Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet
    7eHimlen skrev 2012-04-16 12:59:56 följande:

Nu är jag ju helt ny på detta, men VB?

Vårdnadsbidrag, ett bidrag på 3000 kr/mån skattefritt som man kan få om man inte utnyttjatr barnomsorgen när barnet är över 15 månader.

Den exakta åldersgränsen varierar mellan kommuner tror jag men här är det 15-35 månader man kan få det mellanI vissa kommuner finns det inte alls. 

Men har man tänkt dra nytta av bidraget måste man ta hänsyn till det när man planerar föräldraledigheten. Skulle det inte varas för VB skulle jag ta ut färre dagar under längre tid, nu tar jag istället ut lite fler dagar och sparar undan av de pengarna för att använda under VB-tiden. Man kan nämligen inte ta ut föräldrapenning samtidigt- Däremot får man jobba hur mycket man vill så länge man inte utnyttjar barnomsorgen.   .
  • DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-16 14:03:31 följande:
    Ja, man kanske skulle ta och lägga under slantarna man sparat på att handla 2nd hand. Går barnvagsköpet igenom imorgon blir det i alla fall 1500 euro sammanlagt. Kan ju bli en bra början på körkortet eller vad som nu kan tänkas vara viktigt och lite små-dyrt år 2030 :D

Ja så tänker jag på ett sätt att jag gör nu. Har handlat i princip allt till bebisen begagnat (dessutom så billigt att jag kan få dubbelt upp för grejjerna när jag säljer dem vidare efteråt)  men istället sparar jag stora summor varje månad till den kommande föräldraledigheten. Borde egentligen räkna ut vad allt jag köpt skulle ha kostat nytt så man verkligen kan ge sig credit för det man sparat in:)
  • DetGodaLivet
    trossan skrev 2012-04-16 13:46:16 följande:
    Men oj så härligt det där lät! Mer det med givande fritid och vinstgivande hobbies. Vilken dröm! Och vad skönt att du kan vara hemma så länge.

Roligt att höra hur andra gör!

Vad gör du för något roligt och vinstdrivande på din fritid, om du vill berätta alltså?  
    Odlar stora delar av vår egen mat själv, vi är helt självförsörjande på frukt/grönsaker och grönsaksbaserade produkter (tex fryst broccoli, tomatkoserv osv) en stor del av året. Älskar att laga mat från grunden också och då menar jag inte typ rulla köttbullarna utan även göra egen pasta, yoghurt, färskost, musli, äppeljuice, mjöksyra grönsaker osv. Man sparar mycket på båda dessa hobbies förutom att de är roliga. Säljer även plantor till andra på vårarna.

Sedan gillar jag återbruk och sparar in mycket på att handla begagnat. Men jag tjänar också pengar på att köpa saker som är mer värdefulla än de säljs för och sälja vidare. Tex. antika möbler, skolplancher, porslin, märkesbarnkläder och barnvagnar.

Under min förra föräldraledighet köpte, renoverade och sålde jag drygt en barnvagn i veckan...vinsten ligger runt en tusenlapp per vagn ungefär så det var ett ganska stort tillskott i kassan. Dessutom ger det ju lite av den kick/stimulans som man får genom sitt arbete i vanliga fall.

Gör helt normala saker som att träffa vänner och snacka skit också, men givetvis underlättar det att ha mycket man gillar att göra hemmavid och som dessutom sparar in på kostnader eller tom. ger pengar.  Blir både roligare och lättare ekonomiskt att vara hemma då.   

• DetGodaLivet
    Ellenbmt skrev 2012-04-16 20:01:00 följande:
    Detgodalivet- behöver man vara kunnig för att renovera vagnar? Ungefär vad gör du med dem? Låter som en bra hobby.

