• trossan

Augustibebis 2012

Åh vad gulliga ni är!
    Ni får en att känna sig så välkommen, och det känns som om jag redan tycker om er! :)

Men det händer hemskt mycket ( roligt!!) här i tråden, så nu måste jag skynda mig att läsa ikapp allting som hänt bara de senaste timmarna!

Måste bara berätta att jag fick så söta saker på posten idag!
    Har köpt de första rosa bebiskläderna på tradera och åååå så söta! :)
    Vi var och handladebebiskläder för första gången tillsammans i helgen också, men av någon anledning blev det bara massa grått och blått när sambon fick vara med och bestämma.... :) Men sen hade jag även budat på lite supersöta rosa saker, så nu känns det som att vi har en bra mix, och att vi faktiskt har några kläder att sätta på bebis de första dagarna/ veckorna.
    Annars får vi väl springa ut och köpa mer!
    Känns som att jag vill vara väldgit försiktig med att köpa för mkt i storlek 50 iallafall, vore ju så synd om man inte hinner använda allt innan de växer ur dem.

Så, nu var det läsa ikapp som gällde ja! 

• trossan

Så, nu har jag uppdaterat BF listan också- vilken enormt lång lista! 

Augusti är en poppis månad! :)
    Ni kanske pratat om detta innan, men hur är det, hur många planerade aktivt och försökte få barn i just slutet av sommaren? Och isåfall varför?
    För min del bara blev det så, men det är väldigt lustigt för jag har i flera år när jag var yngre ofta pratat om att "augusti/ september måste vara den värsta tiden på året att få barn, höggravid mitt i slutet av sommaren". Lustigt sedan att det blev precis så, och att det plötsligt heller inte känns som om det spelar någon roll! :)
  • trossan
    Jloow skrev 2012-04-12 21:44:30 följande:
    Trossan - välkommen hit!

Ang. kläder vill jag slå ett litet slag för att stl 50 ibland kan vara den storlek man har ganska lång tid i början. Vår skrotunge vägde 3650 g o var 50 cm lång men drunknade nästan i stl 50 o hade det säkert 1,5 månad innan jag lessna o ville använda stl 56.. ;) kan vara värt att tänka på att man inte har en aning på hur de små liven ser ut när dom kommer eller hur dom växer väl utanför magen.. (jag tror att dotterns ben växte mest i början..;))
    Ah. Det var bra att höra. För min tolkning annars när jag läst runt är just att 50 växer de ur så snabbt. Så jag har tänkt att det är säkrare att ha mer 56 kläder än 50. Men, som med allt annat kan man ju Aldrig veta! 
    Jag känner dock att det är en överhängande risk att jag kommer stå här med för mycket kläder innan jag vet ordet av, så jag försöker också hitta anledningar att stoppa mig själv :)

Hur många bodies och byxor ska man ha per storlek då tycker ni...? ( har tvättmaskin hemma) 
  • trossan
    fransyskan skrev 2012-04-12 11:36:06 följande:
    Jag är för snål (eller ska vi säga miljömedveten och ekologisk, låter ju bättre ) för att köpa "riktigt" vax utan har alltid kört på socker/vatten/citron vax. (Om du googlar hittar du massor med recept på engelska, brukar ofta vara 2 delar socker, 1 del vatten och 1 del citron.) Jag antar att detta måste vara okej, man kan ju i teorin käka upp smeten.

Fast magen har buktat i snart en och en halv vecka. Bebisen kan väl inte vara så otroligt lat att den legat där så pass länge? :o
    oh, vad spännande med eget vax, det måste jag verkligen prova. Det Är dyrt med vax! Kan du inte skriva ner det du brukar köra på, så man vet att man får ett beprövat!? Och, använder man det kallt eller varmt? Sen antar jag att man bara kan köra på gamla lakansstripor eller något, vad använder du?

Angående sned mage- min är likadan och har varit hela graviditeten. Det syns väldigt tydligt mest när jag får sammandragningar och den är hård, inte så mkt när jag bara står upp. Men min BM sa att det är för att musklerna och sammandragningarna ofta börjar på en sida och då blir det så. Sen kan jag tänka mig att de musklerrna har tränat upp sig lite så att därför är nu den sidan större.. kanske?
    På ultraljudet låg illafall bebisen i mitten och inte alls på sidan där magen buktade mest!

• trossan
    jguz skrev 2012-04-12 22:07:35 följande:
    Wohooo!!
    Jag får fortsätta köpa klänningar och rooooosaaaa!!!
    :) Grattis!! förstår att det måste vara riktigt riktigt roligt efter så många killar!

