Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Men man måste ju veta (eller få information om) vad siffrorna betyder...och vad downs syndrom innebär, Hur vet man annars vad man ska göra med informationen?

• DetGodaLivet
    Angående vagnar: Jag köper aldrig en vagn som jag inte vet att jag kan sälja för samma pris (oftast mycket mer). Då blir inte vagnköpet heller så laddat. Skulle jag ångra mig har jag inget att förlora, bara att sälja och testa något annat.

Det är också en av anledningarna till att jag aldrig skulle köpa en ny vagn, då kan man liksom inte ändra sig utan att det kostar. Vi prioriterar också tid före konsumtion och jag tror tex att mitt barn har större glädje av en sen förskolestart än en  ny barnvagn.

Vi har tyvärr lite andra tråkiga utgifter på grund av bebisen, vi blir 6 i familjen och har diskvalificerat oss från en "vanlig bil". Så nu har vi fått investera våra surt förvärvade pengar i en ny. Ny för oss alltså, givetvis begagnad - SÅ mycket har vi inte på sparkontot. Men det svider att hosta upp 70 000 också. Blir en snål vår att bygga upp bufferten igen så några lyxbebisprylar blir det definitivt inte här.
  • DetGodaLivet

Jag tycker inte det är korkat att köpa en ny barnvagn. Jag är glad att folk köper nytt - särskilt när de tröttnar snabbt och säljer billigt. Det gör jag stora pengar på.

Det är olika hur man prioriterar helt enkelt. jag lägger pengar på att köpa ekologisk mat med god djuretik, att jobba deltid och ha mycket tid med familjen och att kunna vara föräldraledig i flera år.

Andra prioriterar konsumtion och fina saker, att jobba mycket för att kunna handla dyrt. Och sedan finns det masor med människor som är någonstans däremellan.

• DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-02-02 10:36:30 följande:
    Jag tänkte snart ge mig ut här i centrum och se om någon har en billig vinterjacka på rea, har ni några tips? Det blev ju smällkallkt här igen, och jag får inte längre igen min älskade dunparka. Behöver något varmt, men vill inte lägga massa pengar på en jacka jag kommer använda så kort tid.

(Och ja, jag kollade på Blocket, men jag har inte det tålamodet. )
    I år är nog ett bra år att fynda vinterkläder. Affärerna har köpt in mycket pga tidigare kalla vintrar men det har sålt dåligt så mycket är på rea.
  • DetGodaLivet

Ang. abort så är jag för fri abort och då är jag för att man får göra abort av vilken anledning som helst.

Att göra abort pga att barnet har DS är etiskt likställt med att göra abiort för att man väntar tvillingar och inte ville ha det.

Jag skulle helst inte önska tvillingar eftersom det skulle innebära mycket merjobb för mig som förälder och det är lite svårt att passa in i livet nu när vi redan har flera barn och mycket omkring mig. Men för mig personligen skulle det ändå inte vara ett skäl som motiverade MIG att göra abort.

Exakt detsamma gäller för DS. Det skulle innebära mycket merarbete och därför önskar jag att barnet föds utan DS. Men det innebär inte att det för mig skulle vara ett tungt nog skäl för abort.

Om NÅGON ANNAN vill göra abort för att de ej orkar med tvillingar eller ej orkar med DS så är det helt upp till deras eget samvete och deras personliga beslut. Det är inte vad jag skulle välja men jag respekterar att var och en väljer det de anser rätt för sig själva.

Däremot hoppas jag att alla är väl införstådda i att det är för sin egen skull man gör abort om man väntar ett barn med DS, som i precis alla andra fall då man gör abort. Inte för barnets skull.

• DetGodaLivet

Jag har verkligen inget emot lite djupare diskussioner och att höra olika åsikter. Det tycker jag är mycket intressantare än att höra folk som talar om sitt utseende till exempel...skiter fullkomligt i vilken storlek på brallor helt främmande människor på nätet har. Är mycket mer intresserad av deras _åsikter_ faktiskt..

Man får väl finna sig i att man inte gillar alla sorts inlägg i en tråd och kanske läsa lite selektivt. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig cencurerad varken de som gillar debatt eller de som gillar ytligt snack.

• DetGodaLivet
    A R skrev 2012-02-03 09:07:47 följande:
    Här kommer förmodligen en dum fråga men ni vet kanske hur det kan vara när man börjat fundera på något.
    Jag äter mycket ägg, minst ett om dagen och har gjort det de senaste åren. Jag tycker det är otroligt gott och samtidigt mättande.
    Vi har en i familjen (inte på min sida) som är äggallergiker och jag har för mig att hon sagt att om man äter mycket ägg under graviditeten kan barnet utveckla allergi. Jag kan minnas helt fel men nu har jag hakat upp mig på detta, har försökt googla på det men inte hittat någon info om det, är det någon här som har någon aning? 
    Har inte hört något sådant.(är själv allergiker men inte mot just ägg) ..det kan ju vara möjligt men oftast brukar det motsatta gälla.

Dvs mamman är städpedant = ökad risk för dammallergi hos barnen. Familjen har inga husdjur = ökad risk för pälsdjursallergi hos barnen..osv. Jag skulle käka på om jag var du.
  • DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-02-03 11:55:00 följande:
    Gadget; ja kanske är det så, pratade med en kompis nu som fått ny tid ett par veckor senare igen när hon var gravid just för att de inte kunde se allt riktigt. Huvudsaken är ju inte att vi kan se könet, utan att den mår bra därinne såklart, men man vill ju att de ska kunna göra en grundlig undersökning när det (antagligen) är det enda UL man gör
    Hur många UL får ni göra? Låter som att ni har bättre uppföljning, skulle kännas tryggare att bli kollad oftare. Kan tycka det är glest mellan besöken till bm här, ska dit nästa gång i slutet på mars och det känns ju som en evigheet! man har ju tusen frågor o funderingar när det är först barnet.

Att man inte gör fler UL beror på att man inte vet hur UL påverkar barnet. Det finns inget vetenskapligt klarlagt än (pågår mycket forskning på området) men det finns indikationer på att UL påverkar fostrets hjärna på något sätt, tex att fler föds vänsterhänta om man gjort UL (vänsterhänthet är ju inte farligt men man menar att detta visar att UL kan ändra i hjärnans funktion hos det ofödda barnet). 

Det finns spekulationer om att UL under det tidiga fosterstadiet skulle ha samband med vissa neuropsykiatriska funktionshinder till exempel.   

Man vet inte om det är så, men man vet inte heller särkerställt att det är ofarligt. Det är därför få ultraljud görs trots att man tänker sig att det vore hemskt smidigt om man fick se barnet varje gång man kunde. Det är alltså inte tryggare att göra många ultraljud även om man lätt skulle kunna tro det.   
  • DetGodaLivet
    Saftmedbulle skrev 2012-02-03 16:15:45 följande:
    Ha, ha... ja, så kan man oxå se det ;)

Tack, tjejer, för träningstips och boktips! Ikväll ska vi ha våfflor...mums!

Mmmmmm..... Min sambo fyller idag och jag har köpt (bla.) ett våffeljärn åt honom. Jag försöker intala mig att det var för HANS skull ;)
Svar på tråden Augustibebis 2012