Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Såg att det pratats citodon längre upp.

Jag har detta utskrivet mog migrän under graviditeten, istället för min vanliga migränmedicin. Det är den vanligaste medicinen man skriver ut till gravida för olika smärttillstånd som tex. migrän.

Det beror på att det är en så gammal medicin att man kan säga utifrån "beprövad erfarenhet" att den är OK. Dvs under många år har massor av gravida som inte kan leva utan värkmedicin pga sjukdomar tagit citodon och man kan inte koppla det till några biverkningar. 

Det finns säker många andra värkmediciner som egentligen är OK men eftersom det inte forskas specifikt på vilka mediciner som är OK för gravida så tar det ju lång tid innan nya mediciner får klartecken. Så var det förr med allergimediciner också, att man bara fick ta tavegyl som var en gammal medicin och därför beprövad. Senare har det visat sig att de flesta sorter går lika bra.    

• DetGodaLivet

Bryr mig ärligt talat inte ett dugg om ifall någon vill låtsas vara gravid, detta är nätet - det är bara att leka på.

Däremot om det på allvar är så att någon tror sig vara gravid och mensen ej kommer men man fortfarande testar negativt i v. 9 så rekommenderar jag den personen att uppsöka läkare. Det var någon i en tidigare tråd jag skrev i för "vi som försöker bli gravida..:"   som råkade ut för just detta och det visade sig bero på någon allvarlig ärftlig sjukdom. I ett annat fall jag minns där någon på fl råkat ut för detta handlade det om ett utomkvedshavandeskap. Dvs inget man bör uppfatta som helt normalt utan undersöka vidare för säkerhets skull.

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-02-20 20:44:41 följande:
    Kodein är det verksamma ämnet i citodon, samma som i panocod, barnet påvärkas ungefär som mamman men läkemedlet har testats på över 10 000 kvinnor och har inte uppvisat någon ökad risk för bivärkningar, dock om man äter detta ofta kan barnet få abstinensbesvär.. Har en tokskadad rygg efter flera misshandlar i tidigare förhållande för längesedan så jag har ätit en hel del smärtstillande, nu försöker jag hålla mig till bara alvedon men efter min läkare visat svart på vitt att citodon inte är farligt vågar jag ta det ibland om det värkligen behövs =)
    Alvedon däremot har man ju börjat ifrågasätta om det kan skada vissa organ som levern om man äter det i tidigt skede, jag åt alvedon med min nr 1 så jag vågar göra det nu med eftersom det inte finns något bevis eller liknande på att det kan vara skadligt.

Nja...är inte paracetamol det verksamma ämnet i citodon (dvs samma som i alvedon) men man har förstärkt det med kodein för att få starkare effekt. Dvs de tveksamheter kring alvedon som uppmärksammats på senare tid gäller även för citodon. Samtidigt finns det ju inget annat alternativ som är mer OK vad jag förstått.
  • DetGodaLivet

Stövelkatten skrev 2012-02-21 10:17:01 följande:
    vad är det för tveksamheter med Alvedon? (och Panodil och Panodol osv, antar jag.) Det är de enda smärstillande jag får äta annars också, vore ju förjäkligt att inte kunna ta till något när huvudet vill sprängas.

Självklart ska du äta den, det är det minst farliga vad man vet i dagsläget i alla fall. Däremot är det inte så som jordgubben (minns inte nick) skrev att det inte finns några tveksamheter kring alvedon/paracetamol. Har funnits några olika undersökningar som visat på misstänkta biverkningar (bla missbildade känsorgan på pojkar) men inte så entydigt att man kan säga det vara fastslagna fakta. 
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-02-21 16:14:03 följande:
    Ellenbmt: tack för tipsen! Jag bakar allt mitt matbröd själv men söta vetedegar blir det inte så ofta. Men jag kanske ska ta och bjuda tyskarna på semlor.
    Hör finns dock bara marsipan, någon som vet skillnaden på marsipan och mandelmassa? Kanske får göra mandelmassa själv också.
    Jag gör alltid mandelmassa själv. Gör det mesta själv, är inte så förtjust i halvfabrikat över huvud taget.

Men just mandelmassa känns extra poänglöst att köpa då det typ bara består av två ingredienser, tar 30 sekunder att göra och köper man färdig kan man inte välja så många storlekar på förpackningen så man får alltid med mer hem än man behöver. Bättre att röra ihop det man ska använda tycker jag. 