• trossan
    Hejåhå skrev 2012-04-12 21:29:54 följande:
    Japp! Den väskan är det!
    På öppna förskolan sist stod 3 stycken svarta i lekrummet. Det skapade lite förvirring och jag tänkte att jag någon gång får ta tag i att sy på märkena som jag köpte samtidigt med väskan :)
    Smart ide!
    Vi har också precis köpt en sån, i helgen när det var 25% rea på stadium.
    Men klart man ska ha lite lappar på ja! Kul, nu fick jag ett till litet projekt.. :)

Men, jag undrar, jag har för mig att jag har läst det någonstans på familjeliv, men hittar det inte inte nu.
    Ni som köpt stadiumväska istället för hel "pre-packed" skötväska- hur gör ni med skötbädd? Kör ni handduk bara eller kan man köpa en lös någonstans?

• trossan

Tira- grymma tips!
    Passar ju perfekt till stadiumväskan och blir ändå mycket billigare än " vanlig " skötväska. Tack!
    Synd att jag missade detta i påskas då det var 10% på hela jollyroom..!

Sommaren- vi köpte väskan innan vagnen :) men jag bara räknar med att det ska gå..!?

• trossan

...och Kniiiiiip! :)

Jag tror mycket på det här med knipövningar, eller snarare, jag är livrädd att bli inkontinent! :)

Så, jag har googlat och läst och övat en del.. och de bästa råden är de att man ska både knipa och liksom "lyfta uppåt" samtidigt. Hittade en bra text från Babycenter som jag klistrar in!

Låtsas att du försöker låta bli att prutta och kissa på samma gång. Det känns som att knipa och lyfta samtidigt, kring både urinöppning och ändtarmsöppningen. När du har tränat på detta en tid kan du pröva när du och din partner har sex och fråga om han kan känna det. 

En del kvinnor känner det tydligare kring urinöppningen, andra kring ändtarmsöppningen. Det behöver du inte oroa dig för. Så länge du kan känna att du drar samman åtminstone den ena, så får bäckenbotten träning. 

Det låter inte så svårt. Men kom ihåg att du ska knipa och lyfta UTAN att: 

dra in magen knipa ihop benen spänna stjärtmusklerna hålla andan  Prova och säg vad ni tycker!!?
  • trossan

Skönt att höra kampis!! Om bebis fortäsytrr röra sig som vanligt borde ju allt vara ok. Den är så skyddad där inne!

A R - roligt att Boa-suget har infunnit sig! :) jag har varit igång i flera veckor och haft så stort behov av att röja i garderober och förråd och göra plats för bebisen, och blivit så hemmapysslig av mig! :)
    Detta har varit viktigare för mig än att börja handla saker till bebis tom.
    Men det är precis som du på landet- jag bara pekar och sambon bär! :)

Fler som börjat "Boa"än?

• trossan

Jag har också funderat en hel del på det där med vikten ( vem gör inte det som gravid iofs!?).
    Mitt värsta var de första veckorna, när jag var tvungen att äta konstant för att inte må illa. Jag gick upp 5 kg säkert på de första 8 veckorna. Men sen har jag legat stadigt faktiskt, fram till påsk ungefär... :) Har blivit lite väl mycket "unna" sig och äta en jäkla massa choklad och chips på sista tiden, och så vips så var det plus 2 kilo igen.

Samtidigt så ska man ju gå upp. Och det är ingen som inte tittar på mig med chockade ögon när jag säger att jag totalt gått upp 7 kg. Men det är ju för att jag samtidigt inte har så mkt mage än. Allt har satt sig på rumpan! Förvånad 

Hur som haver, så känner jag också att jag behöver ta itu med det här nu.
    Det räcker med "fett som ska lagras inför amningen " nu liksom! Kommer ändå gå upp minst lika mycket till ju, med bebis och vatten och allt. Jag har mentalt ställt in mig på att landa på 15 plus. Det blir 80 totalt. Alla kg över 80 kommer vara ren ångest.

Så, vad ska vi göra för att stoppa förfallet? Flört 

Jag har börjat med powerwalks varje dag, det är det mesta jag kan träna nu för tiden utan att få ont känns det som, dags att frysa satskortet då det nu varit inaktivt i minst 4 veckor.
    Kanske börja styrketräna lite hemma!? Har lite hantlar och pilatesboll och grejjer faktiskt..
    Och sen, ska man kanske bestämma sig för Enbart lördagsgodis!? Eller är det för strängt..?

Hur tänker ni? 

Svar på tråden Augustibebis 2012