• godisbit

Augustibebis 2012

....och när jag tänker lite till så har nog nätterna varit sådana sen vecka 4/5 ngn gång (fast då visste jag inte att jag var gravid)!

Ps! Tror jag är färdig med tilläggen till  det egentliga inlägget nu =) 

• godisbit
    fru Elle skrev 2012-01-15 12:00:00 följande:
    Godisbit: jobbigt när tröttheten bara ramlar över en så. Man kan ju bli extra trött under graviditeten. Se till att försöka vila, kanske på lunchen eller när du känner behov. Se till att äta mellanmål, brukar själv behöva det när jag är gravid. Sen har du kollat upp HB-värde, du kan ju behöva ta extra järntillskott? Var hos BM i veckan och då tog de ett järndepåvärde, för att se om det finns reserver lagrade i kroppen.
    Jo jag märker ju att jag behöver vila och det gör jag, antingen innan eller efter jobbet (jobbar inom vården så har olika tider från dag till dag). Men det där med HB kanske är värt att kolla med bm när jag ska på inskrivningen den 31a!

I vanliga fall brukar jag inte äta mellanmål, men nu har jag fått inse att jag behöver ha ngt att ta till med mig hela tiden. En näve cashewnötter kan verkligen vara räddningen när magen plötsligt mullrar högt bara ngn timme efter senaste måltiden =) Märker också att jag blir sugen på citrus mkt oftare nu, kan inte gå in i en mataffär utan att det hoppar ner juice eller frukt i varukorgen =) På tal om mellanmål passade jag på att mumsa i mig några lussekatter som var kvar i frysen sen i julas - satt som en smäck! Nästan så jag funderar på hur jag ska få sambon att baka fler när vi nu bara har en påse kvar...  
  • godisbit
    Augustimamman skrev 2012-01-15 13:34:24 följande:
    Nån mer än jag som fått problem med hyn? Har fått massa finnar, speciellt i pannan men även lite på ryggen och mellan brösten. Rynkar på näsan Är både fet och torr i ansiktet nu. Har aldrig haft problem med sånt innan... BLÄ!
    Japp! Efter en dusch blir jag så torr att huden nästa flagnar i pannan och på näsan och sen blir jag nästan oljig istället! Har inte några finnar att tala om men varje dag har det dykt upp en 6-7 kvisslor över natten. Och håret... nytvättat på morgonen och redan på kvällen börjar det bli stripigt och trist =(
  • godisbit

Så var jag då vaken igen och kan inte somna om... suck! Är för trött för att kunna använda den här tiden produktivt och dessutom sover sambon så jag kan mest bara tassa omkring för att inte störa varken honom eller grannarna. Har en hel del jag behöver få gjort, men som det är nu är jag för trött både på nätter och dagar =(

Såg ett inlägg om bröst här ovan - Inte heller jag har fått större bröst, vilket iofs nog är tur med tanke på att de är stora nog som de är! Jag undrar redan nu var jag ska hitta bh sen? Kan det vara så att om brösten redan är stora så växer de inte lika mkt (hoppas, hoppas)? Redan nu får jag gå till underklädesbutiker för att hitta bh, har inte kunnat hitta ngt hos de vanliga klädkedjorna på åratal! Fast även nu är utbudet ganska skralt med färger och modeller... nu har jag 75i och tittar jag hos t.ex. Change så har de amning-bh  "bara" i storlek upp till j-kupa!

Nä, nu ska jag få i mig lite yogurt och se om det går att somna om sen! Nattinatt =)

• godisbit
    Sandrina skrev 2012-01-18 09:51:50 följande:
    Vad säger ni om att byta Beach 2012 till Förlossning 2012? :)

Själv har jag inte heller någon kondition kvar! Har knappt vart utanför dörren dom senaste veckorna men vet att det är viktigt att röra på sig!

Springa och liknande träning är nog inte att tänka på för min del! Men jag hade tänkt att börja simma. Det känns som ett bra sätt att hålla sig i form.

Så, någon som är med mig? :D Vi måste ju vara i form för vår livs utmaning i augusti! :)
    Jaaa!!
    Jag tog mig samman igår och skulle köpa nytt träningskort och boka in mig på ett vattengympapass... bara för att få reda på att jag 1. inte kunde boka innan jag köpt kortet och 2. passet var fullt i alla fall! Så bra gick det med de goda intentionerna =)

Planen idag är att jag ska köpa kort och passa på att simma ett par längder och så får jag boka vattengympa till nästa vecka. Jag har slarvat med träning och sen i somras har det inte blivit ngt alls. Sambon kom igång i oktober och är superpeppad och kör 3-4 pass i veckan (spinning, styrka, badminton, promenader, etc) och är bästa stödet när det gäller att peppa mig med, men jag måste ju ändå ta mig samman själv! Blev i alla fall en promenad på drygt 4 km igår efter kvällsmaten och det var skönt även om det var lite halkigt. Men så fort det lutar uppåt så märker jag att jag börjar flåsa, såå dålig kondis hade jag inte för 2-3 veckor sen!
  • godisbit

Så! Nu har jag köpt träningskort och passade på att simma! Fast... de ärenden jag skulle göra innan tog längre tid än jag hade beräknat vilket slutade med att jag var tokhungrig... vilket slutade med lunch på donken =( Men jag känner mig själv så pass väl att jag vet att om jag hade åkt hem och käkat först så hade jag aldrig kommit iväg och simmat, så på så vis var det väl okej trots allt...

