• Novixi

Augustibebis 2012

LiJon: har du haft feber eller frossa nyligen eller nu? Tänker på njurbäckeninflammation med de symptom du beskriver men då brukar man oftast ha feber och "sjukdomskänsla" också. Men visst, det är inte alla som får det!
    Hoppas det ordnar sig i alla fall och du får hjälp! :)

• Novixi

Mammsen: vad är det för skötväska? Kikade i bildtråden och den verkar supersmidig! :)

• Novixi

Hej tjejer! Va roligt med lyckade RUL! Glad Grattis!
    Jag har en liten fundering och skulle vilja veta er åsikt. Är i v.21+6 idag och har alltså varit på RUL redan. Mannen och jag kollade inte kön på bebis denna gången heller (har en son sen innan och kollade inte då).
    Nu är "problemet" att jag känner att jag skulle nog vilja veta vad det är för liten inneboende jag har. Inte för ren nyfikenhets skull, utan för att jag så gärna vill ha en flicka denna gången.

Känner att om det kommer en pojk till på förlossningen kanske jag blir mer "besviken" än om det ä en flicka.
    Ta det inte fel, jag blir absolut glad om det är en frisk liten pojke som kommer ut, men längtar efter en flicka.
    Vet att en del av er kommer skriva till mig att "huvudsaken är att bebis är frisk och sen kvittar könet" och jag vet det.

är bara rädd att jag har svårare att "ta till mig" en pojk eftersom jag så gärna vill ha en flicka. Om jag kollar könet nu innan så har jag ju lite mer tid att ställa in mig på om det skulle blir en pojk till. Förstår ni?
    Det är svårt att förklara men hoppas ni förstår mig rätt.
    Mannen har dock varit emot att kolla både med sonen och med denna och tror jag vill kolla för att jag är nyfiken. Han har svårt att förstå hur jag känner och tycker jag borde vara lika glad för vilket som.
    Vet att detta ämne med längtan om ett visst kön är lite tabu.
    Ledsen att det blev ett så långt inlägg men vill höra era åsikter och vad ni skulle gjort om ni känt såhär.

Kramar!            

• Novixi

tack alla för att ni förstår hur jag tänker. att jag inte blir besviken över ett barn, vilket som, utan just att det hade varit speciellt att få en flicka denna gången.
    känner att jag ändå upplever en sorts skuldkänsla eller skam för att jag tänker så. tyvärr är inte mannen lika välvilligt inställd på att kolla kön, och han förstår inte riktigt vad jag menar. han tror jag vill kolla eftersom jag enbart är nyfiken. 
    det är som Grizabella beskriver att jag alltid velat ha en flicka, och kanske kan jag ha tid att bearbeta att det blir en pojk om det visar sig att det är så.
    har tid att tänka alla fördelar och sätta mig in i situationen redan innan bebis kommer.

tyvärr är det långt tid närmsta stad som gör könsultra för vår del Rynkar på näsan tror närmsta är i malmö och det tar ca 2,5 timme dit med bil. bokar vi ett extra ul här på sjukhuset så kollar de bebis men om de inte ser könet så får man inte veta. de kan kolla men försäkrar inte om att man får veta ändå.    

• Novixi
    Gadget skrev 2012-04-04 12:26:48 följande:
    Jag hade exakt samma frågeställning för någon vecka sedan. Kände precis som du att jag förstås i slutändan blir glad för vilket som, men kände att jag någonstans hoppades på en flicka och var rädd för känslan ifall min första tanke på förlossningen skulle vara "oh nej en pojke". 2 sekunder senare skulle jag med all säkerhet älska min lille pojk, men jag vill inte ha tänkt den tanken.
    Försökte förklara detta för sambon som jag inte vet om han förstod, men han sa att om det var viktigt för mig kunde vi kolla kön innan.

Jag ville ju egentligen inte heller kolla kön innan, men nu försöker jag ställa in mig på en pojke lite istället. Leka lite mer med den tanken istället för en liten flicka i randiga strumpbyxor. Tror att det har hjälpt mig i alla fall så nu ska jag försöka hålla mig ifrån att ta reda på kön.

