Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Saftmedbulle skrev 2012-02-17 13:47:22 följande:
    Blöder lite... mest brunt. Någon som vet om det är farligt?

I de flesta fall ofarligt. Har blödigt i alla mina graviditeter. Dock även när jag fick mf så det kan ju vara åt båda håll. Men oftast är det ingen fara.
  • DetGodaLivet

Jag har inte heller nån sexlust direkt. Man jag tycker inte det är så himla viktigt, sådant går ju i perioder och jag kommer inte vara gravid hela livet. Vårt förhållande är bättre än någonsin och är mer kär i min sambo än någonsin så det känns inte så avgörande att lusten inte finns där ett tag.

• DetGodaLivet
    Naimis skrev 2012-02-17 15:43:41 följande:
    Sitter och kollar på alla fina mamma kläder jag vill köpa, och suktar mig själv med alla underbara små bebiskläder som finns.
    De första mammakläderna är ju inte super nödvändigt än men de blir nog 1 par byxor snart.
    Bebiskläder blir efter rul. Älskar Newbie kollektionen men även Zaras bebiskläder är heeelt underbara.
    www.zara.com/webapp/wcs/stores/servlet/catego...+(0-9+månader) product

Jag älskar också bebiskläder (fast har helt annan smak, gillar mönstrat, färgstarkt, retro, typ katvig, molo, meandi osvosv)  och det är ju faktiskt kul när man får bestämma lite vad de får ha på sig. Det dröjer inte många år förrän de vill bestämma själva. *S*
  • DetGodaLivet
    Jloow skrev 2012-02-17 18:57:39 följande:
    Här kommer en fråga till er som har barn sen tidigare.. är det någon som har haft eller kanske till och med har en Bugaboo cameleon och kan uttala sig om den?
    Jag är grymt sugen på att köpa en begagnad men min man är jätte anti just den för att den är så dyr i nypris och jag märker hur jag mer och mer vill ha en! haha.. Någon kanske kan få mig att komma på bättre tankar.. ;)
    Jag har haft en Bugaboo frog ett tag (har haft cameleon också men bara för att köpa-sälja inte för eget bruk).

Den är bra inne i affärer och sådär, men funkar ändå inte bra att shoppa med eftersom det inte finns något packutrymme. Så typ om man går på stan mycket på caféer och så eller promenerar i köpcentrum är den bra. Och på bussen mm.

Men inte bra om man är ute och handlar kläder åt sig själv och tre barn, eller om man går på grusväg, landsväg eller oplogad väg.    

Jag hade min bara som extravagn det funkade den bra till. Kostade inte många kronor..1500 inkl frakt tror jag  (från holländska motsvarigheten till Blocket)
  • DetGodaLivet
    A R skrev 2012-02-18 07:35:41 följande:
    God lördagsmorgon på er alla!

Vad bra att får höra lite om synpunkter när det gäller vagnval.
    Jag har varit helt inne på en bugaboo cameleon, bor i Stockholm och tycker var och varannan har en sådan.
    Nu har vi även hus på landet så det måste fungera på grusväg också, även på vintern i stan. Jag får nog ta och tänka om helt enkelt. Jag trodde nämligen att vinter/terränghjulen var bättre.
    Jag tycker inte det är svårt med "kompromissvagnar". Jag har hellre flera olika.

Precis som den rymligaste bilen´och den mest lättparkerade bilen inte är samma bil, så finns det ju inte EN vagn som är bra på allt. Vi brukar ha ett par olika modeller att variera mellan beroende på behov.    
  • DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-02-17 22:30:26 följande:
    Jag har en cameleon och ett barn en kvantil över normalkurvan. Jag bytte till sittdelen när hon var fem månader för att hon ville se ut. Då är den skålade sitsen perfekt eftersom de mindre barnen har bra stöd för ryggen, precis som i babyskyddet.
    En kompis till mig har en pojke som troligtvis kommer bli 2 m lång och han bytte till sittdelen när han var 5 månader av samma anledning, för att kunna sitta.

Camen är en perfekt cityvagn, men inget för terräng och snö, trots vinterdäck. Med vinterdäcken är den tung att svänga.

Shoppingbagen är svår att komma åt när man har liggdelen på, men med sittdelen rymmer den mycket tack vare tyglocket med snodden.

