Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Sandrina skrev 2012-03-01 13:20:52 följande:
    Det här med vagn, jag är inne på en Brio Happy med endas med liggdel!! Då jag inte tycker lika mycket om sittdelen som liggdelen tänker jag att man köper en ny vagn då istället när det är dags.

Men hur länge använder man liggvagnen egentligen och när går man över till sittvagn?

Jag brukar använda liggvagn i alla fall ett år. Det är den mest ombonade vagnen för barnet att sova i, så för alla de tillfällen då barnet i huvudsak sover i vagnen använder jag den gärna så läge barnet får plats. Det finns ju en ryggplatta att fälla upp om de vaknar mitt i långpromenaden och vill sitta.

Sittvagn brukar jag använda från ungefär halvåret, för de tillfällen då det känns mer praktiskt. 

Gillar inte dåliga kompromisser utan har gärna en av varje.  
  • DetGodaLivet
    Sandrina skrev 2012-03-01 16:26:08 följande:
    Ja, jag tror jag tänker precis som du. Att man inte vill ha någon kompromiss, utan först en ordentlig liggvagn och sen en ordentlig sittvagn.

Men du skulle alltså rekommendera att ha 2 samtidigt då!? Och inte byta liggvagnen mot en sittvagn på en gång.

Exakt, de är bra till olika saker. Åtminstone om man bor i hus så använder man ju ofta vagnen till att barnet ska sova ute och då är liggvagnen mycket mer skyddande och ombonad. Även långpromenader där barnet sover osv. kör jag alltid med liggvagn så länge de får plats. Tycker dessutom liggvagn är lättare för barnet att sitta och leka i om man tex. är på ett café, för man kan sätta upp ryggplattan, och slänga i lite grejjer i "baljan" så kan de sitta där och grejja länge. Det är svårare att få saker att stanna kvar i en sittvagn.

Fördelen med sittvagn är att de ser bättre så ska man vara ute och promenera med en vaken unge kan de vara nöjdare i sittvagn för att de har bättre utsikt. 

Även om man köper både ligg- och sittdel kan man ju använda dem växelvis på de flesta vagnar. Det är bara ett fåtal modeller där det är mycket meckigt att byta emellan (tex bugaboo).     
  • DetGodaLivet
    babyhummingbird skrev 2012-03-02 11:36:18 följande:
    Imorgon blir det Baby & Barnmässan i Göteborg för mig och sambon! Någon mer som ska dit? :)

Japp vi går på söndag. Är nyfiken på vad meandi har för erbjudande/aktivitet i sin monter så om du eller nån annan ser det kan ni väl hojta. Tror det var nån som skulle dit redan idag.
  • DetGodaLivet

TACK elle. Fick man alltså se hundrakronorsplaggen? Då är det ju bättre än när de hade fiskdammen. Men får se vad som finns kvar på söndag.

Hade Novastar andrasoteringslådor som vanligt?  

Klippning skulle min son behöva men vi får väl se om det finns tid.   

• DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-03-02 16:26:31 följande:
    Blingos erbjudande, barnkläder 100 kr, damkläder 200 kr.
    Tack Elle, det låter ju toppen. Nu har jag lite koll. Blingo är ett annat av mina favvomärken. 

Jag är någon slags kombination av rätt snål och extremt petig med märken. Vill helst att det ska vara en viss typ av design, producerat på ett visst sätt (helst ekologiskt, helst inomeuropeisk produktion) osv.

Så mässerbjudanden, utförsäljning och andrasortering mm. är mumma för mig. Det blir mest sådant och så begagnat då. Majoriteten av ungarnas kläder är loppis så det blir kul att uppdatera med lite nytt. 

Tack för tipset om klippning förresten, har mailat och bokat tid nu. Hade du inte nämnt det hade jag nog missat det för jag såg det inte på hemsidan förrän jag visste vad jag skulle leta efter. 
  • DetGodaLivet

Vart ska man då förvara alla dessa kuddar när barnet somnar?

Sommaren12 skrev 2012-03-04 14:31:25 följande:
    Tina Lind: tycker med gunget var bra i happyn men håller inte med om att liggdelen är bredare än buggan. Det var faktiskt ett av våra minus på happyn att den såg så smal ut, iaf med mjukliften. Ska iväg igen och känna och klämma lite mer.

Ni med cameleon: kan man ha en mjuklift i liggdelen? Och hur gör man när de vill börja sitta upp innan man använder sittdelen? Bunkra upp med kuddar?

• DetGodaLivet

Bugaboo tycker jag är bra om man måste bära i trappor. Delarna är lätta och även sittdelen är lätt att bära med sig om barnet skulle ha somnat i vagnen.

Däremot är den usel i snö, oavsett vilka hjul man kör fram (någon frågade om detta) och i terräng över huvud taget. 

Men just i situationen att behöva kunna bära med sig delarna tror jag ändå på den som bästa val.     

• DetGodaLivet
    Mamma070912 skrev 2012-03-04 18:42:04 följande:
    Baby och barn idag Fick fyndat massor och ungarna hade väldigt kul, en väldigt bra dag. Tyckte det var lite tråkigt att min mage inte syns ett smack bara, när så många gick runt och stoltserade med fina magar.

Det goda livet: Såg en skotskrutig vagn idag när kl var 10 30 ca, fullproppad med grejer... var det du?

Jajjamensann... den såg ut som sjukt överlastade packåsnan, jag var tvungen att ta ett kort. Men det var mest olika goodiebags...Fick med mig tre av liberos gravidväska hem till exempel. Sista dan vill de bara bli av med allt.
Svar på tråden Augustibebis 2012