• godisbit

Augustibebis 2012

Kunde inte somna om efter nattligt toabesök så här sitter jag nu. 14+0 idag och magen känns som ett svampmoln. Det är som att bebis och livmoder  får allt vanligt fluff att bara välla över, ser mer ut som överjäst bulldeg än en "bulle" i magen! Igår fick det bli klädshopping: ett par större stretch jeans, några längre toppar och faktiskt även några gravidtoppar. Gravidbrallor passar inte riktigt ännu, jag köpte ett par i panik när magen blev mer och mer svullen för några veckor sen men de sitter inte uppe (de är sköna att gå i hemma men funkar inte på jobbet). Gravidtopparna var sköna och framförallt längre så de inte kanar upp och visar det fina gummibandet runt byxknappen =) 

Passade på att fylla en stor förvaringskasse med kläder som inte längre funkar och jag gissar att det kommer samlas några sådana kassar i källaren innan augusti! =) 

Igår blev det även en fika med en kompis och jag berättade då om bebisen. Hon blev jätteglad för vår skull men det är ändå lite kluvet eftersom hon och hennes man har försökt i flera, flera år utan att det blivit ngn bebis ännu. Ena stunden pratade vi bebis och graviditet och nästa stund IVF och barnlöshet... men livet är ju så dubbelt ibland och som hon själv sa så blir det ju nu en till bebis i bekantskapskretsen som hon kan mysa med!  

Ska se om jag kan somna om nu... gäspningarna börjar smyga sig på... 

• godisbit

Äntligen känns det som graviditeten går framåt igen =) efter att vi blev inofficiellt flyttade på kub-ul så har jag inte haft några nya "framsteg" att läsa om i diverse gravidkalendrar och appar och ännu har jag inte mkt känningar av bebis heller så det har varit lite trist och rent av jobbigt vissa dagar. Helt gravidhormoniellt och ologiskt kändes det som att bebis krympte flera cm och gick tillbaka i utveckling. Nu äntligen är det vecka 15 (14+1 idag) och det känns toppen! 2 gånger har jag fått för mig att det fladdrat i magen, men precis när jag försöker känna efter har det slutat typiskt nog. Fladdret har varit på "rätt" ställe så det skulle kunna vara Ärtan och så där brukar inte tarmar eller gaser i magen kännas =)

Annars har vi börjat räkna och budgetera på det kommande shoppingkalaset! Vi avvaktar nog ett tag till - dels ska man ju ha plats för alla saker och dessutom kommer det bli enklare med transporten hem när vi får nya bilen längre fram i vår. Men vissa saker börjar vi kunna enas om =)  

En annan sak vi kom in på var det här med religion. Varken jag eller sambon är troende, men till skillnad från sambon så har jag aldrig kommit mig för att begära utträde ur kyrkan.  Igår började vi kolla upp lite mer vad som gäller och insåg att så länge jag är medlem i svenska kyrkan kommer även vårt barn att bli medlem. Det känns så fel att tänka sig att vårt barn ska bli medlem i ett religiöst samfund när ingen av oss är troende, så nu har jag begärt utträde! Får väl lägga kyrkoskatten till bebisbudgeten istället =)

Nu ska jag köra ett pass med gravidpilates. Ha det bra och hoppas vårsolen lyser på er alla!

• godisbit

Citrus! Apelsiner, mandariner, blodapelsiner, citronvatten, apelsinjuice... Och ibland även citronlakrits men oftast ren citrus och hungrig på vanlig mat!

• godisbit

Strongenough och Pixel3 - även jag tänker på er och håller tummar och tår och hoppas med allt jag har att det ska gå bra för era små!

Kramar!

• godisbit

Usch, nej tiden går alldeles fööör lååångsamt! är 15+5 idag, lite mer än 4 veckor till RUL och inte ens en bebbemage att glädjas åt när jag får köpa större kläder! Blir så otålig när jag läser om alla som går på RUL, känner bebis och har fina magar. Jag blev ju flyttad på kub-ul till månadsskiftet aug/sept och funderade nästan på att leta upp en septembertråd fast det skulle kännas så trist att lämna den här tråden samtidigt.

