Augustibebis 2012
Visst är det roligt att se det lilla livet i magen
=)
Även jag läste om Hensvik här i tråden och sökte genast på IKEAs sida =) och till slut hittade jag det här: http://hensvik.kampanj.ikea.se/
och här är länkar till babypaket (som jag iofs inte har bokat eller hämtat ännu)... http://www.minbebis.com/gravidpaket.html
Hej på er gravidpinglor!
Efter kub-resultatet i början på veckan kommer vi nu att "släppa bomben" i helgen. Först blir det fika hos svärmor och sedan kommer min mamma och min ena kusin på middag. Ska försöka få tag på pappa och min plastsyrra under helgen också så även de får veta. Min 91-åriga farmor hör så dåligt så pappa får nog berätta för henne direkt så man vet säkert att nyheten når fram =) Jag är lite inne på att hitta på ngt kul sätt att berätta, jag funderade på om vi skulle lägga med en ultraljudsbild bland semesterbilderna... Fast sambon tycker hellre det ska bli kul att bara droppa nyheten utan förvarning, just för att det är en så "stor" grej kan det ju vara kul att chockera. Vi får se hur det blir, vi har inte bestämt oss ännu.
Annars läser jag här och kikar i bildtråden och längtar efter fler tecken på att det är en liten "ostbåge" (som barnmorskan liknade bebisen vid på ultraljudet). Jag har länge funderat på att köpa en doppler eller angelsound, men när vi nu fick veta att jag har livmodern i framväggen funderar jag på hur lätt eller svårt det kan vara att höra hjärtslagen då? Normalt tycker jag inte att jag brukar vara så orolig av mig, men nu med alla hormoner på gång så litar jag inte på att jag inte skulle nojja halvt ihjäl mig om vi lyssnade men inte hörde. Allt såg bra ut i måndags så jag har ingen anledning till oro, men blir helt klart avis på er som känner bebisarna =)
Däremot känner jag mig nu lite vilse i det här med veckor och dagar. Enligt kub-ul-måtten tyckte barnmorskan att vi då var i vecka 12+1, enligt sm skulle vi i måndags varit 13+1 (dvs att vi isf blev tillbakaflyttade en vecka). Den 1/1 gjorde jag ett digitalt gravidtest som då gav "3+" vilket enligt clearblue betyder att det då var mer än 3 veckor sedan befruktning (alltså att jag då var i vecka 5+ någonting eller mer). Nu ville inte barnmorskan göra ngn officiell datering det görs vid RUL, men jag blir ändå lite förvirrad kring bf-datumen. Det känns som vi får "gå om en vecka" på ngt sätt... helt ologiskt och säkert beroende på hormonerna tycker jag det känns jobbigt att inte veta. Huvudsaken, vilket sambon lugnande påpekar, är ju att allt var bra med bebisen (vilket det var - bm såg inga tecken på ngt oroande och bebisen vaknade till slut och började sprattla runt och vinka och hjärtat slog som det skulle) och rent logiskt kan jag tycka att det är bra eftersom det isf betyder att jag en vecka tidigare i graviditeten började med folsyra och uteslöt alkohol och annat mer eller mindre skadligt för bebisen - men... hormonknäpp som jag är kunde jag nästan inte sluta gråta häromkvällen bara för att det kändes som att graviditeten backade. Jag antar att jag inte är ensam som förstagångsgravid att läsa vecka för vecka om bebisens utveckling och nu känns det som det inte händer ngt...
...och så känner jag mig tjock och plufsig och är inne i en hunger-och-törst-period igen... Drack nog mer än 3 liter vatten och juice igår och var ändå törstig! Och bara ngn timme efter maten börjar jag känna mig hungrig igen... Jag har int egått upp så mkt i vikt och bortsett från att magen ser degigare ut än vanligt syns det inget även om jag nu bara har ett par jeans som funkar. Och så har jag efter att ha sovit bättre igen i några veckor nu sovit skitdåligt de sista nätterna (snuvig och kissnödig och hungrig och törstig...).
Men, men... blir kul och skönt att börja berätta officiellt så jag slipper känna mig så tjock och slipper alla vita lögner om dryckesval och varför jag helt plötsligt efter 6-7 år helt plötsligt käkar kolhydrater och om hur jag tyckte det vara att dyka på semestern och så vidare.... =)
Blandad kompott idag och låååångt blev det dessutom!
Ha det gott - nu ska jag ge mig ut i solen och hoppas få lite vårsolsenergi innan kvällspasset på jobbet.
Har tid för RUL den 16/4, kommer då vara i vecka 20+1 enligt den inofficiella kub-dateringen (21 enligt sista mens). För mig är det inte viktigt att ta reda på kön, men sambon har hela tiden velat det så om det går att se så kommer vi ta reda på det.
