Augustibebis 2012
På stellaris.se finns det många sjaltyper att kolla igenom.
Jag ser jätterolig ut i UV-ljus. Hela magen randig, fast ränderna är ju smala så det känns mer som en tabby än en tiger. Och resten av kroppen prickig som på en dalmatiner (efter en sällsynt elak omgång vattkoppor i tonåren). Och så är det ganska gott om andra gamla ärr också, ett par hästbett och diverse annat.
Måste faktiskt erkänna att det stör mig inte alls. Jag ser lite ut som en rymdvarelse i rätt ljus och det känns faktiskt ganska coolt.
Dagens rekommendation: Shiratakinudlar. Särskilt för den som vill se upp lite med socker/kolhydrater.
Med en god sås smakar nudlarna fenomenalt gott, och de innehåller ingenting. Det är nästan läskigt, en portion innehåller ungefär fem kalorier, alltså ungefär lika mycket som ett par bitar sockerfritt tuggummi. Önskar att shirataki hade funnits på den tiden jag bantade, svalt och led, då hade jag sluppit lida av en tom mage i alla fall.
De suger åt sig smaken av såsen helt och hållet. Nudlarna har i princip ingen egen smak. Möjligen en liiiiten sötma som påminner om lotusrot.
Vi har testat två gånger nu och alla i hela familjen tycker det är dundermums, från ettåringen till de vuxna. Eller nja, dotter nr tre äter inte detta men det beror på att hon avskyr all "kladdig" mat inklusive all sås.
Svullnad och "tröga leder" kan vara massor av olika saker, bl a brist på kalcium. Värt att tänka på är att järn och kalcium "stör" varandra, precis som vitamin A och D gör. Man bör alltså se till att få i sig kalk vid tillfällen då man inte intagit järn eller järnrik mat under de närmaste timmarna.
För att vara helt på säkra sidan skulle jag rekommendera ett tillskott av kalcium, kalium, magnesium och kanske zink. För mig fungerar B-calm om jag tar lite extra magnesium av och till. Fast då äter jag väldigt mycket kalkrik mat också.
Tar man mineraler och förblir svullen och "trögledad" kan det vara dags att leta efter nästa orsak.