Issan8 skrev 2012-02-03 18:37:24 följande:
hjälp, plötsligt vill massa familjer ha min hjälp här nere i Schweiz m barnpassning osv....jag är snart klar med min D-uppsats och bara längtar efter att komma ut och jobba och få börja tjäna egna pengar....
Är det dumt att jobba 5-6 dagar i veckan när man är gravid i v.14?
Jag känner mig pigg och frisk, men det är ju nu när jag inte gör så mycket annat än å pluggar.
Är det skadligt för bebisen om man sliter på och jobbar ganska intensivt några månader?
Gubben kommer få göra ALLT hemma, den saken e säker.
Kommer ju inte ha någon mammapeng här i detta landet så vore trevligt att spara ihop en liten kassa även om vi klarar oss bra på mannens lön.
Jag är lite i samma sits... jobbar mycket just nu för att få ihop lite extra buffert till föräldraledigheten. Ett vanligt heltidsjobb visseligen men det är mer än jag jobbat någonsin förut och jag har jku mycket omkring mig hemmavid med.
Jag tror dock inte att det är farligt att slita lite extra hårt under graviditeten bara det inte är fysiskt tungt eller man upplever för mycket negativ stress av det. Folk har ju varit gravida i alla tider och alla olika länder och tänk vad en del fått slita.
Vi har också en bra bas i mannens lön (han är chef inom IT) men pga skattereglerna är det ju mycket svårare att klara sig bra på en lön i Sverige. Jag kommer dels ta ut föräldrapenning och som sagt även spara en hel del i förväg. Man kan få ett bidrag på 3000 kronor i månaden om man är hemma efter att barnet är 1,5 här men då får man inte ta FP samtidigt så den perioden kan ju vara bra att ha undansparat till.
Även om det är en fördel att vi har föräldrapenning i Sverige har vi ju tyvärr inte så lång föräldrapenningstid att det räcker till när det egentligen är lämpligt för ett barn att börja i förskola. Då måste man dryga ut det själva och det kräver att man anstränger sig lite för att få till det.