Men det kommer ju tids nog och huvudsaken är ju att bebben och jag mår bra och det gör vi ju!

• godisbit

Natlup - vi har kollat på liknande stol som har en extra insats för när barnet är litet. Den stolen har fått bra betyg i tester så det borde ju inte vara något principiellt "no-no" mot en sådan lösning.

Däremot funderar vi på om det är bra att kunna bära med sig ett babyskydd om liten somnat till exempel... Vissa vagnar kan man ju montera babyskydd direkt på chassit också, det går inte med den här typen av stol enligt biträdet på babyproffsen.

• godisbit

mammsen - när vi kollat på stolen i butik  ser man ju inte exakt hur den sitter i en bil (de står ju mest bara på hyllorna) och hur mkt de olika rygglägena faktiskt gör... Det är bra synpunkter du lyfter fram så jag tycker inte du är larvig alls. Innan jag köper en sån här stol vill jag nog se hur den blir monterad i bil, men annars är jag väldigt tilltalad av att en stol kan funka så lång period =)

• godisbit

God morgon tjejer!
    Äntligen börjar det hända ngt med magen här... Tror jag... V17 och jag kan nu känna det som måste vara livmodern, har vid några tillfällen känt hur det fladdrar till och i förrgår kom det en buff. Sedan i lördags känns det som det är en tillväxtspurt i magen, plötsligt är det ngt som trycker mot blåsan igen, jag blir tokhungrig ngn timme efter jag ätit och det drar och sträcker i det jag antar är ligamenten. Jag tycker, även om det nog inte syns med kläder på, att magen börjar få en mer bestämd och mindre plufsigt svullen jag-äter-gräddtårta-till-frukost-form. Blir spännande att se om det kanske börjar synas även på magfotona jag försöker ta 1 gång i veckan!

På jobbet börjar det pratas om min mage nu. Jag jobbar på gruppbostad för personer med utvecklingsstörningar och vissa av de boende följer nu med stor spänning utvecklingen! Redan dagen efter jag berättade var det en av de boende som tyckte sig se att magen hade växt massor (vilket varken jag eller ngn annan höll med om...), men det är kul att hyresgästerna har tagit det så positivt! Mina kollegor är supergulliga och kollar hur jag mår och erbjuder sig att byta om det är ngt arbetsmoment som blir tungt för mig. Så här långt går det bra för det mesta, men det känns också bra att veta att jag får stöd om det behövs.

Knappt 4 veckor till RUL... Otålig? Mmhmmm!!!!

• godisbit

Jag och sambon outade oss på fb tidigare i veckan. Vi har redan berättat för familj/släkt/nära vänner. Nu kändes det kul att göra det officiellt och offentligt och samtidigt få nöjet att berätta själv innan det syns och andra börjar undra. Som det känns nu vill ingen av oss lägga upp några ul- bilder och troligtvis kommer vi inte ändra oss på den punkten Här på fl tycker jag det är en annan sak, lite på samma grund som några av er andra skrev, men syftet med min närvaro på fl är ju precis att prata om graviditet med allt vad det innebär. På kub-ul fick vi så hopplöst dålig bild, men får vi tydligare bild efter RUL kan jag mkt väl tänka mig ladda upp den. Likaså när jag väl får ngn mage "att skryta med"

På fb kan man ju inte sålla de ämnen som inte intresserar och jag tycker det blir tråkigt med statusuppdateringar om folk som BARA skriver om en sak ( och gärna i detalj) vare sig det är graviditet/träning/hobby/jobb/etc.

Skön fredag och trevlig helg! Hoppas vi alla får ta del av det utlovade vårvädret, kanske blir det årets första mjukglass i solen?

Svar på tråden Augustibebis 2012