Augustibebis 2012
I de flesta fall ofarligt. Har blödigt i alla mina graviditeter. Dock även när jag fick mf så det kan ju vara åt båda håll. Men oftast är det ingen fara.
Jag har inte heller nån sexlust direkt. Man jag tycker inte det är så himla viktigt, sådant går ju i perioder och jag kommer inte vara gravid hela livet. Vårt förhållande är bättre än någonsin och är mer kär i min sambo än någonsin så det känns inte så avgörande att lusten inte finns där ett tag.
Liggdelen är mindre på Bugaboo frog (den äldre modellen som fortfarande finns på begagnatmarknaden) men på cam:en är den ungefär lika stor eller större än de små liggkorgarna som finns på många andra cityvagnarna.
Köper man en brio- eller emmaljunga duo med klassisk liggdel så är den betydligt större. Den mindre liggdelen på emmaljunga kallas citykorg. Nån pratade om att "kombivagnar" skulel ha större liggdel men kombivagnar har ingen liggdel alls. En kombivagn är en sittvagn´med en hård lift som ställs direkt i sittdelen. Dessa liftar är mindre än en vanlig liggdel och oftast även mindre än en citykorg.
Personligen föredrar jag en riktigt stor liggdel. Dels vill jag kunna ställa en lift i liggdelen i början om jag behöver ta med mig barnet sovandes in någonstans. Dels vill jag kunna använda liggdelen åtminstone ett år för de tillfällen då barnen huvudsakligen sover i vagnen. Det är mer skyddat läge i liggvagnen och man kommer också närmare barnet (om liggdelen är högre vilket den är på de flesta modeller).
När barnet börjar vilja sitta ibland har jag antingen varierat mellan liggvagn och sittvagn (eller liggdel och sittdel på en duo där man kan byta emellan) beroende på behov och väderlek, eller också har jag använt ryggplattan i liggdelen som de större liggdelarna har.
På många duovagnar är det enkelt att byta mellan liggdel och sittdel så att man inte behöver bestämma sig definitivt för när det känns rätt att byta till sittvagn.
Det finns vagnar där detta inte går, bla bugaboo (om man inte köper en extra ram) och en del andra vagnar uppbygda på samma sätt.
Jag kan babbla på i vagnträsket då för jag är sedan länge imuniserad mot alla specialeffekter på nya vagnar och allt säljsnack som affärerna försöker dyvla i en.
Det är de gamla jag har svårt att hålla mig ifrån. Innan jag ens gått halvvägs i graviditeten har jag köpt en liggvagn, en sittvagn och en sulky. Den äldsta från -69 och den nyaste från -79
Den heter typ marktplaats.nl jag är på mobilen nu kan kolla mer ordentligt senare.