Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-02-13 21:53:21 följande:
    Fru Elle: cloe står på min lista också! :)

Ni snackar om vårdnadsbidrag, vad e det?

Det goda livet: nu har jag och mannen tittat igenom FKs sida. Fattar inte precis allt men från vad vi läst så borde min peng baseras på förra lönen så det är ju bra. Men säkert vet vi ju inte förrän vi har det svart på vitt. Min man har en bra lön, men jag förstår inte detta ni snackar om fredagar? Hur kan vi tjäna på att han är hemma än om han arbetar och får sin fulla lön?
    Ska nog boka ett möte med FK, mitt fall hamnar lite mellan stolarna men tycker allt pekar på att jag har rätt till basering på min förra lön.

Räknar FK på årsinkomst eller månadslön eller hur?
    OM du skulle få lägsta pengen kommer ni tjäna på att han är hemma fredagar och tar ut fp fre-sön, du tar mån-tors.

Hur ni kan tjäna på det? Han förlorar ju bara en dags lön men får tre dagars fp (vilket inte riktigt är lika mycket som tre dagars lön, men det är mer än hans inkomstbortfall + det du skulle fått ut i lägstanivå de dagarna).        
  • DetGodaLivet
    oprofessionell skrev 2012-02-13 23:40:42 följande:
    Angående föräldraledigheten:
    Vi delar 50-50. Passar oss båda bra, trots att det gör lite hål i ekonomin.

Och v 15 idag. Jäklar vad det rullar på!

Jag är i teorin för att dela lika, men för oss passar det inte. Min sambo är chef och har svårt att ta uppehåll på samma sätt. Ekonomiskt förlorar vi mycket på det också pga stora löneskillnader (han tjänar mer än dubbelt mot mig). Vi skulle klara oss såklart men lägger häldre de pengarna på att barnet får vara hemma länge.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-15 08:14:39 följande:
    Tack för tipaen! :) blir nog att färga det om ett par veckor. Färgade också i början av graviditeten men det var innan nån sa att man inte skulle. Har dock också mest hört att det inte är nån fara.
    Jag skulle inte färga håret under graviditeten. Man vet att de starka kemikalier som ingår i hårfärgen övergår i personens blod i stora mängder och man vet också att allt som finns i mammans blod övergår i fostret.

Det är altlså bevisat att kemikalierna övergår till fostret, däremot inte vilka effekter det kan ha.  Sen får man ju välja själv hur petdig man är med sådant. Men om man tex undviker insjöfisk pga gifterna och besprutad mat pga gifterna så är man ju på ett helt annat spår om man plötsligt tycker det känns ok att färga håret.

Som en liten parentes på det ämnet ¨så tjänar vi kvinnor på att föda barn för då avgiftas våra kroppar. En vuxen kvinnas kropp innehåller mycket mindre miljögifter olch farliga ämnen efter barnafödande jämfört med innan. Detta har man gjort tester på.

Tyvärr består ju avgiftningen i att vi överför alla dessa skadliga ämnen på barnen genom graviditet och amning, så vi blir renare själva men det är bebbarna som får ta skiten. Lite sorgligt tycker jag.             
  • DetGodaLivet
    Päron1986 skrev 2012-02-15 13:59:32 följande:
    Vilken söt starwars-body det var i bildtråden, nu minns jag inte vilken det var som köpt den. men jag undrar vart den finns? skulle själv vilja ha en sån till min bebbe!

Kul att fler vågat börja handla. Jag köpte de första babykläderna redan i mellandagarna då det var halva-outletpriset på ekologiska babykläder i en butik. Även köpt några få plagg på rean och nu ska det snart shoppas loss på alla bytardagar som kommer i vår.

Och så har jag köpt massor med blöjor.  
  • DetGodaLivet

Min dag har varit ...skit! Bokstavligt talat!

Jag har stannat hemma från jobbet sedan i måndags eftersom jag började må hemskt illa i söndags, var rädd att det var magsjuka men kräktes bara en gång och har sedan inte haft några direkta symtom utom illamående. 

Idag ringde jag till jobbet och sa att jag kommer tillbaka imorgon....sen han det fanimej inte gå en timma ens innan de ringde från dagis och sa att 5-åringen har diarré. Så jag fick ringa till jobbet och säga att jag inte kommer i alla fall...

Det är visst något rätt svagt magsjukevirus som går på hans förskola och antagligen det jag haft också. Plutten är rätt pigg men behövde springa på toa hela tiden och det funkade ju bra så länge vi var hemma...men sedan var vi tvugna att hämta brorsorna på friidrotten på andra sidan stan (sambon på kurs). Och DET var lite för långt för att hålla sig visst. Så nu har jag både duschat och nattat barn och sen akuttvättat kläder på det.

Jättekul att vara förälder ibland alltså. Kräks

• DetGodaLivet
    Grizabella skrev 2012-02-16 10:49:34 följande:
    Jag skall gå på babymässan i Göteborg, hoppas Libero delar ut gravidpåsar som de gjort tidigare, förra året gick jag inte men tidigare år har de delat ut påsar till gravida som varit toppen

Jag ska med dit, hoppas på mycket kul
  • DetGodaLivet
    babyhummingbird skrev 2012-02-16 10:33:21 följande:
    Jag funderar på baby och barnmässan (ska det stå).. Nu bor jag i Ängelholm (Skåne) men kommer åka upp med en väninna i så fall och stanna över på hotell i samband. Du som varit där innan, är det en bra tillställning? Testbanan låter ju jättebra, några andra saker som man inte ska missa?
    Jag tycker den mässan är rätt bra. Barnmässan i Karlstad som vi också varit på hade mer giveaways men det är större utbud i GBG.

Vi handlar alltid NovaStar kläder i deras outlethörna och så brukar det vara fiskdamm hos meandi med bra priser. Man får en del prover av salvor, skedar och andra småsaker.

Banrvagnsbanan minns jag inte om de hade förra gången jag var där, har inte haft så små barn att det varit aktuellt att prova men det låter ju som en smart grej för den som ännu inte har bestämt sig.        

Min syster bor i GBG men de har så trångt så jag åker också upp med en kompis och bor på Scandic opalen som ligger helt nära. Vi går nog på mässan på söndagen för då får man goodiebag om man kommer tidigt.  
  • DetGodaLivet

Kommer nor också ha med mig vagn trots att mitt medföljande barn är på tok för stort (5 år). Har en sulky som står hos syrran som jag ändå måste hämta och det är rätt bra att ha vagn att packa i (eller knö ner sin hysteriska femåring i om det kniper också för den delen).

Så är ni på mässan på söndag så är det jag som har den röda skotskrutiga barnsulkyn från 60-talet med vit insida.   

Svar på tråden Augustibebis 2012