Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Gadget skrev 2012-02-03 16:27:09 följande:
    DetGodaLivet: jag känner också att jag inte vill göra UL varje besök pga just det du beskriver att man inte vet om och hur det påverkar även om det för mig varit betryggande hittills innan jag själv känner bebisen.
    Däremot tycker jag det är intressant att när jag nämnt detta för min svägerska i USA (som gjorde UL varannan vecka tror jag då hon jobbar som sjuksköterska och kände någon som hanterade apparaten) och för mina tjejkompisar i Tyskland (som betalade extra för att göra UL vid varje besök) så ser de ut som frågetecken och har aldrig ens hört talas om att det skulle kunna vara förenat med någon risk. Är det bara i Sverige vi talar om det och i så fall varför?

Jag tror inte det bara är i Sverige vi talar om det då flera av de undersökningar som gjorts (om vänsterhäntheten) och den forskning som pågår inte är svensk. Men kanske att det har kommit ut mer till allmänheten här? Min kompis som pluggar till barnmorska säger att de talat väldigt mycket om det under utbildningen och efter vad hon hört skulle hon absolut avråda från extra ultraljud. 
  • DetGodaLivet

Tror rent krasst att det kanske har att göra med att vi i Sverige inte har så stora individuella valmöjligheter inom sjukvården heller. På ställen där flera vårdgivare konkurrerar om samma kunder tror jag man är snabbae att erbjuda ¨sådant kunderna vill ha, för att locka folk. I Sverige ser vi ju att det görs fler UL i storstäderna där man har möjlighet att välja privata uppdragsgivare.

• DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-02-03 18:37:24 följande:
    hjälp, plötsligt vill massa familjer ha min hjälp här nere i Schweiz m barnpassning osv....jag är snart klar med min D-uppsats och bara längtar efter att komma ut och jobba och få börja tjäna egna pengar....

Är det dumt att jobba 5-6 dagar i veckan när man är gravid i v.14?
    Jag känner mig pigg och frisk, men det är ju nu när jag inte gör så mycket annat än å pluggar.
    Är det skadligt för bebisen om man sliter på och jobbar ganska intensivt några månader?
    Gubben kommer få göra ALLT hemma, den saken e säker.

Kommer ju inte ha någon mammapeng här i detta landet så vore trevligt att spara ihop en liten kassa även om vi klarar oss bra på mannens lön. 

Jag är lite i samma sits... jobbar mycket just nu för att få ihop lite extra buffert till föräldraledigheten. Ett vanligt heltidsjobb visseligen men det är mer än jag jobbat någonsin förut och jag har jku mycket omkring mig hemmavid med.

Jag tror dock inte att det är farligt att slita lite extra hårt under graviditeten bara det inte är fysiskt tungt eller man upplever för mycket negativ stress av det. Folk har ju varit gravida i alla tider och alla olika länder och tänk vad en del fått slita. 

Vi har också en bra bas i mannens lön (han är chef inom IT) men pga skattereglerna är det ju mycket svårare att klara sig bra på en lön i Sverige. Jag kommer dels ta ut föräldrapenning och som sagt även spara en hel del i förväg. Man kan få ett bidrag på 3000 kronor i månaden om man är hemma efter att barnet är 1,5 här men då får man inte ta FP samtidigt så den perioden kan ju vara bra att ha undansparat till. 

Även om det är en fördel att vi har föräldrapenning i Sverige har vi ju tyvärr inte så lång föräldrapenningstid att det räcker till när det egentligen är lämpligt för ett barn att börja i förskola. Då måste man dryga ut det själva och det kräver att man anstränger sig lite för att få till det.
  • DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-02-03 18:09:19 följande:
    DetGodaLivet: jag är helt medveten om att man inte vet hur för många UL påverkar barnet, känns som att det blev en missuppfattning här; jag menar inte att jag vill göra UL en gång i månaden, mer att jag skulle önskat mer regelbundna besök hos barnmorskan överlag (där de inte ens gör UL) för att följa upp att allt går bra, kolla ex blodvärde och blodtryck, övriga frågor.. Tycker bara det känns som ett stort glapp mellan besöken. Sen hade jag nog inte tackat nej till ett UL runt vecka 12 för att se att det ser ok ut och kunna slappna av lite fram till RUL, speciellt om jag hade fått tid först i typ vecka 22.

OK visste inte att du hade koll på det, därav förklaringen.

