• Ari Gold

Augustibebis 2012

Själv vill jag som sagt vara ledig lääänge så då gäller det verkligen att prioritera ekonomiskt.

Dessutom är vi sådana där alternativa downshiftande muppar så vi prioriterar andra saker än att shoppa loss ändå. Typ odla palsternacka eller gå på loppis.

Men nu ska jag jobba heltiod 6 månader för att få upp min SGI. Det kommer att bli döden, men värt det i det långa loppet.

• Ari Gold
    Stövelkatten skrev 2011-12-06 12:21:48 följande:
    Enligt Konsumentverket:

Generellt täcker alltså barnbidraget vad barnet kostar. Det man ska se till mest är nog vad man själv kostar. Så ställ upp budget nu vad ni egentligen lägger pengar på, så vet ni exakt vad ni kan strypa åt senare.  
    Ja egentligen måste det ju inte kosta söärskilt mycket. Problemet är väl snarare att vi lever i ett konsumtionnsamhälle där det kan vara en stor social press på mammalediga föräldrar att defniniera sitt föräldraskap genom shopping.- Finns ingen gång i livet då man överöäses av så mycket reklam om helt vansinnigt onödiga saker som man bara "måste" ha.

Ska ett barn som byter storlek varannan månad klara sig på 320 spänn i kl'äder förutsätter det att man ärver, köper begagnat  eller klöper billigt. 320 spänn får du väl kanske EN Molo sparkdress för eller något sådant.
  • Ari Gold
    natlup skrev 2011-12-06 14:53:38 följande:
    När köper man mamma kläder? Mina leggins åker ner från magen? Ska man köpa större storlek nu eller ska man köpa mamma leggins?

Hehe...jag har redan köpt en del mammakläder jag. Fast inte börjat använda dem såklart. Tidigast ut att använnda brukar vara just tights.

Köpte en del under den stora "bytardagsruschen" på hösten. När nästa omgång är (bortåt slutet av mars) kommer jag köpa även babykläder.Har inget kvar sedan storbarnen (yngsta är 5).

Om man ska komma undan billigt går det inte att vänta till sista minuten så jag är van att köpa grejjer långt innan jag behöver dem.  Har betalt 10-20 kr plagget för fina mammaplagg från pop och HM.
  • Ari Gold

Jag ska kolla in rean också. Men köper hellre begagnat när det finns. produktionen av mammakläder är så otroligt liten så köper man från en aktuell kollektion kommer man ha typ precis samma kläder som resten av sveriges gravida kvinnor ungefär. Det är ju inte hela världen men lite tråkigt.

Jag är inte bara snål, jag är kräsen ocksåCool  

• Ari Gold
    jordgubbsylt skrev 2011-12-06 15:46:55 följande:
    Fast man behöver ju inte köpa så mycket "mammakläder" heller tycker jag. Byxor och sådant som ska sitta perfekt men jag kör på stora skjortor, långa tröjor, vida klänningar osv från vanliga kollektioner.

Helt sant.  Men personligen tycker jag inte att kläder som är väldigt vida över magen smickrar min figur (har fel kroppstyp för det). Så det blir ju väldigt kortsiktiga köp i så fall, vill helst inte konsumera på det sättet. Men självklart finns det kläder ur min vanliga garderob som kommer fungera bra hela graviditeten, långa linnen stora koftor och sådant.

• Ari Gold
    Ellenbmt skrev 2011-12-06 18:20:25 följande:
    finn det någon här som bor i närheten av vingåker/katrineholm?

En del kanske fortfarande vill vara anonyma och inte avslöja vart de bor, men själv bor jag i Örebro i alla fall.
  • Ari Gold
    Carolines Secrets skrev 2011-12-06 21:03:21 följande:
    Vad gör ni allihopa? Jag går sista året på universitetet. Har en termin kvar efter mammaledigheten. Sedan blir det och söka jobb på ca 50 procent till att börja med.

Är noll taggat till att skriva examensarbete i vår :(

Jag är pedagog och jobbar med autism. Just nu har jag ett väldigt lugnt uppdrag som resurspedagog i förskola så det känns perfekt att kombinera med graviditet.

Har annars varit lite missnöjd med att den tjänst jag har nu inte är tillräckligt stimulerande och velat byta men nu kommer jag att göra det efter mammaledigheten istället. Ska gå´upp i tid nu i vår för att få högre SGI så att jag kan vara hemma extra länge.

32 år är jag förresten.   
Svar på tråden Augustibebis 2012