• Novixi

Augustibebis 2012

LiJon skrev 2012-03-05 18:07:15 följande:
    Vad många fina RUL-bilder vi fått se idag!

Sommaren12; jag frågade på mitt RUL om hon visste hur lång den var, men hon bara snäste; "det mäter man aldrig, den ligger så böjd ändå och det säger ingenting om vilken vecka du är i". Hur otrevlig som helst, det värsta är att vi kommer att ha henne igen nästa vecka...

Men samtidigt står det något mått på båda våra bilder, 12,5 cm på den ena och 13,8 på den andra... vet inte vad det är för mått? Ni andra kanske har koll? 

Ser att det står på bilderna som ni andra har fått också men det kan ju inte stämma med kroppslängden, då vissa har mindre mått men är längre gångna än jag var, var ju bara i vecka 15+0 när jag gjorde mitt.  

Har precis varit och praktiserat på MVC då jag utbildar mig till ssk. Hon sa att de brukar gå efter att bebisar är 18 cm långa från huvud till fötter i v.18. Lätt att komma ihåg ;)

Och ni som frågat om man kan få veta kön på bebis; det finns en ny lag som säger att de inte får undanhålla information för föräldrarna. Vilket betyder att om föräldrarna vill veta vilket kön deras bebis har så har de rätt att veta det enligt lag. Så ni som ska på rul och vill veta kön kan bara hänvisa till svensk lagstiftning ;) ha det bra alla och lycka till!
  • Novixi

Vad spännande att läsa alla inlägg om hur det går för alla. :) igår var första gången bebis rörde sig ordentligt! Så mysigt!! Har fått några småpuffar enstaka gånger, men igår fick jag några kraftiga kickar :D tom sambon kände lite knuffar när han höll på magen! Är i v18+6 idag så tyckte det var på tiden att bebis kom igång lite! ;)

På torsdag är det dags för rul och jag längtar så mycket!!

• Novixi

Va roligt att vi är några stycken som ska på rul på torsdag! Vi får skriva allihop och berätta hur det går! :)

• Novixi

Grattis Sandrina till det lyckade RUL:et! Glad

Idag har jag också varit och tittat på vårt lilla knyte i magen! Underbart!! Solig

Det var en livlig liten bebis som bodde där och liten rullade och suttade på tummen en hel del så BM hade svårt att mäta emellanåt. Hihi! Hjärta

Men allt såg jättebra ut och jag blev "bara" flyttad 8 dagar så nytt BF är 8/8! Glad

Helt underbart att fått sett bebis, trots att jag har en son sedan tidigare blev jag förvånad över hur verkligt det blir när man ser de små liven! Att det verkligen är en liten människa som bor i just min mage!  Hjärta

• Novixi
    mammsen skrev 2012-03-10 21:37:40 följande:
    Amningskudde är nog den enda "onödiga bra att ha saken" jag inte haft, jag tänker dock köpa en till denna graviditeten,, Många köper dem när magen blir stor och tung och man gärna vill ha något mellan knäna när man sover ect, det tänker jag testa, annars fungerar det ju med en tjockare kudde =)

Sen är jag osäker på hur mycket jag kommer använda den när jag ammar :/ Jag ammade sittandes/liggandes/ståendes och när jag dukade osv,, Och eftersom det är viktigt att hålla barnet rätt och tätt intill kroppen så undrar jag om inte en amningskudde stjälper mer än hjälper,, Någon som vet? Får barnet värkligen rätt vinkel på huvudet när den ligger på en amningskudde??? eller har man amningskudden under det vanliga "greppet" nyfiken 

Jag hade amningskudde till sonen då jag fick ont i arm/axel av att hålla honom. Jag hade den som stöd under min arm så den vilade på den och sonens rumpa och ben låg på den. Tyckte den var super! Men då har jag den med små "kulor" i och inte den sorten som har vanlig kuddstoppning om du förstår vad jag menar? :)

Ang att läcka mjölk som ni skrivit om så började jag läcka redan i v.17 med sonen. Inte så kul att sova med bh och inlägg resten av grav :/

Denna gången har det inte börjat läcka än (v.19). Hoppas inte det är ett tecken på att man har mindre mjölk denna gången :( någon som vet?
  • Novixi

Tina lind: min vet jag inte riktigt vad den hette. Men den är inköpt på Barnens Hus. :) testade en kompis kudde innan vi köpte vår, och den hade vanlig kuddstoppning (typ vadd) men jag tyckte sonen "rullade/halkade" av den. Med kulorna kunde man forma lite och den var mer stabil :)

Då får vi hoppas att det kommer igång sen när bebisen kommer istället :) kan vara skönt i o f s att slippa sova med bh hela grav denna gången :)

• Novixi

Tina lind: glömde fråga i förra inlägget, får du en spruta innan förlossningen? Jag är också rh neg men de kollade sonens blod när han föddes. Han var dock också neg så jag behövde aldrig någon spruta. Får du det i förebyggande syfte då eller?

• Novixi

Tina lind: okej det får jag kolla då :)
    Mammsen: man måste få det efter varje barn om det är positivt tror jag

• Novixi
    natlup skrev 2012-03-13 11:34:53 följande:
    Jag har funderat på samma sak! Det sjuka e att ja har en menscykel på 31 dagar men på UL sa de att hon e beräknad en 8 augusti, då skuulle ja ha en menscykel på 28 dagar :S 

har haft precis samma fundering! jag har mellan 25-32 dagars cykel men endast en 12 dagars lutealfas. detta måste ju påverka BF datum? jag räknade ut mig själv till någon gång mellan 3-5 augusti, BM ändrade mig till 31 juli på inskrivningen och sa att det inte spelar någon roll vilken längd man har på lutealfasen. men det måste det väl ha?
    sen på RUL blev jag flyttad till  8 augusti. undra om det är någon som vet svaret på detta? Flört
  • Novixi
    Sommaren12 skrev 2012-03-13 12:12:07 följande:
    Tillbaka från rul. Allt såg så bra ut det bara kan. Har moderkakan i bakvägg och blev inte fram- eller tillbakaflyttad.
    En liten flicka väntar vi!! Hjärta Är så himla överväldigad och lycklig just nu! Grät på rulet haha!
    grattis till rul:et och den lilla flickan!! {#emotions_dlg.flower}
    va roligt att allt såg bra ut! 
Svar på tråden Augustibebis 2012