Jag tycker också att det vore rimligt med ett tidigare UL (dvs två totalt i en normal graviditet) det är ju inte mycket ändå och kan skapa väldigt mycket lugn samt förhindra att kvinnor tex. behöver gå nästan halva graviditeten med en ofostrig graviditet som kunnat upptäckas tidigare.    

I mitt län kan man få ett tidigt UL runt v.13 om man väljer KUB vilket erbjuds alla. Det tycker jag är helt fel väg att gå. Jag tror mångahär  tackar ja till KUB bara för att få det extra ultaljudet och då kan ju siffrorna skapa onödig oro om man får låga resultat.

Dessutom är jag emot att KUB erbjuds alla eftersom det (helt felaktigt) signalerar att just Downs Syndrom skulle vara ett ovanligt komplicerat funktionshinder. De flesta län erbjuder bara KUB efter en viss ålder men här erbjuds som sagt alla det, men ingen annan har rätt till ett tidigt UL. Det blir ju jättetokigt tycker jag.
  • DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-02-03 18:51:17 följande:
    hehe jag har planerat att han ska göra resten här hemma, jag bär ju för sjutton på hans barn Glad
    Och eftersom jag pluggar hemma har jag gjort nästan allt nu i flera månader så har han vart väldigt bortskämd. Dags för honom att känna på familjelivet, inte komma hem och ha middan serverad och sen lägga sig på soffan nu när jag ska börja jobba inte.

Har ni andra som redan varit gravida en gång orkat jobba heltid ganska långt in i graviditeten? 

Jag har jobbat långt in i graviditeten alla gånger, till ca en månad före eller mer. Inte heltod men kanske 70-80%.
  • DetGodaLivet

Jag blir tvärtom oftare besviken på kläder jag köper nya...att de bleks snabbt i tvätt eller snabbt ser tvättluddiga ut till exempel. När man köper begagnat ser man bättre hur de håller i användning, tex vilka meandi-trycks som blir blekta direkt och vilka som inte blir det.

Köper jag nytt så lägger jag pengar på ekologiskt och fair trade producerat. Jag betalar inte mer för märkeskläder tillverkade i samma hemska sweatshopfabriker för samma låga kostnad som de billiga utan det ska i så fall vara något "verkligt" värde jag betalar för.

Etik och miljö är viktiga frågor för oss, både i det stora och i det lilla. Begagnade kläder är dels bättre för miljön på lång sikt och dels mindre riskabla för den lilla babyn då nya textilier innehåller mycket kemikalier och miljögifter. Det jag köper nytt som ej är ekologiskt tvättar jag innan användning, inte en gång utan flera. Som allergiker/astmatiker är jag givetvis väldigt skeptisk till "kemikaliesamhället" och undviker gift i såväl mat som kläder så långt det går. Då är begagnat ett väldigt bra alternativ.

• DetGodaLivet
    Novalina skrev 2012-02-04 02:59:42 följande:
    Blev nyfiken, varför har du vårdnadsbidrag ist. för fp?... När kan man få vårdnadsbidrag?

Svarar lite om VB...

Det finns i vissa kommuner och är ett bidrag man kan få om man inte utnyttjar barnomsorgen tidigt. Man får 3000 kr i månaden skattefritt från att barnet är 1,5 tills att det är 3 år.

Man får inte ta ut föräldrapenning samtidigt så man måste kunna klara sig på det bidraget, alt. ha extrajobb eller sparade pengar.    

Jag planerar att vara hemma ca 2,5 år och kommer ta ut bidraget sista året. Vi kan klara oss på min sambos lön, han tjänar bra men inte extremt...men vi har inte heller så höga utgifter (ganska lågt huslån, inga billån eller övriga, odlar en del av vår egen mat och lägger inte våra pengar på en massa nya dyra prylar).

Med flera barn så blir ju dagis/fritidsräkningarna en kostnad också som man spar in om man tar ut VB. Men jag har ändå tänkt spara en del för att ha extra buffert till den här perioden.
  • DetGodaLivet

Man måste också ha tagit ut 250 fp-dagar för att få vårdnadsbidraget. Så jag kommer nog ta ut rätt lite första året, sedan fullt från ettårsdagen (men spara en del av pengarna till vb-perioden). Jag ska sätta mig ner och räkna på det faktiskt, det kräver en viss planering.

• DetGodaLivet

Ja min sambo har det så, att de ger 10% extra och kompenserar upp till taket osv. Men han har svårt att vara borta ändå eftersom han är chef så det blir nog mest jag som är hemma, och jag har tyvärr inte så förmånligt avtal.

Svar på tråden Augustibebis 2012