Ska lista ut hur jag gör för att boka pass nu och se vad jag ska pricka in för motion framöver!

Förresten - har ni tips på var man köper gravidkläder? De flesta av de vanliga kedjorna tycks inte ha mammakläder och de kedjor som har det i sortimentet har det inte i alla butikerna. Nu var det bara på HM som jag hittade något, fast jag hittade inget jag gillade =(  Än så länge har jag mina vanliga kläder, men om 14 dagar ska vi flyga till Thailand och då vill jag inte sitta på planet i 11-12 timmar i trånga brallor liksom... för att inte tala om hemresan 16 dagar senare! Det går ju att ha kjol också, men förr eller senare lär jag ju få skaffa riktigt grejer i alla fall. Har köpt stödstrumpor redan och premiärtestar dem idag... lite håller de till runt benen, men så mkt skillnad är det kanske inte en vanlig dag - gör nog skillnad på flyget dock! =)

• godisbit

tack för klädtipsen!

tidigare när jag har gått upp och sen ner i vikt så har jag oftast inte haft samma passform igen. ofta har kläder som jag tidigare har kunnat ha vid samma vikt inte suttit lika bra... känner mig lite vilse i garderoben nu när jag inte vill köpa nya jeans för att "kanske" kunna använda igen sen... och ännu inte har ngn mage att bära upp gravidbyxor med. Får hoppas det blir en mild vår så jag kan ha kjol, för det har jag flera stretchiga som bör gå att använda även med begynnande mage.

annars lyckades jag halka idag och druttade på ändan! har inte känt ngt ovanligt från magen, men höften känns lite stel... eller så är det efter simningen (är ju lååångt ifrån vältränad)! Pratade med pappa i telefon när det hände och fick bita mig i tungan för att inte låta oroad över att jag halkade eftersom jag inte har berättat ngt ännu. 

• godisbit

Hallå alla gravidpinglor!
    Det blir lite glest mellan mina inlägg, men jag försöker läsa regelbundet (ni skriver ju så mkt jag inte vill missa att det är säkrast att läsa på, för hamnar man efter blir det svårt att ta ikapp!). Min telefon är gammal och trött och orkar bara med att jag läser, ska jag logga in så blir det knepigare tycker den =)  

Jag har haft fullt  upp den gångna veckan, jag har precis börjat på nytt jobb (samma arbetsgivare, men en ny enhet). Massa viktigt att ta in och skoja inte att man blir trött av alla intryck! Hoppas det ska bli bra på nya jobbet eftersom jag nu har fått ett vikariat på 91% fram till sista maj (och det är enligt chefen goda chanser att det blir 100% och kanske också längre tid). Jag har inte sagt ngt om graviditeten ännu, vi har valt att vänta till efter kub innan vi berättar officiellt... så jag hoppas det blir klart med förlängning innan dess så inte chefen kommer på andra tankar!

Och på onsdag åker vi till Thailand! En hel del förberedelser inför resan, men nu har vi nog koll på det mesta. Överraskad av att alla från researrangör till försäkringsbolag och barnmorska m.fl. faktiskt bara tycker det är positivt och kommit med bra tips inför resan. Vi hade bokat innan vi visste om graviditeten men ingen jag talat avråder så nu lääängtar vi som tokiga! Det var tänkt att vi skulle dyka under semestern, men det får jag ge upp nu och det är klart att det får bli annat än singha som törstsläckare... men annars åker vi som planerat. =) Ska bli så underbart med 2 veckor semester, ngt jag inte har haft på 7-8 år! Jag har pluggat flera år utan att kunna ta studiemedel och jobbat extra mellan terminerna, så då har man inte både tid och pengar att semestra. 

Idag är det 10+0 och på tisdag är det inskrivning hos barnmorskan och jag hoppas då att vi kan boka tid för kub så att vi "hinner" när vi kommer hem från semestern innan v13+6, dvs vi har bara en dryg vecka på oss... Ska bli så häftigt att tjuvkika på vad som händer i magen, men samtidigt gruvar jag mig ngt kopiöst ifall det visar sig att ngt är fel.... 

Nåja, tids nog får vi veta! Nu är det dags att fixa färdigt kvällsmaten så vi kan käka när sambon kommer hem från träningen!  

• godisbit
    Tesdy skrev 2012-01-30 11:26:38 följande:

Idag är jag i v 13+0 och tycker också att tiden flyger. Dock har tiden som jag redan misstänkte flygit förbi och jag kommer inte kunna göra KUB. Men samtidigt så känner jag ju guldklimpen varje dag så h*n mår nog toppen.
    Barnmorskan sa att jag får ställa in mig på att bebisen bara mår bra helt enkelt.

Så jag får snällt vänta på RUL för att få sen bebisen igen.

Varför kan du inte göra kub? det är väl tom v 13+6 (11-14 står det i infot jag fick hos bm på hälsosamtalet)?
Svar på tråden Augustibebis 2012