-
Och det finns ju viss risk att Ärtan här prickar in ett datum i september... På kub-ul ville inte barnmorskan göra ngn officiell beräkning, men det kommer väl efter RUL. Så här långt siktar vi mot "månadsskiftet augusti/september" =)Angelica1991 skrev 2012-03-24 11:46:42 följande:nu ni :D nu är hela bf listan full från 1- 31 =D hihihi de är en på den 19 nu =D hihi kuligt =) -
17+1 idag och numera fladdrar det till i magen flera gånger i veckan. På kub-ul såg bm att jag har moderkakan i framvägg, men den kanske har växt uppåt? Jag var inställd på att inte känna ngt på evigheter men det här kittlande fladdret kan inte vara annat än bebis. =) Längtar nu otåligt efter att bebis ska bli starkare så även sambon kan känna!
Längtar otåligt till RUL också, men vi får vänta länge än då vi har tid först den 16/4 (vilket är kul iofs för det är även min pappas födelsedag). Är det fler som har länge kvar till RUL nu? Känns som att alla ni andra redan har varit där... ? -
Snurrar som i yrsel eller som i på väg att svimma? Låter obehagligt vilket som =(Tesdy skrev 2012-03-27 09:09:27 följande:Godmorgon.. Sitter på jobbet och allt bara snurrar för mig. Är det någon här som har något tips på hur jag dämpar detta? Alltså om det är någon som har erfarenhet redan...
Vet inte om det är ngt särskilt knep som gäller vid graviditet men annars brukar väl tipsen vara att:
- Testa att lägga dig med benen högre än huvudet eller böj dig fram med huvudet mellan knäna... Funkar väl mest om det är blodtrycket som spökar.
- Drick ett glas saft eller ta ngt sött att äta... Funkar väl mest om det är blodsockret som spökar.
- Har ni ngt vilorum kan det ibland hjälpa att sova en stund... Funkar väl lite så där diffust, men kan vara skönt om man blir orolig och kan släppa det en stund.
- Sätt dig ute en stund... Frisk luft kan ju också göra att man mår bättre så där lite diffust.
- Testa att ändra ställning ifall det är bebismagen som trycker mot och försämrar blodcirkulationen vilket, har jag för mig, kan ta sig uttryck som yrsel och svimningskänsla?
- Hjälper kanske inte på kort sikt, men om det inte ger sig kan det vara värt att kolla att du inte har brist på några viktiga mineraler....
Hoppas det går över!! -
Jag har läst att man helst ska sova på vänster sida, men också att man märker om livmodern trycker mot blodkärlen så jag tolkar det som att det inte är någon fara så länge man inte har obehag av hur man ligger. Sen läste jag även att de flesta gravida kvinnor (och fråga mig inte hur de vet för själv är jag en som byter ställning natten igenom) sover med ryggen mot sin partner och då menade artikeln att det bara var att sova på vänster sida av sängen så skulle vi intuitivt sova på vänster sida! Är ju en ganska enkel sak att testa om man är orolig, även om jag inte vet hur tillförlitlig informationen är
-
Kul att vi växer inte bara i omfång utan även i antal! Välkomna alla nya =)
Jag börjar undra vad det är för ett litet hälsofreak som gömmer sig i magen! Igår skulle sambon ut med jobbet på en kundmiddag och det var min enda lediga dag den här veckan så jag tyckte att jag fick unna mig en massa gott till kvällen... Problemet är bara att när jag står i affären och ska handla allt gott jag tänkt mig (låång lista med godis och snacks och glass...) så är jag inte sugen på ngt annat än frukt! Snopet... min godiskväll blev istället sillmacka med ägg och fruktsallad efter det. Mkt gott och precis det jag var sugen på, men ändå... det känns inte riktigt som att det är jag som bestämmer längre, när det väl kommer till kritan! =)
Mina cravings, om man nu kan kalla dem det, är mat och frukt och någon enstaka gång en käck citronlakrits! Det är ju iofs skönt för håller det här i sig så blir det kanske inte så mkt viktuppgång. Jag hade ju redan ett par kilo extra innan jag blev gravid och jag har i hela mitt vuxna liv haft alldeles för lätt för att lägga på mig kilon, så jag klagar inte så mkt
RUL på måndag iaf, och jobb hela helgen så tiden ska inte behöva gå så låångsamt längre! -
Ang kramp i benen. Har man lågt kalium och magnesium kan man få ryckningar (restless legs) och kramp. Testa att käka mer banan som är ett naturligt sätt att få kalium och magnesium och testa även att stretcha (både förebyggande och för att få kramp att släppa). Det finns så klart även kalium och magnesium hos hälsokost om man behöver mer än bananerna kan ge, men då ska man nog kolla upp lämplig dos noga!