Men det kanske beror på hur stark längtan efter ett visst kön är. Har du pratat med din man om hur du känner och varför du skulle vilja veta kön innan? 

ja jag försöker också "ställa in mig" på att det kan vara en pojke. tänka på de positiva saker det skulle medföra.
    har förökt förklara för mannen om hur jag känner, men vet inte om han riktigt förstår hur jag tänker.
    vet att vi båda var överens om att inte kolla denna gången heller, men efter rul och nu de sista veckorna gnager det lite i mig att det hade varit skönt att veta just för att kunna förbereda mig om det skulle visa sig vara en pojke.
    mannen tycker absolut inte det spelar någon roll och vill inte kolla för att inte "förstöra överraskningen" som han uttrycker det.
    jag tycker väl snarare att det kommer bli en lika stor överranskning ändå. det är ju barnet (individen) man är nyfiken på när den kommer ut.
    överraskningen om det blir en pojk eller flicka håller bara i sig de första minutrarna.
    Naimis skrev 2012-04-04 12:45:27 följande:
    Novixi- Kände exakt som du innan RUL och det var en av anledningarna till att jag ville kolla.
    Jag ville inte gå 9 månader och önsketänka och inbilla mig att det va en liten tjej.
    Bli besviken över att det blev en kille och få dåligt samvete över att jag blev besviken.
    På RUL fick vi veta att det är en liten kille, och det var som en sten släppte från axlarna. Jag blev överlycklig, men de känns bra att veta de.
    Nu ska de tilläggas att vi inte ska skaffa några fler barn (som vi känner nu) och därför var de min chans att få en dotter

förstår verkligen att du ville veta då naimis!
    nu har ju vi en son sen innan och jag hoppas att mannen vill ha fler barn sen, men man vet aldrig. och skulle vi nu få en av varje så behövervi inte kolla kön nästa gång.
    känner precis igen känslan du beskriver, och är rädd för samma sak. att bli besviken över en pojk på förlossningen och sen känna skuld över att bli besviken över ett friskt barn.

men va skönt att du fick veta och att du kunde få tid att smälta och ta in beskedet om en pojke. det är så jag känner, att få tid till att smälta det och sen känna lika stor glädje ändå 
  • Novixi
    mammsen skrev 2012-04-04 13:27:59 följande:
      Så kände jag med! fast tvärs om, har en flicka och hadde en önskan om en pojke,, jag hade blivit glad för en flicka med såklart,, meeen, en pojke var ju lite av en önskedröm,, så jag kollade,, nu slipper jag oroa mig för hur det känns när bebis ligger i armarna, nu vet jag att det är en liten pojke och dessutom hinner jag förbreda dottern som absolut ville ha en lillasyster. Nu slipper jag gå runt och känna skuldkänslor att jag kanske har en liten extra önskan efter en son.. Det är en son i magen =)

(Hade det varit en flicka hade garderoben varit full av söta flickgrejjer och jag hade varit lika överlycklig, det vet jag, men det är lite det där att inte veta och vara rädd att man ställer in sig på antingen det ena eller andra så det skulle finnas en riksk att det känns "fel" missförstå mig rätt) 

Åk och kolla! det är jättespännande att gå och vara nervös i flera dagar och veta villken dag man får veta könet!! haha

ja sonen är helt inställd på att det blir en lillasyster, och även om jag försöker säga till honom att det kan bli en pojke så vägrar han ändra sig. och det är svårt att övertala någon annan om att det är en pojke när man själv vill att det ska vara en flicka Rynkar på näsan
    tror också att om man ställer in sig på något så kanske det känns "fel" sen om det inte blir så.
    en nackdel om jag får med mig mannen på att kolla, är att vi får åka 2,5 timme till närmsta ställe och det kostar 1200 kr Rynkar på näsan
    vågar inte beställa ett extra ul här på sjukhuset för de kan kolla efter könet men ser de inte det så säger de inget. liksom ingen "garanti" att man får veta då.

va roligt att ni fick er pojke! Glad
  • Novixi

Strongenough: va skönt att höra! Har tänkt så mycket på dig sen du skrev om dina tvillingar och vad som hänt. Håller tummarna att den lilla växer till sig och båda töserna mår bra när de kommer ut! :)

• Novixi

Sommaren: jag hade inte vågat köpa på blocket. Många lägger tyvärr upp även om det krockat men det inte syns på skyddet.
    Vi köpte acta graco's babyskydd med bas till sonen och hade det ca 1 år tror jag. Tyckte det var helt värt pengarna!

• Novixi

Hej tjejer. Ligger hemma och har drabbats av någon form av magsjuka :( har inte ens fått behålla vatten sedan kl.03 inatt. Vet ni om det är farligt för bebisen med alla kräkningar och att inte få i sig något? Orolig att liten ska ta skada :(

• Novixi

Ang babyskydd hade vi ett acta graco logico s tror jag den hette, och var supernöjda. Hade den till sonen tills han var lite över 1 år och det var supersmidigt med basen, bara att klicka i och sov han så slapp vi byta över till vagn och han kunde sova vidare.

Sonens hjärtljud låg mellan 136-150 under grav, förutom ett tillfälle så de låg på 205 och jag fick åka in akut för att kolla. Så han hade väl pojk-hjärtljud då :)

Svar på tråden Augustibebis 2012