Strösocker och mandelmjöl använder jag i min mandelmassa, ev äggvita också men inte under graviditeten då jag avstått från råa ägg (tar lite vatten istället).

Marsipan har en kompaktare konsistens och annorlunda smak som jag inte tror blir så träffsäker i semlor. Marsipan är också baserat på mandel och socker men tillreds på ett annat sätt (man hettar upp smeten så sockret smälter, det ger den släta konsistensen utan samma grynighet). ´Har för mig att det ska vara större andel socker i marsipan också, är så länge sedan jag gjorde det.
  • DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-02-21 21:13:05 följande:
    Förra graviditeten friade han efter 13 år. Den här gången fick vi lite bråttom eftersom det känns som att det aldrig blir av annars. Det började egentligen med att vi bara planerade in att passa på och resa i påsk eftersom det inte blir någon utlandssemester i sommar och det var tre år sedan vi var iväg.

Sen började vi prata om att göra det till vår bröllopsresa och då såg vi att man kan gifta sig på Gran Canaria. Så det blir en kombo-resa.

Vi hade ändå inte tänkt ha en stor middag och våra föräldrar och syskon kommer ner. Jag kommer ha en empire-skuren vit klänning i chiffong, uppsatt hår av frisör och vi anlitar en fotograf på plats, så det känns som på riktigt även om det blir ett litet format. Jag hoppas att jag kommer känna mig fin och inte vara så uppsvälld tills dess :)

Jag tänker mig något liknande för vårt bröllop. Åka bort någonstans och göra det litet.

Vi är inte gifta mest av den anledningen att vi liksom inte fått "ändan ur" ..och jag har aldrig drömt om något stort bröllop. Tycker mest det böjar bli snårigt juridiskt med alla papper och testamenten och livförsäkringar och det ena med andra som man måste ha för att få till samma trygghet som sambos. Och så låter "sambo" inte riktigt seriöst när man är gammal och stadgad med en hel hoper barn osv. Så jag vill gärna gifta mig men själva bröllopet känns mest som en jobbig detalj om man ska behöva ståheja med något storartat. 

Måste ju vara perfekt att åka utomlands för då har man en naturlig anledning att inte behöva bjuda in några, mer än kanske närmsta släkten.
  • DetGodaLivet
    Jloow skrev 2012-02-22 19:07:07 följande:
    När jag var gravid ned dottern hade jag sån huvudvärk mellan vecka 13-18 att jag blev inlagd på neuro.. Då sa dom i alla fall att det är väldigt vanligt att man får problem med huvudvärk just i det här veckorna för att det är så mycket som händer i kroppen med det stora ökningen av blod som ska pumpas runt och så.. Det var vad dom sa till mig i alla fall..

Jag har det åt andra hållet *peppar peppar*. Min migrän har nästan försvunnit under graviditeten, har ständiga problem med huvudvärk annars. Även min allergi/astma brukar bli bättre under graviditeten. Borde vara gravid jämt!
  • DetGodaLivet

Jag är så snablarns förkyld alltså! Helt utraderad!

Måste blir frisk till helgen, ska på barnmässan i GBG.

Är det någon som ska dit redan på fredag så kan ni väl berätta vad ME&I hade för aktivitet? Jag bhoppas de ska ha sin fiskdamm igen (fiska hemligt plagg för 100 spänn).     

Förresten har jag ett nytt namnförslag på min lista om det inte blir Harry som vi tänkt. FOLKE! Då kan han gista sig med Estelle.  

• DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-03-01 12:53:57 följande:
    DetGodaLivet, fina namnförslag. Vi har ju en liten Harry och jag gillar det namnet mycket. Folke heter en kille på dotterns förskola och Folke har en bror som heter Albert.

Vi kommer nog inte ta tag i namn innan vi varit på RUL och vet om det är en kille eller tjej. Är hemma och vabbar nu om sonen hinner bli feberfri idag så blir det nog ett besök på mässan imorgon.
    Oh då får du skvallra sen om vad det fanns för bra. Jag tänkte ha min femåring med mig, han ser fram emot resan jättemycket och oroar sig lite för att mamma ör sjuk, men jag har LOVAT bli frisk (dvs får väl bita ihop och dopa mig med alvedon annars...det är först på söndag så lär väl bli bättre i alla fall).
Svar på tråden Augustibebis 2012