Jag är en sådan som klagar å gnäller på hur tråkigt jag har det.. Vi har massor av små projekt jag kan ta mig an, men jag tycker det är bökigt att ha lilla treåringen runt mig när jag ex målar möbler, väggar eller påtar i rabatter, så istället leker jag halvhjärtat med barbies och gnäller om hur långsamma dagarna är...
    Nä inte särskilt. Det vanligaste jag gör är att färga om solblekt suflett, skruva åt slapp suflettspännen och sätta dit nya navkapslar. Laga bromsar brukar jag fixa också...bromsarna på många nya vagnar är mycket sämre än på äldre. Konstiga system med många detaljer som lätt går sönder. 

På många vagnar gör jag inget utom att tvätta upp dem, och kanske byta runt lite tillbehör och delar. Har jag tex två liklnande emmaljungavagnar där en är superfräsch med bättre däck och en lite sämre skick med bättre däck väslar jag om så jag får en helt i superskick och en mer begagnad. Då får man mer ut för dem.    

Vi har ju fler barn så de sysselsätter varandra rätt bra. Det är ju jobbigast med försts barnet, det får man aktivera mycket mer. När jag fick barn senast hade jag en treåring och en sexåring, då lekte de med varandra när båda var hemma och lillbebben fick stimulans av att se dem leka. Så det blir lättare ju fler man har tycker jag. 

Annars får ungarna hjälpa till på nåt hörn även om de förstör lite. Jag är en sådan som måste hålla igång med massor av projekt för att må bra, att bara sitta hemma och glo bebis i ögonen funkar inte för mig. Hade jättetråkigt första föräldraledigheten när jag liksom fått för mig att bebis skulle ta all tid och inte planerat in något annat vettigt på dagarna. Följande barn har mer fått hänga på, de gillar när de händer saker och de känner sig delaktiga.  
  • DetGodaLivet
    Saftmedbulle skrev 2012-04-17 17:36:05 följande:
    Fast sjunga "Jesus älskar alla barnen" är inte farligt ;)

Farligt är det ju inte men inte särskilt bekvämt om man vill lära sitt barn att snubben är död sedan 2000 år tillbaka. Vår öppnis ligger också i en kyrka och jag är inte bekväm med jesuslåtarna heller men accepterar läget då det inte finns något annat lokalt alternativ.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-04-17 18:33:56 följande:
    DetGodaLivet - Oj! Mammaledig så länge? Det är ganska ovanligt va? Jag tycker det är starkt av dig! Jag hade alldrig pallat vara hemma på heltid med min dotter så länge! Eller hon hade kanske alldrig pallat vara hemma med mig sålänge, jag har aldrig velat ha henne heltid på dagis utan har försökt ordna så hon gått max 20-30timmar/vecka. Men då har jag hunnit sakna henne och den tiden jag haft med henne har varit mycket bättre och mer kvalitet i än de perioderna hon varit hemma med mig helt, om ni förstår vad jag menar. Jag har dock varit hemma med VB under en lång sommar och det var både possitivt och negativt.. Jag tror det är mycket värt för ett barn att gå på dagis någon dag i veckan.

Jag jobbar inte så fruktat länge på dagarna i vanliga fall heller så jag är van att vara hemma med barn runt mig, och trycker inte det är något problem att hålla mig sysselsatt med spännande och stimulerande saker på dagarna. Exakt hur länge det blir (föräldraledigheten) beror lite på barnet och på när det dyker upp ett bra uppdrag att hoppa på för min del jobbmässigt. Ekonomiskt klarar vi oss på en lön.

Framför allt är det valet för barnets skull. Jag har själv jobbat i förskola på ett flertal olika ställen (har ett specialpedagogiskt uppdrag kring elever med autism så då hoppar man ju runt lite) och är ganska illa berörd över hur låg kvaliten blivit i svensk förskola efter alla nedskärningar. Tycker få förskolor klarar av att hålla en kvalitet som kan möta de minsta barnens behov. Det är ofta de som hamnar i kläm när resurserna är för knappa.