Jag köpte camen begagnad och det jag föll för var möjligheten att sy sufletter själv och alla funktioner.

Jag upplever camen som en vagn som barnet kan ha länge. Många byter sina pansarvagnar till enklare sittsulkys när barnet är kring året. Det behöver man inte göra med camen.

Jag har haft väldigt många kunder (när jag hade beg. barnvagnsförsäljning) som äger en cam. som förstavagn som kommer för att köpa en "vanlig" sittvagn eller sulky för att barnet inte sover bra i cam:en eller inte får nog med benutrymme. Så att det skulle spara in ett senare vagnköp med just den tror jag inte.

Tror över huvud taget inte på idén att det finns den perfekta vagnen utan antingen får man kompromissa lite med sina behov eller också räkna med att ha flera vagnar att byta mellan.
  • DetGodaLivet

Liggdelen är mindre på Bugaboo frog (den äldre modellen som fortfarande finns på begagnatmarknaden) men på cam:en är den ungefär lika stor eller större än de små liggkorgarna som finns på många andra cityvagnarna.

Köper man en brio- eller emmaljunga duo med klassisk liggdel så är den betydligt större. Den mindre liggdelen på emmaljunga kallas citykorg. Nån pratade om att  "kombivagnar" skulel ha större liggdel men kombivagnar har ingen liggdel alls. En kombivagn är en sittvagn´med en hård lift som ställs direkt i sittdelen. Dessa liftar är mindre än en vanlig liggdel och oftast även mindre än en citykorg.

Personligen föredrar jag en riktigt stor liggdel. Dels vill jag kunna ställa en lift i liggdelen i början om jag behöver ta med mig barnet sovandes in någonstans. Dels vill jag kunna använda liggdelen åtminstone ett år för de tillfällen då barnen huvudsakligen sover i vagnen. Det är mer skyddat läge i liggvagnen och man kommer också närmare barnet (om liggdelen är högre vilket den är på de flesta modeller).

När barnet börjar vilja sitta ibland har jag antingen varierat mellan liggvagn och sittvagn (eller liggdel och sittdel på en duo där man kan byta emellan) beroende på behov och väderlek, eller också har jag använt ryggplattan i liggdelen som de större liggdelarna har.

På många duovagnar är det enkelt att byta mellan liggdel och sittdel så att man inte behöver bestämma sig definitivt för när det känns rätt att byta till sittvagn. 

Det finns vagnar där detta inte går, bla bugaboo (om man inte köper en extra ram) och en del andra vagnar uppbygda på samma sätt. 

• DetGodaLivet
    Roos26 skrev 2012-02-18 12:05:35 följande:
    För mig blir det en Bugaboo Donkey! Perfekt eftersom min dotter e hos sin pappa vissa dagar å då kan man dra ihop vagnen å bara ha en del i,. Så de är en dubbel vag och singel i ett! och hjulen fram e större nu å svängbara å med lyft i. I mina ögon perfekt för oss och hur vi bor. Bra förvaring å extra korg för packning när man drar i hop den. Den är den vagnen so klarar mest Max vikt å sne packning på marnaden just nu:D Ska få den av jobbet om jag säljer för en viss siffra som jac med 90% kommer sätta :) så redan vart å fixat å kollat allt för att de ska kunna beställa den till mig:))
    Har inte sett denna irl men den känns smart tycker jag. Lite rejälare hjul fram. Och det blir ju lite mer shoppingutrymme i också, med sidokorgen.
  • DetGodaLivet

Jag kan babbla på i vagnträsket då för jag är sedan länge imuniserad mot alla specialeffekter på nya vagnar och allt säljsnack som affärerna försöker dyvla i en. 

Det är de gamla jag har svårt att hålla mig ifrån. Innan jag ens gått halvvägs i graviditeten har jag köpt en liggvagn, en sittvagn och en sulky. Den äldsta från  -69 och den nyaste från -79  

• DetGodaLivet

Den heter typ marktplaats.nl jag är på mobilen nu kan kolla mer ordentligt senare.

TheMaraja skrev 2012-02-19 22:41:50 följande:
    Hoppas alla har haft en bra helg

Har sett några som skriver att ni köpt vagn på Holländska varianten av blocket, har ni någon länk till den sidan?

Svar på tråden Augustibebis 2012