Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Gadget skrev 2012-03-04 18:04:40 följande:
    I vad för vagnar kan man fälla upp ryggen i liggdelen?
    Är det bara i "riktiga" liggvagnar eller går det även i någon av alla dessa vagnar som verkar vanligast där man byter ut sittdelen mot en liggdel?

Det brukar vara de med större liggdel (för då avses den kunna användas längre) Tex. finns det inte i Emmaljungas mindre citykorg men däremot i emmaljungast större liggdel
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-04 23:06:00 följande:
    Vad är egentligen terräng? Vi går mest längs vägar och i stan men ibland hamnar man ju på någon grusväg. Här finns också en del promenader i skogen där stigarna är breda och ganska jämna men jord då och kanske lite rötter här och där. Klarar buggan det?

Plan hårdstampad jorstig med lite rötter tror jag inte är några problem. Jag ska ge några bättre exempel på underlag som buggan ej klarar med bibehållen körkomfort:

*Asfalterad landsväg. Dessa är för avrinning konstruerade så att de lutar som en svag kulle ut från mitten mot sidorna för att vatten ska kunna rinna av  (till skillnad från en stadsväg som är plan med trottoarer på sidan och avloppsbrunnar som tar hand om vattnet): -Promenerar man längst vägrenen på en sådan väf kommer vagnen hela tiden hasa ut mot kanterna och dra sig ner mot diket eftersom de svängbara hjulen gör att den följer vägens lutning. Dvs promenad längst landsväg går bort.

*Grusad ridväg/gångväg men en blandning av fast och löst grus + en del "potthål" här och var:
     -Hjulen wobblar från sida till sida i gruset, fasta hjul funakr bättre men får ofta stopp av grusbitar i kläm runt framhjulet. Svårstyrd oh blir välsigt skumpigt för barnet när man råkar köra ner i hål eller ojämnheter.

*Oplogad snö eller halvsmält spårig snö: Vagnen svänger av sig själv i spåren, hjulen wobblar runt, snö fastnar och stoppar upp runt framhjulen (särskilt om dessa är låsta).   

Vi har landsväg på ena sidan om vårt hus, grus/ridväg på en sida (bästa promenadvägen in till stan...man kan gå i en timma genom ett jättefint naturreservat med lösgående får och grejjer) och så vanliga trotoarer på en sida. I pårincip bra där fungerade buggan bra att köra. Däremot inne i stan var den jättebra och inne i affärer, fast i shoppingsammanhang hade den aldeles för lite packutrymme för oss som har många barn.

Med min äldste son bodde jag ett tag i Göteborg när han var liten. Då skulle jag absolut valt en bugga om det funnits eftersom den går att lyfta in ensam även i gammal spårvagn med trapp och annat man blir beroende av där. Så som vi bor och rör oss nu har den däremot väldigt begränsad användbarhet. Hade som sagt en som extravagn med senaste barnet men kommer inte skaffa den här gången tror jag.

• DetGodaLivet
    Mamma070912 skrev 2012-03-04 22:39:33 följande:
    Ha ha! Jag tyckte det var bra kämpat efter bara en timma Fick bara en väska från Libero, tänkte ta en innan vi gick hem också men då var de slut
    Blev inte så mycket blöjor som det brukar, Huggies hade ingen monter iår, de brukar ju dela ut flitigt annars.

Vad var det bästa med dagen tycker du? Något köp du var extra nöjd med?

Vi kom nästan först och fick mässans goodiebag med novastar-mössa, blingo-mössa, babystrumpor, reflex, nyckelband och några till saker. Sedan fick vi Jollyrooms goodiebag med napphållare, nappar, våtservetter och vad de nu var. Sedan 3 liberoväskor (=de prackade på mina ickegravida väninnor så jag fick alla) och en massa extra amningsinlägg, babyolja, babywash som libero delade ut vid sidan av. Barnen fick festis och bullar hos Jollyroom, festis hos Friends, godis och barnmat hos Pappa magazine, lego och affisher hos Barnens Hus, klistermärken och målarbok hos Meandi och sen minns jag inte mer. Mycket gratisgrejjer bidde det.

Det bästa med dagen var nog att det fanns så mycket att göra för barnen, det var aktiviteter överallt tycker jag. De varken tröttnade eller började tjata om grejjer. 

