Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Albasmamma skrev 2012-04-23 15:27:46 följande:
    Grr...är så arg. Jag måste bara få ösa ut mig lite. Jag hade sökt semester fr.o.m. v.26 och fem veckor framåt, har redan påbörjat nedräkningen :) Det har aldrig tidigare varit några diskussioner med någons önskemål om semester, vi har dessutom stängt tre av dessa veckor. Nu fick jag ett mail från min chef där han ger som förslag att jag istället ska ta fyra veckor, v.28-31. Tänk om jag föder två veckor före BF, då hinner jag vara ledig 1½ vecka innan. Det som gör mig mest arg är att han inte har frågat när jag har BF utan bara pratat med andra och gör en massa antaganden. Usch, detta förstörde min dag. 

Ta föräldrapenning istället och ta ut semestern senare då. Då får du ju bestämma datumen själv. Jag sa till när jag sökte semeter i år att jag förväntar mig att få de veckor jag söker annars kommer jag ta fp istället.
  • DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-04-23 15:33:31 följande:
    Förresten! Någon av er som vet reglerna kring semester under sjukskrivning? Då borde jag ju inte ha semester, eller hur? Jag menar, att den ligger inne och blir sparad.

Jag håller med DetGodaLivet, måste ju vara absolut smidigast för dig.
    Det går att återkalla sin semester om man är sjuk. Men du är inte orolig att FK inte ska bevilja sjukskrivningen då ifall läkaren var lite kinkig?
  • DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-04-23 22:04:37 följande:
    Vem var det här som köpte vagnar, renoverade och sålde vidare?

Jag behöver hitta en begagnad vagn till dagis för att en 2-3-åring att sova i. Vad ska jag söka efter på Blocket? Vill max lägga 500-700 kr, och vill kunna ta av och tvätta så mycket tyg som möjligt. Det ska vara fullt liggläge i sittdelen och gärna med fasta hjul där fram. Dvs en äldre, robust modell som inte ska vara smidig att fälla ihop eller liknande, men som ev kan piffas till med nytt tyg.

Tror också på en Brio Nova...det får du lätt en för femhunringen eller under. Även Emmaljunga classic sittvagn eller en äldre crossway (modellen före city cross)  går att få billigt och har stor sovyta. Även Cerox har stor sittyta.

Kan den vara ´framåtvänd också så finns det en rtt stor emmaljungasulky som gjordes innan de började med Scootern, som har fullt liggläge och stor liggyta, tror den heter EC eller EC sport. 

Går att tvätta allt tyg utom sufletten på alla dessa modeller. Sufletten är lätt att färga om ifall den är svart så vill du göra ett kap kan du titta efter en äldre crossway eller cerox med solblekt suflett på toppen. Dem brukar man kunna få riktitg billigt.   
  • DetGodaLivet

Jag tänkte försöka mig på att sy en ringsjal lite senare. Väntar bara på att bli klar med inomhusplanteringen så att arbetsrytan som nu är odlingshörna kan bli syhörna istället.

Trikåsjalar har jag köpt 2 st. en tricot-slen och en minimundus. + en Ergo sele och en babybjörn (den sistnämnda enbart avsedd för korta stunder av framåtsittning vid tex potatisskalande eller andra aktiviteter som babyn bara tycker är skapliga om de ser något).

Skulle vilja ha en bärjacka också men det beror på om jag hittar någon billig beg. Jag ör en snål människa jag. Har hört att polarnfleecen jag har nu (gravidfleee med utfällbara sidor) ska funka bra när man bär i sjal om man vill ha något som räcker över båda.      

• DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-24 10:35:17 följande:
    Jag har för många sjalar/selar... har blivit två "sling pouches" i fleece (vet jag inte vad dom heter på svenska?), en BabyBjörn, samma sorts sele igen fast en budget variant och så en vävd Amazonas sjal. Nu låter jag ju som en shoppin-galen hoarder, men jag har bara betalat för två av dem... men sedan varje gång jag får en freecycle påse så ligger det en sele/sjal i den :P Ska välja ut de 2-3 bästa och sedan ge bort resten pronto!

Jamen sådär blir det ju när man byter saker eller loppishandlar...det blir lätt ohemula mängder med kläder och prylar eftersom man liksom inte betalar något för dem. 

Jag löser oftast "överflödsproblemet"  genom att låta grejjer rotera i bekantskapskretsen. Annars skulle jag få dåligt samvete över min överkonsumtion. Just nu har jag tex en babysytter, en babybjörn och alla 26-68 kläder ulånade till en kompis och alla 50-56 kläder utlånade tills vägerskan.  Sedan ärver jag med lite extra plagg från den när jag får tillbaks det.

