Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Gadget skrev 2012-02-03 16:27:09 följande:
    DetGodaLivet: jag känner också att jag inte vill göra UL varje besök pga just det du beskriver att man inte vet om och hur det påverkar även om det för mig varit betryggande hittills innan jag själv känner bebisen.
    Däremot tycker jag det är intressant att när jag nämnt detta för min svägerska i USA (som gjorde UL varannan vecka tror jag då hon jobbar som sjuksköterska och kände någon som hanterade apparaten) och för mina tjejkompisar i Tyskland (som betalade extra för att göra UL vid varje besök) så ser de ut som frågetecken och har aldrig ens hört talas om att det skulle kunna vara förenat med någon risk. Är det bara i Sverige vi talar om det och i så fall varför?

Jag tror inte det bara är i Sverige vi talar om det då flera av de undersökningar som gjorts (om vänsterhäntheten) och den forskning som pågår inte är svensk. Men kanske att det har kommit ut mer till allmänheten här? Min kompis som pluggar till barnmorska säger att de talat väldigt mycket om det under utbildningen och efter vad hon hört skulle hon absolut avråda från extra ultraljud. 
  • DetGodaLivet

Tror rent krasst att det kanske har att göra med att vi i Sverige inte har så stora individuella valmöjligheter inom sjukvården heller. På ställen där flera vårdgivare konkurrerar om samma kunder tror jag man är snabbae att erbjuda ¨sådant kunderna vill ha, för att locka folk. I Sverige ser vi ju att det görs fler UL i storstäderna där man har möjlighet att välja privata uppdragsgivare.

• DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-02-03 18:37:24 följande:
    hjälp, plötsligt vill massa familjer ha min hjälp här nere i Schweiz m barnpassning osv....jag är snart klar med min D-uppsats och bara längtar efter att komma ut och jobba och få börja tjäna egna pengar....

Är det dumt att jobba 5-6 dagar i veckan när man är gravid i v.14?