I helgen har vi berättat om bebben. Min syrra tokvrålade i telefonen och 3 timmar senare kom ett mms med bild på leksak och små tofflor och hälsning att nu har moster kommit igång! Pappa skrattade när han väl förstod att han ska bli morfar och han kommer berätta för min gamla farmor i veckan. En av mina bästa kompisar bor i USA och är läkare och hon erbjöd sig komma hit och förlösa bebben
som eventuellt kan tänkas pricka in hennes födelsedag. Min kusin blev tokglad över att bli storkusin och hon har redan berättat vidare i släkten! Morsan blev helt paff och började nästan gråta av glädje och när min kusin sen kallade henne mormor så var det full fontän
Men största chocken fick nog svärmor som först fick höra att vi ska få barn och sen när hon hade samlat sig lite avslöjade sambons brors fru (som ni här i tråden känner som FruFoxy) att även där är det en augustibebis på väg!!
Sambon har berättat på sitt jobb och jag kommer berätta snart, fast just den här veckan är chefen sportlovsledig har jag för mig.
Jag vaknade 3-4 gånger per natt i början (typ från jul till sista veckan i januari). Nu har det varit lugnare ett tag, kanske 1 gång per natt fast sista veckan har det blivit 2 gånger om natten. Jag tycks inte kunna påverka det själv så värst mkt, spelar ingen märkbar roll om jag dricker mer på dagen (och man blir ju törstig även på kvällen!). Det går ganska bra att vakna till men problemet är de gånger jag inte lyckas somna om och är vaken 2-3 timmar mitt i natten. Nu har det (peppar, peppar) varit lätt att somna om så då känner jag mig ändå inte allt för trött.
Okej, nu börjar även vi googla oss ner i barnvagnsträsket! =) Frågar ut folk med erfarenhet och läser på nätet och får fram lite skilda åsikter (inte så oväntat kanske).
Det här är ju första barnet så vi har ju ingen direkt erfarenhet själva och frågan är vad man behöver ha med i bakhuvudet den dag vi går ut i butiker och klämmer och känner och provkör.
Hur resonerar ni andra mellan kombi och duo? Jag funderar lite på vad det innebär att våra knoddar kommer vara småttisar under vintern med allt vad klädbylten som då ska till... när man ser vinterpacketerade bebisar på stan så är det ju små michelingubbar och gummor som tar upp betydligt mer plats än bara deras kroppsstorlek antyder... ? Till nästa sommar lär det ju vara sittvagn som gäller, men är det så att det är värt att ha en duovagn för att få en lite större liggdel under vintern iaf?
Hmmm.... många frågor som uppstår! Vore skönt att kunna sålla lite i all information kring funktioner och chassin och modeller och allt =)
Tack för input! Hur funkar det med de liggdelar som har höjbar huvuddel? Vissa tycks ju ha som ett ryggstöd så barnet kan sitta med stöd även i liggdelen?
Vi bor i lägenhet med rymlig hiss och även om det blir trångt i hallen så går det säkert att ta med vagnen upp om liten sover. Vi har även ett låst barnvagnsförråd i trapphuset så vi är inte tvungna att ta med vagnen in i lägenheten heller. Vissa liggdelar ser ju ut att enkelt kunna tas loss och bäras med om man hälsar på hos ngn annan... Fast de är nog tyngre än mjukliftar iofs.
Vi håller även på att kolla på bil eftersom sambon troligtvis kommer få tjänstebil under våren. Dvs att vi inte är så styrda av att vagnen ska rymmas i ett visst bagageutrymme. Många beslut att fatta på kort tid
Glömde säga att vagnen behöver funka både i kollektivtrafik men även på stigar och på skogsvägar eftersom vi bor granne med ett naturreservat med härliga promenadvägar
Hihihi, nej det är ju sant att det jag inte vet har jag inte ont av!
Men jag tänkte att det vore bra att ha några tips och erfarenheter med sig innanför västen när man går ut och testar och pratar med försäljare. Just nu känns det nästan som en djungel och ibland behöver man ju nästan tolk för att förstå alla finesser
Godmorgon!
Ingen god natt för mig inatt, har inte sovit ordentligt på hela natten bara dåsat och legat vaken. Inte alls vanligt för mig, men det funkade bara inte att somna!
tusen tankar på bebis, barnvagn, barnprylar, bilar och jobb som trängs i huvudet när man inte lyckas sova och när jag väl dåsade till så blandades alla tankar ihop i en tröttmössa till bisarra drömliknande berättelser. Bilköpet blev till en bilkrock och jobbtankarna blev till konstiga företagspolicys om föräldraskap! Och jag blev tröttare och tröttare och hoppades till slut att det bara skulle bli morgon medan jag har ngn ork alls kvar.
Ser inte alls fram emot ett 11-timmars jobbpass efter den här natten. Sen är jag iofs ledig i 3 dagar, men nu gissar jag att hela morgondagen kommer gå till vila för att bli människa igen. Jag som hade tänkt ta en skrivdag och försöka komma ett steg närmre att bli klar med skolan
Usch, jag känner verkligen att sömnreserverna har tömts av de senaste 2 månadernas nattliga toaturer... Tur att man ska vara föräldraledig sen när bebis lär väcka en iaf!
Hoppas alla ni andra har sovit gott hur som helst!