• Novixi

Augustibebis 2012

Saftmedbulle: 1177 är sjukvårdsrådgivningens "nya" nummer. Du kan slå 1177 från vilken telefon som helst så kommer du till dem. De finns även på www.1177.se :) mycket bra fakta och riktigt bra nummer! Särskilt när man har barn ;) man kan ringa till dem dygnet runt.

• Novixi

Hej alla fina! Jag har försökt läsa ikapp nu men ni är flitiga på att skriva! ;)
    Började mitt sommarvik i torsdags och trivs superbra! :D Har även varit på Sweden rock festival varenda minut jag inte jobbat i helgen så har inte varit inne så mycket.

Idag var det dags för BM besök igen (v.31+4) och jag insåg med en chock att det är ynka 59 dagar kvar tills lillbäsen är beräknad! :O Mindre än 2 månader!! När hände detta liksom?! Fick lite ångest över sånt vi inte skaffat än, att litens rum inte är helt klart, att jag inte ens ägnat en tanke åt bb-väskan etc... Får nog sätta lite fart så allt hinns med.

Dagens siffror såg i alla fall ut såhär:
    57,5 kg (+4,3 kg sedan inskrivning)
    Hjärtljud 147 slag/min
    SF 27 cm
    Bltr 110/50
    Hb 107

• Novixi
    Ellenbmt skrev 2012-06-12 07:16:17 följande:
    Novixi- åh srf!! Vilka minnen! "bodde" på festivalen i fem år i rad innan jag fick dottern. Nu har vi runt 65 mil till Sölvesborg så det blir inte att man ens överväger det... Vad sa bebisen om allt ljud? Jag var på bio i förrgår, det var inte uppskattat :)
    ja vi brukade tälta där men sen sonen kom har det bara blivit dagtid och utanför området. Detta året var han ju 3 år så han kunde följa med in, så vi hade skaffat biljetter Glad
    Älskar verkligen srf!
    Förstår att det inte känns så lockande när man bor så långt ifrån, vi bor i Karlshamn så det är väldigt nära. Tar ca 15 min att köra Flört
    Lillbäbisen var faktiskt ganska lugn av sig, mest hålligång var det när vi stod still och tittade. Blev inte så högt ljud ändå eftersom vi stod ganska långt bak. Ville inte in och trängas i folkmassan och riskera att nån full ramlar på mig och magen Obestämd
    Hihi, kan tänka mig att den hade lite att säga till om då. Det är ju lite mer plötsliga ljud på bio som de kan reagera på Glad
  • Novixi

Hej tjejer! För ett tag sedan låg en länk uppe i bildtråden med jättefina sängmobiler. Kom inte ihåg vilken sida det var eller vem som la upp den. Hoppas någon kommer ihåg vilken det var :)

• Novixi

Natlup: känner igen känslan :) kan vakna på morgonen ibland och tro att magen försvunnit för jag inte "märker av" den. Hade mycket sådana stunder när jag "glömde" att jag var gravid när jag hade mycket i skolan och pluggade. Satt jag vid datorn en dag kunde jag komma på mig själv att tänka "visst ja, jag är gravid" när bebis rörde sig :P haha! Konstig man är ibland :) men du är inte ensam!

• Novixi

Sandrina: tror absolut inte du behöver vara orolig över vikten! Sålänge magen växer som den ska är nog allt bra :) Jag hade inte gått upp mer än 4,5 kg sist jag var hos BM (v.32) och då är jag ändå så kallat "underviktig" i vanliga fall. Hon har inte reagerat så mycket på vikten, dock är mitt SF mått litet. Hade det inte varit det så hade hon nog inte sagt något :) Alla går upp olika och det beror mycket på hur man såg ut innan graviditeten också. Som någon skrev så finns det de som bara går ner under grav och inte upp något alls.

Ang hur bebis ligger i magen. Sist hos BM låg bebis på tvären med huvudet åt vänster och fötterna åt höger. Hon sa att den fortfarande har plats att röra sig men att den förhoppningsvis hade lagt sig ner till nästa gång. Annars skulle vi planera då hur vi skulle göra. Antar att hon syftar på vändningsförsök eller nåt?
    Sonen låg med huvudet nedåt och fixerad redan i v.32 så hoppas att denna i alla fall ligger nedåt nästa gång.
    Nu verkar det mest som att den ligger olika hela tiden, som att den snurrar runt där inne ;D haha!

• Novixi

Livelove: Grattis till flickan! Va skönt att ni mår bra och att det trots allt blev vaginal förlossning Glad Då leder flickorna i tråden än sålänge Flört

Usch, jag går in i v.34 idag (33+0) och det står i min gravidapp att om förlossningen skulle starta nu så gör personalen inga försök att stoppa den. Allt börjar bli otroligt påtagligt nära! Tyst Med sonen hade vi allt färdigt i denna veckan, t.o.m. väskan stod packad.
    Nu har vi så gott som allt, men jag vet inte när jag ska få tid att göra iordning. Jobbar 3 ½ vecka till, sen är det bara 2 veckor kvar tills bebis är beräknad. Vi har vagn, babyskydd, kläder, skötbord, säng, ja allt sånt stort. Men rummet är inte iordning, inte en tanke på väskan som ska packas, blöjor ska köpas etc etc. Så det är inget stort kvar men ändå känns det som det är så otroligt mycket! Jag svamlar nu men hoppas någon förstår vad jag menar. Flört

Hoppas alla får en bra midsommar i alla fall, själv blir det inte så mycket firande här. Jobbar både imorgon och midsommardagen. Ganska skönt att inte ha så mycket uppbokat faktiskt.

• Novixi

Stövelkatten: nej de försöker inte stoppa den om den skulle starta nu. Men ring in och fråga dem hur du ska göra. Bättre att kolla en extra gång! Lycka till!

• Novixi

Varit hos BM idag, v.33+4. Äntligen har bebis fattat poängen och lagt sig med huvudet nedåt! Solig woho!
    Har haft ett enormt tryck nedåt och ilningar/stickningar i nedre delen av magen och "inne i" i muffen sista två dagarna. Frågade BM om detta och hon sa att det troligtvis var bebis som hade vänt sig och skruvat ner sig riktigt ordentligt Glad
    Så nu hoppas vi bara att lillbusen stannar på detta hållet också Flört

Dagens siffror såg ut såhär:
    Vikt: 57,7 kg (+4,5 kg sedan inskrivning)
    Hb: 114
    Bltr: 100/60
    SF: 28-29 cm (BM kunde inte riktigt bestämma sig)
    Hjärtljud: 150 slag/min
    Huvudet ner och ruckbart

• Novixi
    Sommaren12 skrev 2012-06-25 14:04:41 följande:
    Skönt att höra att plutten ligger redo! :) Är inte ditt sf-mått lite lågt för v 34?
    ja det känns jätteskönt Glad den kan vänta ett tag till men ändå!

jo det är precis under/mitt på nedersta strecket i diagrammet. var snack om eventuellt TUL ett tag men BM tycker att "jag har ju ändå växt" så hon verkar inte tycka det är någon fara. Men själv hade jag ju känt mig lite bättre om jag fått ett TUL så jag vet att det inte är något fel på bebis. Hjärtljud och sånt är ju bra men ändå. Obestämd
    Tror ni man kan be om ett TUL även om BM tycker det "verkar okej"? Kanske inte är så stor chans att få det
Svar på tråden Augustibebis 2012