Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Emaan skrev 2012-02-05 13:05:20 följande:
    Okej då förstår jag. Men om man har mer än ett barn så måste alla barnen vara hemma från dagis eller?

Nej de får gå 15h, i alla fall här är det så.
  • DetGodaLivet
    Novalina skrev 2012-02-05 17:23:01 följande:
    OK.

Från vilken ålder tycker du barn tillgodogör sej ÖF bäst, så att säga? När de är väldigt små är det väl mest mammorna som träffas för sin skull, så att säga.

Är det många av er här i tråden som har syskon som brukar gå på ÖF? 

Öppna förskolan tycker jag de kan ha glädje av ganska tidigt, korta stunder i alla fall. Sitta i mammas knä och titta på sångstunden till exempel, det har nog mina tyckt om från 8 månader ungefär, även om det mer är för syskonens skull man gått dit kanske.

"Vanlig" förskola tycker jag att man behöver vara i alla fall 2-2,5 år för att kunna tillgodogöra sig på ett bra sätt (jobbar inom förskolan själv). 

• DetGodaLivet
    Novalina skrev 2012-02-06 01:14:51 följande:
    Är inte barnbidraget på 1200 kr?...

Barnbidraget är 1050 kronor. Sedan får man lite påslag om man har flera barn, har man två barn får man 150 kronor extra (totalt, ej per barn) förutom de 2*1050 kr man får i barnbidrag. Har man tre barn får man 600 kronor extra i flerbarnstillägg.

Det fina i kråksången kommer när man som vi skaffar fjäde barnet....då är flerbarnstillägget 1600 kr.Cool
  • DetGodaLivet

Jappamensan, det är ett ganska stort hopp där mellan tredje och fjärde.

Det blir ju liksom 2000 extra man får för fyran (bb+flerbarnstillägg) och föräldraledigheten ger dessuom 1500 mindre i dagis/fritidsräkning för oss. Väger upp bra mot ínkomstbortfallet vid föräldraledigheten.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-06 15:57:24 följande:
    Jag är rookie på barnvagnsfronten så här kommer kanske en korkad fråga men vad är skillnaden mellan kombi och duo? Fattar inte..

Kombi=man ställer en lift i sittdelen

Duo= man använder först en liggdel och byter sedan till en annan sittdel på samma chassi 
  • DetGodaLivet
    lills skrev 2012-02-06 15:52:26 följande:
    Förresten, vad har ni för tankar om brio Happy? Vill egentligen ha en emmaljunga edge, men mannen vill ha brion.... Den brion vi hittat har både liggdel och sittdel, samt mycket billigare än emmaljungan..... Behöver lite vägledning!!!!!

Jag har haft den, tycker den är bra och likvärdig med Emmalkjunga.

Om jag köpte en ny skulle jag välja Emmaljunga få den är svensk/inomeuropeisk tillverkad medans Brio är gjord på sweatshopfabriker med kassa arbetsvilkor i Kina. Provocerande att betala flera tusen för en vagn som nån snubbe som sover i barack får  treåfemti i timman för att tillverka (men det är ju samma med Bugaboo och alla andra dyra vagnar). 

Begagnat skulle jag inte bry mig om vilket, då är den ju redan producerad. Skulle gärna ha en Happy som bruksvagn (alternativ till min retro) om jag hittade en billig begagnad. De har bra fjädring för landsväg tycker jag.  
  • DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-02-06 19:46:48 följande:
    Hmm... Minnet sviker; skrev jag att en Kronan blev spikad här hemma? Så blir det i alla fall. En brun, tror jag. :)

Jag köpte en jättefin body och ett par strumpor idag för att peppa bort röksuget. Bild i bildtråden alldeles strax.

Brun kronan låter jättefint! Älskar brunt!
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-02-06 21:39:50 följande:
    Jag älskar att promenera och gissar att det kommer passa mig att gå långa barnvagnspromenader och hoppas att liten kommer trivas att sova där i. Däremot tycker jag det verkar väldigt mysigt att bära i sjal när bebisen är liten när man pysslar hemma eller kanske går på stan eller till affären och inte så långt, samt avlastande med någon typ av sele när bebisen/barnet vill bli buret istället för att bara hålla på armen.

Tycker det verkar krångligt med sjal bara, har hört flera säga att de provat men aldrig fått till det. Har du provat knyta sjal? 

Ja jag tycker också det är lite meckigt med sjal men det känns som den mest naturliga sovställningen när de är som allra minst. 

Annars  föredrar jag en ergonomisk bärsele med höftband (finns flera olika modeller med liknande funktion). Dem kan man bära med i många timmar utan att det blir tungt. Smidigare än vagn om man är på stan, i affären eller i skog/kuperad terräng. Barnvagnspromenader gillar jag också men då ska det vara platt mark annars är det smidigare med sele (särskilt när de kan sitta på ryggen). I stan/köpcenter tycker jag det är bra att ha vagn att kunna lasta i, så jag brukar mest ha den med som packåsna och parkera vid ingången eller så, men bär med mig barnet i sele.
Svar på tråden Augustibebis 2012