-
Äntligen halvvägs! =) Och imorgon är det äntligen RUL!
Jag har drömt så knäppa ultraljudsdrömmar i natt så det är inte klokt. Antingen handlade det om att bebisen vände sig bort så det inte gick att kolla kön, för att i nästa stund växla till att vi kollade men att det ändå blev fel så alla trodde vi skulle få en viss sort (förstod aldrig om det var tjej eller kille i drömmen) så där står vi med "fel" färg på kassvis med ärvda prylar och presenter som släkt och vänner överöste oss med. =)
Jag som skulle ha jobbat hela den här helgen fick vackert hålla mig hemma med en dunderförkylning, så nu klättrar jag nästan på väggarna av att sitta inne i 2 dagar. Håller jag mig något så när stilla så slipper jag feber, men så fort jag börjar stöka med ngt så kommer temperaturen krypande uppåt med allt vad det innebär av frossa och huvudvärk. =( Dessutom är det strålande vackert ute så det känns ännu tristare att sitta inne efter de sista dagarnas tråkiga väder.
Funderar ändå på att plocka fram sysakerna för att distrahera mig lite mellan hostningar, nysningar och RUL-förväntan. Är lite sugen på att testa att sy en gripboll eller ngn annan mjuk leksak. Lapptäcke och ev kläder får vänta tills vi vet om det är kille eller tjej tror jag, men ngt borde jag ju kunna hitta på att sy redan nu! Är det någon av er andra som har kul mönster på ngt litet projekt ni kan dela med er av? -
Har dragit ner och försöker hålla mig under 3 koppar om dagen, tar ibland koffeinfritt om jag är riktigt sugen på kaffesmaken för att dryga ut min kafferanson. Nu när jag är förkyld dricker jag mest grönt te (som har lägre koffeininnehåll än vanligt svart) eller kamomill för nu behöver jag hälla i mig varm vätska för halsens och hostans skull.LindaPernilla skrev 2012-04-16 08:04:32 följande:Kastar in en fråga här!
Ni kaffedrickare! Dricker ni kaffe nu under graviditeten? Har ni dragit ned på kaffeintaget eller dricker ni som vanligt? -
1 timme till RUL!
-
Allt såg bra ut på RUL idag. Det blir en... bebis, som envist vända ryggen till eller hade benen för så hur gärna vi än ville kolla kön så gick det inte! Nytt bf 5/9 så nu har vi även en septemberbebis här i augustigänget. Vi fick lite bättre bilder än på kub-ul, kika i bildtråden om ni vill se!
Jag vet inte om jag helt tycker det stämmer med datumen, enligt dagens beräkningar skulle befruktning ha skett ca 4 dagar innan bim, vilket jag tycker verkar lite tätt inpå. Nog för att jag haft oregelbunden mens större delen av mitt liv, men under hösten har det varit 28-30 dagar mellan. Dessutom gjorde vi ett digitalt test den 1/1 som då sa "gravid 3+" (alltså minst i 5e veckan enligt hur bm räknar) vilket också blir lite konstigt (även om testerna säkert kan ha fel). Men vi får väl vänta och se helt enkelt =) Troligen kommer vi göra ngt mer ul då vi gärna vill kolla kön så då får vi väl se hur det utvecklar sig kanske.