Fast att jag skaffatt två trikåsjalar av samma typ är faktiskt medvetet för jag ä en slabbig människa så jag behöver ha en att använda när den andra är i tvätten. Det är mannen som sköter all tvätt här hemma så det kan iböand ta sjukt lång tid innan något man lagt i tvättkorgen faktiskt dyker upp rent igen.      

• DetGodaLivet

Enda "risken" med viktminskning om bebin ändå växer som den ska är att det frigörs väldigt mycket miljögifter i kroppen när man bränner sina fettdepåer, och detta tar då babyn del av. Finns därför anledning att försöka ligga på lite plus även om man kanske har övervikt att ta av.

• DetGodaLivet
    Svipp skrev 2012-04-24 10:50:21 följande:
    Mmm, jo, jag vet ju det, därför blir jag orolig. När saker och ting (skolan, sjuka barn, pengabrist mm) lugnar ner sig kanske det vänder. Har bara drygt 5 veckor kvar till sommarlov!
    Bm har telefontid kl 11 så då ska ringa, mest för att jag vill höra att det är heeeeelt normaaaalt.

Ja men det ska nog till en rätt stor viktminskning för att få några negativa effekter, inte bara nåt kilo hit och dit. Tror inte du behöver oroa dig, risken är ju att det ökar stressen ännu mer så lugnande telefonsamtal är nog en bra idé.
  • DetGodaLivet
    LindaPernilla skrev 2012-04-24 11:49:26 följande:
    Hej tjejer!

Tänkte kasta in en fråga här. Hur har ni tänkt lägga upp föräldraledigheten mellan er och pappan? :)

Jag ska vara hemma 2,5 år minst. Han ska vara hemma....typ ingenting. Antagligen kommer jag att försöka sommarjobba något längre fram så att han kan ta ut dagar på sommaren.

Låter lite bakåtsträvande men beror på våra förutsättningar. Jag (som jobbar med pedagogiskt stöd kring barn med autism och pecis kommer att ha avslutat nuvarande uppdrag till sommaren) har lätt att vara borta länge från mitt jobb. Min man (som är chef) har svårt att vara borta länge från sitt jobb.

Han har tagit största delen av ledigheten med ett av våra tidigare barn så han har i alla fall en realistisk bild av vad det innebär att vara fl. Tror det kan vara en risk annars att jobbande parten tror man ska hinna en massa sysslor och grejjer.   
  • DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-24 12:23:07 följande:
    Haha, samma här i omoderna Frankrike. Maken får generösa 11 dagar, jag får 6 veckor innan födelsen och 12 veckor
    efter, sedan har man rätt till obetald ledighet tills barnet blir 3 år gammal. Har sagt det förrut, men det tål upprepas; Sverige är ett bra land <3
    Jo det är det ju på massor av sätt när det gäller bidrag och barnomsorg och ekonomiska förutsättningar. 

Men det håller nästan på att slå över åt andra hållet här. Dagis har blivit nporm och alla samhällfunktioner ochd et sociala livet kretsar mycket kring det. Parklekar och sådant som är inriktat mot hemmabarn har lagts ner i stor utsträckning.

Då jag jobbat inom förskola ser jag många nackdelar  med det. Förskolan är extemt överutnyttjad samtidigt som reusrserna minskat jättemycket. När förskola bli norm verkar det som att någon slags spärr släpper hos somliga föräldrar...att man verkar tro att barnen har det bättre där än hemma. Vi har många barn ¨på fsk. som går extremt långa dagar i tidig ålder trots att föräldrarna har goda förutsättningar att välja annorlunda. Vi har också på mindre än två år på en enda avdelning haft fem fall med kraftigt fuskande med tiderna (dvs det har visat sig att föräldrarna inte alls jobbat många de tider barnen är där). Det kunde man kanske förstå om kvaliten vore hög men den är tvärtom ganska usel för de minsta pga alla nedskärningar.

Att förskola är nästan avgiftsfritt är ju bra på jättemånga sätt men det gör också att många inte överväger alternativet att stanna hemma lite längre eftersom det blir så ekonomiskt ofördelaktigt. Men samtidigt kostar varje barnomsorgsplats så mycket att dra runt att samhället går back på många av de föräldrar som jobbar. Och de som är arbetslösa kostar också en hel plats per barn (flera hundratusen per år) trots att de inte genererar skatteintäkter alls. Samtidigt blir det inte ett vettigt alternativ att neka arbetslösas barn förskoleplats när förskolan är något som "alla" går på. Så det svenska systemet har sina nackdelar det med skulle jag vilja påstå.
Svar på tråden Augustibebis 2012