Inlägg från: Augustimamman |Visa alla inlägg
  • Augustimamman

Augustibebis 2012

Sandrina skrev 2012-01-13 15:03:36 följande:
    Åh, jag vill också gå på VUL. Men min man vägrar! :(
    Han tycker det är alldeles för stora risker med UL eftersom man inte vet helt hundra om det skadar barnet. Dessutom är han forskare och jobbar tillsammans med andra som forskar i precis detta ämne så jag gissar att han vet vad han pratar om. Dock forskar han inte inom området själv ska tilläggas.
    Jag får nog snällt vänta till RUL! Som jag inte får göra innan v. 19 om han får bestämma!
    Är ändå glad att han bryr sig så mycket och inte vill utsätta bebisen för något som den kan ta skada av.

Vad tycker ni? Är det något nu funderar eller har funderat över?

Känns ändå som att det är många här inne som redan gjort VUL.
    Jag är såklart inte så insatt som din karl, men jag tänker att ett vul för att minska oron kan väl gå an. Vet dock en del som vill tjuvkika hela tiden. En kompis till mig kikade in fem gånger under sin graviditet, det tycker jag är onödigt. Det finns ju än så länge (om jag förstått rätt?) nån bevisad risk med ul och därmed ser jag ganska lugnt på saken. Paradoxalt nog är jag livrädd för att bada (något jag annars ÄLSKAR) för det är ju värmen som de tror är det som påverkar. 
    Jag kände mig totalt ogravid fram tills för två veckor sen och rädd för de mediciner jag tar så att få komma på vul och se hjärtat har verkligen lugnat ner mig och jag känner mej mer avslappnad och positiv. Även om jag inte ropar hej än så är jag numera helt inställd på att allt kommer att gå bra. Det var jag knappast för några veckor sen.
  • Augustimamman

*Ska stå att det INTE finns nån bevisad risk i mitt förra inlägg.

• Augustimamman

Jag har gjort vul. Kommer göra nupp och rul också. 

• Augustimamman
    Sandrina skrev 2012-01-13 15:22:47 följande:
    Jag förstår givetvis att man är nyfiken och vill se att allt är bra, även jag själv!! :)

Tänker bara på allt annat som folk är så rädda för, all mat man undviker, att man inte får basta (läste jag någon stans) osv, osv. saker som också KAN vara skadligt för barnet, där är man noga. Men när det gäller UL som också KAN vara skadligt för barnet känns det inte som att det pratas lika mycket om.

Min man menar att även fast det inte är helt bevisat att det är skadligt för barnet så tycker han att det är onödigt att ta risken. Jag är själv dåligt påläst och vet bara det han berättar för mig.
    Men jag har tänkt mycket på det och tycker att det är värt att fundera över, vad som är viktigast, att jag själv blir glad över att få se att det finns en bebis i mig eller att jag faktiskt riskerar att skada mitt barn!?

Tycker det är en intressant diskussion!
    Ja det är det, intressant diskussion alltså, och jag tror att eftersom inte bm m.fl. informerar om riskerna (har iaf ingen gjort med mig) så legitimerar dom samtidigt tanken om att det inte kan vara så farligt. 
  • Augustimamman
    Naimisen skrev 2012-01-13 16:13:55 följande:
    Men de finns ju en anledning till att vi inte gör en massa ul utan det bara är egentligen 1 som ingår.
    Och att det är på många ställen man inte får tidiga ul om man inte har speciella skäl.
    Visst kanske de beror på kostnaden bara.
    Dessutom ska man ju inte röntgas som gravid, även fast de inte är samma strålning så är väl ingen strålning bra.
    Ingen informerade mig när jag bokade vul och här erbjuds alla nupp och min bm sa "Det vill du väl göra!" som om det vore självklart, återigen ingen info om risker. Tycker att även vid rul borde man bli informerad, precis som man alltid blir vid ingrepp som medför risker. Även om det är därför vul inte ingår överallt (fast personligen tror jag stenhårt att det har med ekonomin att göra) så borde de väl informera om det så varje gravid får ta ställning. 
    Eftersom de inte gör det så upplever jag det som att den forskning som finns är allt för svag i bevisningsgrad och att man inte behöver oroa sig.  
  • Augustimamman

Mownlais: ja det e vanligt men oroa dig inte, du får levaxin som är helt naturtrogna hormoner. Oftast brukar det bli bra igen efter graviditeten.

• Augustimamman

Beror det på sköldkörteln kommer det också bli bättre av medicinen. Jag har haft tvärtom, jättehög puls. Obehagligt.

Var det fler som var ömma om magen? Sen igår är jag öm i magen och ibland liksom sticker det till. När jag sätter mig ner känns det mer, nästan som att jag sätter mig på livmodern eller nåt. Känner mig lite orolig... Är 9+6 idag.

• Augustimamman

Har förresten börjat må lite illa också, verkligen inte så farligt men ändå så jag hajar till på smaker å lukter så jag klöks. Men är det inte lite sent i v 11? Nåja, det är nog bara nåt släng.

• Augustimamman

LundinEk: men va respektlöst av henne!! :(

• Augustimamman
    fru Elle skrev 2012-01-15 12:31:22 följande:
    Clementiner och apelsiner var jag väldigt sugen på när jag var gravid med dottern. Är väldigt sugen på det denna graviditeten med. Kan det gömma sig en tjej i magen denna gången med? Överkonsumerade inte citrusfrukter när jag var gravid med sonen.
    Jag har hört tvärtom att man är sugen på surt när det väntas en pojke... Men tror inte så mycket på sånt där. Gillar med surt nu, har faktiskt köpt citroner som jag skär i klyftor och sörplar ur haha! =D Apelsiner och kiwis står också högt i kurs!
Svar på tråden Augustibebis 2012