Bästa köpet var en Blingo tröja med bruna "äpplen" (eller vad det ska föreställa) som hör samman med ett par byxor min son har. Jag beställde hela setet från Blingos rea men tröjan visade sig vara för liten och när jag skulle beställa större storlek var den slut. Men på mässan fanns ett exemplar i rätt storlek kvar. Bra när man hittar precis det man söker.

Vad tycker du var det bästa på mässan?    

• DetGodaLivet

Jag har fått gratisprovs-cravings efter babymässan tror jag bestämt.

Idag har jag hämtat ut lite mer gratisgrejjer. Apoteksgruppens Baby-to-be box var slut men de skulle komma in nya imorgon. Gör inte så mycket för det apoteket ligger precis vid jobbet.

På Kapp-Ahl hämtade jag ut gratis-valfri-body med kupongen från alltförföräldrars gravidutskick. Det var inte lätt ska jag säga... fanns verkligen ingenting där i min smak. Till slut hittade jag en heltvit ekologisk body, det kan ju vara bra att ha.

Hos Babyproffsen försökte de pracka på mig en ful hink som skulle portionsförpacka blöjorna i väldoftande plast (tillåt mig asgarva). "Jag hade tänkt att barnen skulle ärva den här planeten efter mig"  sa jag men restgen av boxen var rätt bra. Man fick med två nappar och en söt handledsskallra, några blöjor och en hel förpackning trosskydd. En vi föräldrar gravidspecial och så massa reklam och kuponger som gått ut.

Blir kul att se vad som är i apoteksboxen imorgon.

• DetGodaLivet
    Marmite skrev 2012-03-06 11:23:04 följande:
    Dumt att förpacka blöjor i väldoftande plast, det blir ju så krångligt att tvätta dem då! Fast babyproffsen tänker nog inte på att någon kan tänka sig att använda tygblöjor :)
    Jag sa till henne att jag kunde tänka mig en rulle rispapper istället men det hade de inteTomte
  • DetGodaLivet
    Sandrina skrev 2012-03-06 11:53:05 följande:
    Hur funkar det med sånna där gratisgrejer, går man bara dit och säger att man är gravid eller hur funkar de?!

Nej man anmäler sig på nätet på olika ställen och får en kod eller en kupong som man visar fram.
  • DetGodaLivet

Jag känner bebisen väldigt lite och sällan. Nu när jag varit förkyld en vecka så är det lite jobbigt, eftersom jag oroar mig för hur bebben mår av all alvedon jag tar osv. Det vore skönt att känna av bebben mer regelbundet men han/hon vill visst inte vara med på det.

• DetGodaLivet
    cupcakekiller skrev 2012-03-06 15:53:48 följande:
    Jag har olika cravings varje dag..Idag är jag så sugen på majsschnitzel så jag nästan gråter..Och Pringels extreme cheese & chilli.

Appropå majsschnitzel, hur är det med att ge sitt barn veggomat?
    Jag äter vegetariskt ca två gånger i veckan och hade tänkt att ha en, kanske två veggodagar varje vecka sen när Trollet börjar äta..Det kan väl knappast vara dåligt? Eller?

Vi äter också mycket vegetariskt (eller lite jämfölrt med typ resten av världens befolkning men mer än medelsvensson). Det är bara bra för ungarna tror jag.
  • DetGodaLivet

Här kan man välja mellan USÖ (Örebro) eller Karlskoga som en del väljer för att det är mysigare.

Jag bryr mig inte om mysighetsfaktorn, brukar varken vara på förlossningen eller BB särskilt länge. 

Av samma anledning vill jag självklart åka dit det blir närmast så jag ska hinna dit. Så det blir USÖ   

• DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-03-07 09:29:19 följande:
    Hu, i går fick jag veta att inskolningen för sonen börjar när bebisen är ca. två veckor gammal. Hur sjutton ska man klara av det? Förvånad Ha med sig en sån liten till skolan, och kanske behöva amma mitt i allt ihop? Vet inte hur inskolningen till förskoleklass brukar se ut, men blev himla tressad av beskedet.
    Jag vill ju verkligen få allt att funka med ammning osv denna gången.

Man skolar inte in ö förskoleklass man bara lämnar dem där typ
Svar på tråden Augustibebis 2012