Sedan tycker jag liksom många här att det var hemskt trist att vara föräldraledig med första barnet, men det handlar nog också om att man inte är van att fylla dagarna på egen hand, det blir lätt att livet cirkulerar väldigt mycket kring barnet och att man känner sig "låst" (så upplevde jag det i alla fall). När man skaffat på sig ett gäng ungar och rätt mycket intressant att göra i övrigt så flyter de liksom bara med på ett annat sätt tycker jag. Sen är ju jag van att ha barn omkring med precis hela dagarna även när jag yrkesarbetar så det är inte så stor skillnad för min del.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-04-17 18:33:56 följande:
    Oh! jajustet!! Jag har gjort det förbjudna! Jag har köpt ett beg babyskydd! Jag hittade ett från -09 som var superfint och köpte det bara för 75:- på en secondhandbutik.. Tänkte att det kunde vara bra som reserv, det har de senaste eu godkännandet och är iallafall inte för gammalt så att plasten blivit dålig så jag känner mig nöjd :)

Som vi tidigare kunde konstatera är det ingen skillnad på att köpa begagnat eller hyra på babyproffsen så jag skulle inte oroa mig om jag var du. Trots allt snack finns det inte en enda rapporterad skada där ett barn förolyckats pga ett begagnat babyskydd. Att man monterar fel är en långt större risk.

Även ett skydd du köper nytt i butiken kan vara transportskadat på motsvarande sätt så att gardera sig för osynliga skador är ju oavsett omöjligt.   
  • DetGodaLivet
    lovisen01 skrev 2012-04-18 16:25:45 följande:

Ja jag märker att det är väldigt beroendeframkallande. Har lagt några bud idag, och det är jättekul. Hittade även kläder till mina andra barn med, får se hur detta slutar :D

Håller med! Skulle kunna förköpa mig totalt där och försöker hålla mig från att titta in så ofta. Men det har blivit en del bud ändå.

Det är ju dock väldigt mycket dyrare än loppispriser, särskilt de märken jag brukar köpa. Man får betala 100 spänn för en body som kostar 10-20 på loppis så jag försöker hejda mig. Men det är ju väldigt mycket lättare att hitta precis det man vill ha på Tradera, särskilt om man inte har så mycket loppisar att tillgå.
  • DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-04-18 13:21:54 följande:
    Sommaren: stå på dig! De borde skrivit i annonsen om det inte var liggdelen till en singelvagn. Dessutom skitig, då är den ju använd! De borde vara tillmötesgående iom att det är en sådan stor kedja.

Livelong: 3 kids och 3 företag och BARA 25! Bra jobbat!

Lovisen: de riktiga Tradera-fynden tycker jag man kan göra om man vinner flera auktioner från samma säljare och att de samfraktar. Fraktpriset drar ofta iväg annars.

Man behöver verkligen inte mycket kläder i storlek 50-56. De växer ur det på några veckor, om det är en normalstor bebis på 3500 g.

4-5 långärmade omlottbodys
    2-3 mjuka byxor
    1-2 pyjamas utan fötter
    2 strumpor
    1 tunn hjälmmössa utan skarvar
    Det underlättar om alla byxor matchar alla bodys och vice versa om man är kinkig.

Så säg till familjen att köpa första kläderna i storlek 62, annars får ni bara panik att det inte hinner användas ;)
    Fleeceoverall köper jag i storlek 62.
    Fast det där har aldrig stämt in på mina barn, inte ens de som varit stora vid födseln. Att ha så lite kläder bygger ju på att man tvättar väldigt ofta, har snabba tvätt/torkmöjligheter och dessutom att man gillar kläder i neutrala färger så att alla plaggen matchar varandra.

Ca 15 bodys och ett tiotal byxor räknar jag med går åt under en veckas tid, dvs det är det minsta som behövs om man ska klara sig på att tvätta kulörtvätt en gång i veckan. Vi tvättar oftare än så ibland men ibland inte, och vill definitivt inte ha det som et tmåste hängandes över mig.
Svar på tråden Augustibebis 2012