvungen att tillkalla alla fyra stora barnen för att kunna hantera småbarnen + koka majskolvar + göra såser medan maken grillade. Fast då var småttingarna verkligen i farten också, särskilt Bella, min ettåring. Hon var i toppform idag. När dotter nr 2 skulle hälla upp mat till sin hund låg det ett antal sugrör och en boll i hundmatspåsen, 17 vet hur det gick till men jag är övertygad om att det var Bellas busstreck. Dessutom låg alla blöjorna i badbaljan och makens klocka återfanns i vaggan

Gott blev det i alla fall. Jag gjorde ett ädelostsmör som jag verkligen älskar, kokade gorgonzola i mikron, hade i en msk vinäger och en försvarlig mängd vitlök, och rörde i smör tills det tjocknade. Absolut perfekt att doppa grillad lax i. 

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-06-18 21:15:55 följande:
    Oj! Så det man tänker då är att han får i sig för mycket onyttigt socker? Jag har inte så bra koll på sånt, sorry. Hoppas ni kommer på nått bra så du slipper oroa dig för en jättebebis. hur tillförlitliga är TUL förresten?
    Beror på vem som gör TULet. Jag fick min Dex beräknad till "minst fyra kilo, kommer att vara över fem vid förlossningen - vi vill sätta igång dig". 3-4 veckor senare föddes han, 3600 gram tung. Hm. Då var jag glad att jag varit motspänstig.
  • astro
    Blomsterfröna skrev 2012-06-19 22:20:28 följande:
    E en tjej som behöver hjälp med dessa bokstäver. Det e något man använder på sommaren. Kan ni ordet?

KEBRADTAD
    Är du säker på att det inte är bekymmer med "ä" för detta ser ut som "baddraekt" onekligen.

Inget annat jag får fram låter det minsta vettigt.

---

Ska till BM idag, vårdnervös som vanligt inför allt som har med HC att göra, BT var uppe i 136/90 igår och det är precis bara för att jag ska in på hälsocentralen idag. Suck. 
  • astro
    mrsnoname skrev 2012-06-21 11:06:38 följande:
    Hjälp! Har precis gjort glukosbelastningen och fick värdena 4,2 innan och 9,4 (!) efter! Får inte veta vad det innebär förrän BM ringer, förhoppningsvis under dagen. Men 9,4 är ju ashögt! Är livrädd att det är diabetes!
    http://www.lio.se/Verksamheter/DC/Laboratoriemedicin/Provtagningsanvisningar/Glukosbelastning-instruktion/

Som du ser är 9,4 under diabetesgränsen för gravida. Du ligger mitt i fältet "nedsatt glukostolerans", extremt vanligt i slutet av en graviditet.

Skippa frukt, godis, fikabröd och söta drycker  så borde du vara helt ok.
  • astro
    mrsnoname skrev 2012-06-21 11:45:10 följande:
    Tack Astro! Blir definitivt inget socker för min del nu! Innan grav åt jag inget socker alls i princip. Har inte ätit godis på 3,5år men däremot slarvat med glass nu under grav. Slut på det nu ;)
    Finns mumsig LCHF-glass i vissa butiker samt massor av goda recept på nätet. Kan jag varmt rekommendera, sommarväder "kräver" ju glass
Svar på tråden Augustibebis 2012