Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Tramses skrev 2012-02-10 11:21:55 följande:
    Hej!
    Jag lämnade tråden för flera veckor sedan då jag fick mf i v 5-6. Jag har ändå följt er hela tiden sedan dess.
    Just nu är jag världens gladaste. Plussade imorse

Grattis! Jag gjorde samma slags inhopp/avhopp i juli-tråden, men plussade månaden efter och allt har gått bra. Lycka till!!!
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-10 17:29:07 följande:
    Välkommen! Ja jag brukar ha vatten och vindruvor med mig. Mamma tipsade om kolsyrat vatten som mättar lite mer, men det tycker jag är lite omiljövänligt att alltid ha med sig om man nu inte har en sodastreamer hemma...

Vindruvor skulle jag inte rekommendera någon gravid att äta regelbundet.Själv äter jag de tinte alls om jag inte hittar ekologiska. Extremt höga halter av miljögift i det, som överförs i barnet.

Samma sak med småbarn, inte lämligt för dem av samma anledning. Samma med russin. Endat eko är ok.  
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-10 19:45:40 följande:
    Hihi! Fina sambos vi har! Min kom hem med sushi till lunch. Glad

Äter bara eko-frukt. Flört
    Härliga tider! Men då antar jag att du bor i sthlm eller nåt om det går att få tag på vindruvor så här års. Här finns de bara om man har tur.
  • DetGodaLivet
    natlup skrev 2012-02-13 16:09:11 följande:
    Tänkte bara kolla med er. Vi har redan börjat prata om föräldrarledighet. Är vi lite tidiga eller har ni oxå börjat planera sånt?

Nej absolut inte. Vi har också börjat planera, gjort olika bugetar och räknat på olika modeller osv. Det kräver en del planering att få till det bra, särskilt om man ska använda vårdbidraget för det omgärdas av en hel del regler. Samma om man vill ha ut jämställdhetsbonusen.

Det är mycket trixiga regler kring föräldraledighet. Föräldrapenningen fördelas ju tex över sju dagar, inte fem som man jobbar. På helgen kan man ta ut ersättning för den som är ledig på fredagen eller måndagen. Det innebär att om det är en stor skillnad i inkomst, att pappan tjänar mycket mer och mamman har låg fp - då kan man tjäna MER på att pappan är ledig varje fredag trots att mamman går utan ersättning den dagen. För då kan man ta ut hans högre ersättning för tre dagar i veckan (fredag-söndag).
  • DetGodaLivet

Nej ni kan ta ut 4 på dig och 3 på honom, om det är så du menar.

Om ni vill ta ut mindre än 7 dagar vecka ska ni minska dens dagar som har den lägsta föräldrapenningen. Dvs vill ni ta ut 5 dagar i veckan totalt och han har högre fp ska ni fortfarande ta ut 3 på honom (måndag+helg) och 1 på dig. Annars missar ni massa pengar nom ni inte får igen.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-13 13:09:50 följande:
    Vaknade med huvudvärk igår och den har fortfarande inte försvunnit. :( i morse var det så fruktansvärt att jag grät. Började nästan tro att det va nåt allvarligare. Varje hjärtslag bankade uppe i huvudet och det kändes som hela skallen skulle gå sönder. Lite bättre nu iaf men fortfarande kvar. :( led av migrän som barn men detta var en helt annan typ av smärta. Jaja... Hoppas det går över. Så här mycket brukar det inte vägra och nu har jag ändå vilat, druckit massor av vatten och tagit tre alvedon sen igår. :(

Ring din läkare på MVC så kan du få recept citodon om du får jätteont igen. Det är typ det enda man får ta utom alvedon.
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-02-13 17:42:43 följande:
    Min plan är att ta så få dagar som möjligt det första året. Här har vi inte vårdnadsbidraget och jag vill ha dagar kvar. Dels för att ta ut när jag jobbar deltid och för att ge barnen ledigt på lov. Semestern räcker inte till för att vara ledig och ge barnen långa sommarlov och ledigt vid jul.

Jag brukar ta 1-2 veckas obetald semester per år för att förlänga. Men nu har jag bytt fack till vision och då kan man få 5 extra semesterdagar istället för semesterdagstillägget.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-13 20:24:56 följande:
    Tack för tipset! Hittills har jag bara haft lindrig huvudvärk som jag inte ens känt att jag behövt göra nåt åt. Det har försvunnit när jag vilat eller ätit. Men den här hemska, som btw fortfarande pågår, bara VÄGRAR ge sig. :( Ska rida ut stormen och får jag vidare problem så kanske jag fixar citodon. Tog det mot tandvärk för flera år sen och det var effektivt mot det iaf. 

Jag får panik och ångest när ni skriver om hur ni ska dela dagar och sånt. Känner att här finns inte så mycket alternativ. Jag är studerande och om jag inte fortsätter plugga på heltid (vilket är helt uteslutet) så måste jag ta studieuppehåll ett år. De kurserna jag läser går inte att läsa på distans eller lösa på nåt annat sätt. Än så länge vet jag inte om jag kommer få lägsta nivå eller ifall det kommer baseras på min förra lön innan plugget. När jag kontaktade FK i höstas om det var det delade meningar och tillslut sa de att det avgörs individuellt av handläggaren.
    Så jag antar att det inte blir så mycket delande för oss utan att jag får ta det mesta, vilket egentligen är synd för jag hade gärna delat rakt av med min sambo. Men det ska ju gå runt med. Har ingen koll på alla "modeller" ni snackar om... Får nog sätta mig in i det snart...

Vad är eg första steget? Skicka in moderskapsintyget?  
    Fast det är ju just i din situation som man kan tjäna på att planera. Om DU har lägstanivå men din sambo har en ok lön så får ni antagligen ut MER total inkomst om han är ledig en dag i veckan (fredag eller måndag) än om han inte är ledig alls. 
Svar på tråden Augustibebis 2012