Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

fru Elle skrev 2012-04-09 13:33:39 följande:
    Funderar på att åka ett par dagar till Danmark och en resa till Stockholm. Min man har en hel del poäng på Scandic som vi kan använda till hotellboende.

Ja min med, de har ju något system med bonusnätter som är riktigt bra. Hinner bli en hel del gratisnätter på det han sover borta genom jobbet.
  • DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-04-09 13:06:06 följande:

Tänkte skicka in mitt moderskapsintyg nu. Är det någon som vet om det räcker att posta bara själva intyget? På barnmorskan lät det så men jag vill ju ha ansökan om graviditetspenning hemskickad också, får man det automatiskt eller måste man skriva det i samma brev?       

Jag har (de tidigare gångrna har inte fått mitt än nu) skickat in enbart moderskapsintyget rätt och slätt. Ansökan om graviditetspenning har jag dock aldrig gjort men har du kollat om blanketterna finns att skriva ut från hemsidan?
  • DetGodaLivet

Jag använder också oftast tunna filtar i barnvagnen, det är lättare att reglera temperaturen då än med tjockt täcke. Men jag har skaffat täcke i den storleken i första bebissängen så skulle det lir riktigt svinkallt kan jag ju ta det.,

Lammskinn är bra då det ventilerar bra, en av de ytterst få saker vi har kvar efter storebarnen då vi använt det i
    pulkor mm. senare...måste tvätta upp det bara och kolla att det är OK.

Sen är det svårt att uttala sig om vad som passar andras vagnar för liggdelarna är ju helt olika konstruerade. På en del är det både en kraftig isolerad yttervägg och en tjockare vaddering på insidan, på andra är det bara ett tunnt canvastyg som utgör sidorna. Min är lite mittemellan.

• DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-04-09 18:57:54 följande:
    Såg att ni pratar får- och lammskinn.
    Ikea, Jysk och Rusta har billiga varianter, men dessa är preparerade för att ligga på golv och absolut inte på små barnkroppar.

Motsvarande för samma peng finns på Barnens Hus.

Jysk har avsedda för baby eller hade för några år sedan i alla fall (köpte i present till syrran vet jag). Men som du säger det är skillnad på de för baby och de för "inredning" så det är ju viktigt att kolla så man får rätt sort. 
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-04-09 19:06:13 följande:
    Har inte haft minsta antydan till läckande bröst. Men brukar ju ha mycket problem att få igång amningen. Sen blir det inte tillräckligt med mjölk. Kanske hänger ihop?

DetGodaLivet ja kommer inte orka lägga upp annonser när man kanske får 5 kr. Då ger jag hellre bort sakerna. Men tänkte jag kunde börja med det som kanske är lite mer populärt.

Använder med tunna filtar i vagnen, speciellt på sommaren.
    Prova köp/säljgrupperna på FB är mitt tips...där får man jättebra betalt för märkeskläder och till skillnad från tex. tradera är det ju avtgiftsfritt.
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-04-09 19:29:52 följande:
    Haha, jag med,, jag ville bara inte avskräcka nybörjarna ;)
    Det låter så välldigt illa och komiskt med tuttbindor så jag rundade till det lite,, ;)
    De är iallafall skitbekväma att ha när man vill slippa oroa sig för fläckar på kläderna :)

OCH! DET ÄR EN SÅDAN SAK JAG ANSER ÄR LIKA VIKTIG ATT HA HEMMA SOM BLÖJJOR!!!
    FINNS DET NÅGON SOM INTE BEHÖVT SÅNNA????? 
    Tycker definitivt de behövs. Sen är det ju olika hur länge och ofta man behöver dem men skadar inte att ha ett paket hemma.

Personligen tycker jag även att bröstpump är ett måste att ha hemma, åtminstone nån billig variant eller låna av kompis.. Har man tur behöver man aldrig använda den utom till lite barnvaktsurpumpning kanske. Men har man otur vaknar man mitt i natten med mjölkstockning och så spännda bröst att bebin inte kan få tag om tutten om man inte mjölkar ur först. Har hänt mig och det var dödendöden!
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-09 20:44:30 följande:
    Är det nåt särskilt man ska tänka på när man köper åkpåse? Finns ju hur många som helst. Passar de bara vissa vagnar och sånt? Ser att en del butiker på nätet rear åkpåsar nu så kanske ska man passa på. Antar bara att de är dyrare mot vintern?

Ninime: Nässug ja! Det har jag förstått är en bra grej. Sätter upp den på listan. :)

Bör man ha en "barnvänlig" termometer hemma? Typ örontermometer kanske? 
    Jag brukar inte använda åkpåse i liggdelen men i sittdelen är det bra.

Att tänka på: 

*Hålen för selen måste sitta rätt i förhållande till din vagn.  

* Om det är en skålad sits på vagnen (typ bugaboo) är det en fördel om åkpåse är formad på samma sätt undertill, så sitter den på plats bättre. 

*Kolla att det finns  bra detaljer för att hålla åkpåsen på plats, tex en del upptill som man viker ner på baksidan av ryggstödet och/eller små gummipluppar på åkpåsens baksida som hindrar den från att glida ner längst ryggstödet.

*Åkpåsen ska gå att öppna upp ordentligt, gärna genom att man tar av hela ovandelen, så att man inte behöver rkångla ur ungen ur åkpåsen om det plötsöigt lir för varmt (tex. man kommer in i köpcentrum och ska vara där en tid).

Sen ska den vara lagom tjock men det känner man sig ju fram till bät själv. Tycker lite olika modeller passar olika storlekar på barn också.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-09 22:00:19 följande:
    Vad är det för köp- och säljsidor på fb ni pratar om?

Det finns grupper man kan gå med i där det annonseras om saker/kläder för barn. Bla lokalt för de flesta ordet typ "köp/sälj baby och barngrejjer i XX län" Men också särskilda grupper för de populäraste märkena och för märkeskläder i allmänhet. Det är dyrt att handla där jämfört med på loppis men bra om man letar efter något specifikt plagg. Och man får väldigt bra betalt för det man säljer.
  • DetGodaLivet
    Ellenbmt skrev 2012-04-10 08:04:42 följande:
    Vi ska till köpcenter idag och köpa badrum, min sambo har rivit ut vårat. Dyrt blir det men kul med nytt!

Ååååååh vad jag blir avundsjuk!

Vårt badrum...där har du inte ditt drömliv serru... det är sveriges absolut minsta, jag skojjar inte... och renoverat på 80-talet med ful rosa plastmatta, en taklist med glipa som det kan bo spindlar bakom och ett ljusgrönt badkar i minsta modell som tar upp minst två tredjedelar av den totala golvytan!

Det ligger nästan i topp på vår måste-renovera-lista och vi var nästan på vippen att göra det i år. Men på sluttampen blev det omsprunget av en takomläggning som kändes ännu mer akut. Vi hörde på radion att de pratade om att ev. ta bort rotavdraget i framtiden och då kändes taket som viktigare, det är extremt stor del av det som blir arbetskostnad och vi KAN inte göra det själva. Tror enbart arbetskostnaden gick på 100 000 för det.     

Men det känns ju inte särskilt roligt jämfört med en badrumsrenovering. Hoppas vi kan göra det i vår istället, på nästa års rotavdrag.    

Vad ska ni ha i badrummet? Visa gärna bilder om du har, tycker det är kul med inspirationen!
Svar på tråden Augustibebis 2012