• Novixi

Augustibebis 2012

Vad tror ni tjejer, kan man be om att få ett TUL även om BM tycker det ser "okej" ut? Som jag skrivit innan så har jag nu (i v.33+4) ett sf mått på 28-29 cm och jag har endast gått upp 4,5 kg sedan inskrivning. BM tycker att det ser okej ut eftersom jag trots allt växer (sf +1 cm på 2 veckor) och hjärtljuden låter bra. Men för min del hade jag velat ha ett TUL så jag vet att bebis är okej. Vet inte om det är så stor chans att få, känner mig lite dum som vill be om ett trots att BM inte tror det är någon fara. Vad hade ni gjort?

• Novixi

Anneh: ja fast jag ligger ett "steg" under den nedre streckade linjen på diagrammet. Så jag ligger ju under kurvan

• Novixi

Åh vad jag avundas er som har en så lugn, förväntansfull och positiv inställning till förlossningen. Jag vill också se fram emot den, självklart gör jag ju det men inte med någon överdriven glädje tyvärr :(
    Min förra förlossning var väl inte en mardröm men den tog 38 timmar, jag sprack en del och fick sys, BM "glömde" ta rh-bestämningen på sonen (jag är rh-negativ) och de hämtade honom på bb för blodprovet med orden "vi fixar detta, sitt kvar". Kändes oss väldigt dåligt bemötta. Där försvann de med vår lilla bebis och vi fattade först ingenting. :/
    Under förlossningen var jag utmattad både fysiskt och psykiskt och kände att jag inte kunde uppskatta förlossningen som jag ville. Har en del minnesluckor och mannen har fått berätta för mig i efterhand om saker jag inte minns. Lite som att jag gjorde jobbet men blev snuvad på själva upplevelsen :(
    Tror det är därför jag har svårt att se fram emot förlossningen som något positivt (mer än att vi får vår bebis sen). Hade velat vara med mer och orka.

• Novixi

Jguz: ang hygiensaker till bebisen så är det bästa vi någonsin haft - vanligt vitt vaselin. Apoteket har på tub, en röd vit tub. Perfekt att ha när man ska ta tempen på bebis och att smörja rumpan med i början då det första bajset (barnbecket) kommer. Fick tipset av en BM på bb när sonen föddes.
    Vi smörjde honom med ett ganska rikligt lager vaselin varje gång vi bytt blöja och det var aldrig några problem att få bort barnbecket. Gick jättesmidigt :)
    Sen har sonen aldrig haft problem med blöjutslag eller röd rumpa efter det, vet inte om det har något samband ;) inbillar mig det.

Ang att läcka mjölk. Med sonen började jag läcka ordentligt i v.17, vilket var jättejobbigt! Fick tom sova med bh :(
    Denna gången har jag bara läckt lite, sen v.30 ungefär. Och då bara så att det kan anas en liten torkad fläck i bh:n på kvällen. Förutom en gång då sonen skulle resa sig från sängen och satte handen på bröstet och tryckte ifrån :P då blev det en ganska ordentligt fläck i bh:n haha!

• Novixi

Har testat pampers till sonen vid lite olika tillfällen men aldrig varit nöjd. Läcker, luktar och sen att det är lotion i känns inte bra :/
    Har alltid varit jättenöjd med Libero och kommer använda dem denna gången också

• Novixi

Natlup: Apoteket har på tub. Tror det är ACO "vitt vaselin" heter det, är en vit/röd tub. Bara fråga på Apoteket så kan de visa dig :)

• Novixi

Jag jobbar just nu på jourcentralen på sjukhuset och vi rekommenderar inte Pevaryl till gravida just för att det kan skada bebis. Det är Canesten som du skriver som ges till gravida vid svamp :) tror de testar det först eftersom det är skonsammare

• Novixi

Sommaren: vet inte hur det kan skada, men det finns ju tydligen risker att använda Pevaryl. Sen står det ju att "det KAN skada barnet" inte att det säkert kommer göra det. Tror det finns för lite undersökningar gjorda på sambandet mellan Pevaryl och eventuella fosterskador, därför skriver de att det finns risker. Så att läkemedelsbolagen har ryggen fri om något skulle hända.

Men jag vet bara att vi ger hellre Canesten till gravida med svamp :) sen är det säkert olika :)

• Novixi

Emelieofgbg: Jag hade Niferex förra grav och den totalförstörde min mage. Denna gången har jag provat Duroferon och den har funkat superbra! :)

Svar på tråden Augustibebis 2012