Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Stövelkatten skrev 2012-03-07 09:34:58 följande:
    Nej, vi kommer ha inskolning, var på infosamtal om det innan skolvalet. Däremot var det inte så specifikt som vilka tider som kommer gälla och annat.

Har jag aldrig varit med om med någon av ungarna. Man var med en stund första dagen, det är allt.
  • DetGodaLivet

Fast jag har jobbat i skolan i många år (olika skolor) och haft ungarna på olika skolor och jag skulle ändå säga att det hör till ovanligheterna att man har inskolning i förskoleklass. Har aldrig varit med om det vare sig på de skolor där barnen gått eller där jag själv jobbat. En sexåring behöver ju liksom inte inskolas att vara ifrån föräldrarna.

Kanske något som enskilda skolor erbjuder för att locka kunder eller något, vad vet jag. Här är det endast första dagen då man har möjlighet att vara med, har aldrig varit med om annat.   

• DetGodaLivet
    Tina lind skrev 2012-03-07 10:08:14 följande:
    Fast är du säker på att det är inskolning för er båda där du ska vara med?

När min lillasyster började sexårs (hon är sju år nu) så hete det att det var inskolning första veckan. Men det innebar inte att föräldrar skulle vara med förutom första dagen. Sedan var det inskolning för barnet, kortare dagar och mer speciella aktiviteter. De började några dagar tidigare än ettan, för att de skulle få vänja sig vid att bära brickan i matsalen och dylikt, bli lite varma i kläderna helt enkelt.
    Ja precis, så brukar det vara här med samt att det oftast finns en rad tillfällen på våren då man går på inskolningsbesök med sin förskola. Då brukar barn som ej går i förskola inbjudas att delta med sina föräldrar, däremot de barn som går i förskolan har ju ej med sina föräldrar på detta.
  • DetGodaLivet
    Tesdy skrev 2012-03-08 13:05:26 följande:
    Något otäckt som jag känner just nu... Var nyss på toa och kissade och nu känns det alldeles svullet och som om det trycker utåt åt fel håll.
    Jag har varit inne på toa igen för att känna med fingret så att det känns ok i bebisutgången så att säga och det gör det, men det är mot kissutgången som jag känner mig svullen nu. Någon som har någon erfarenhet om detta??

Tifan: Det är en typ av sammandragning som du känner i livmodern. Det är fler här inne som beskrivit det på samma sätt.
    Svullen i underlivet = normalt grav.symptom. Brukar komma och gå tycker jag. Mest mot slutet av grav. 
  • DetGodaLivet

Jag köpte vagn i vecka 12 eller vad det var.. galet tidigt i alla fall.

Men jag slängde upp den i förrådet direkt. Känns liksom inte tillräckligt mycket på riktigt ännu. Mot sommaren ska jag ta fram den för att fixa iordning och tvätta av den osv,

Samma sak med kläder och annat. Jag har både fått och köpt en del men slänger bara in det i garderoben, vill liksom inte "pyssla" med det än eller vad man ska säga. Det tänkte jag göra när jag slutat jobba i juni, tvätta allt (åtminstone det som är nytt) några gånger och vika i lådpr efter storlek osv. 

Men jag har inga problem med att handla. Önskar man visste vad det var för sort bara.

• DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-03-09 16:25:10 följande:
    Köper ni andra saker el är ni fortfarande försiktiga m det?

Jag har köpt lite kläder på reorna +vagnar och så en hel IKEA-kasse med blöjor (det mestga begagnat, lite från utförsäljning). 

Men nu kommer jag börja handla rätt mycket för de flests barnloppisar/bytardagar ligger runt en bestämd period på våren som börjar nu. 

Babysitter och bilbarnstol har jag "bokat" att få köpa av en nära kompis. Amningskudde, amningspump + lite filtar och annat har jag fått av syrran. 

Skötväska (en vanlig väska egentligen) +skötbädd har jag köpt på utförsäljning.

Ergosele har jag beställt till grossistpris genom kontakter.

Saknar skötbädd, skötbord, bärsjal, smågrejjer som amningsnapp och termometer...säkert lite mer som jag kommer komma på att jag behöver.

Gillar att sprida inköpen lite, har lite kinkig smak och då blir det lättare att hitta precis det man vill ha än om man ska handla allt på en gång. Helst ska det ju vara begagnat också.     
  • DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-03-09 17:05:13 följande:
    oj hjälp nu blev jag lite stressad, har inte köpt nånting av det där. Men smart att dela upp köpen så attt det inte blir så saftiga utgifter sen när det närmar sig.

Vi har bara köpt bebiskläder och sen en babywatcher som fått bästa betyget. Den där  man kan både se och höra bebis genom en liten tv-skärm.

är ergosele samma sak som bärsele typ babybjörn?
    är amningsnapp en vanlig napp fast mindre storlek för nyfödda?

Ursäkta att jag är så okunnig men jag har verkligen inte haft tid till att sätta mig in i allt då studierna har tagit allt sista månaderna. Kommer komma med alla mina dumma frågor nu när jag är "fri" från hemska examensarbetet.

Nejnejnej... Babybjörn är = ryggskott. Hoppa den, man orkar bara bära pyttebebisar i babybjörn och det är visst inte en så bra sittställning för dem heller. Ergo är en ergonomisk sele, det finns massor av märken tex Beco, Manduca, Pognae. Har man en bra sele behöver man inte ha vagnen med sig jämt.

Amningnapp är en napp till bröstvårtan som man kan använda om bebin har svårt att få tag eller om den blir sårig och öm. Behövs oftast inte men bra att ha hemma. En annan bra-att-ha-hemma grej är bröstpump för det kan behövas i bärjan om brösten blir väldigt spända, då kan man behöva mjölka ur lite för att bebin ska få tag. Eller om man vaknar mitt i natten med mjölkstockning...då är det döden att inte ha en hemma. 

Annars kan man ju köpa mycket efterhand. Man behöver inte ha allt innan. Jag köper långt i förväg för att jag är snål (läs prismedveten) och inte vill lägga massor av tusenlappar på konsumtionsvaror. De pengarna vill jag hellre använda till en senare dagisstart till lillen istället.       
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-09 19:41:52 följande:
    Min väninna trivdes jättebra med babybjörn och bebisen likaså. Men min brorson ville absolut inte sitta i den. Ett tips jag fått är att låna allt sånt av vänner om man känner nån med de grejerna så behöver man inte slösa dyra pengar på nåt som kanske inte kommer att användas.
    Ja låna är bra. BabyBjörn funkar ju så länge bebin inte väger för mycket (man bär hela tyngden på axlarna och i korsryggen) men det blir en hög kostnad med tanke på så kort användningstid. ¨ 

I en ergonomisk sele fördelar man tyngden över hela kroppen, mest på höften, och kan bära ett 2,5 år gammalt barn utan problem.     

Har dock köpt en babybjörn också för att kunna använda till framåtvänt (som man ju ändå bara ska ha korta stunder). Gav 20 kr på loppis för den.
Svar på tråden Augustibebis 2012