Augustibebis 2012
Ni som brukar köpa begagnade kläder till bebisar, brukar ni tvätta kläderna bara normalt innan eller brukar ni använda något speciellt medel? (De kläder vi köpte verkade nog fräscha och bra, men ändå)
Och en fråga om amningsbh, när ska man köpa dem? Borde väl inte köpa det för tidigt då jag inte vet hur stor brösten blir, men kan väl inte heller vänta tills lillen är född och behöva springa och söka amningsbh redan första veckan? Hur ska ni göra?
Grattis till fina fynd! Jag har också köpt flera billiga byxor och jeans för att ha i trädgården när jag skitar runt. Det är skönt att inte bara ha fåtalet byxor som man måste vara rädd om samtidigt som man inte vill lägga pengar på för mycket nytt.
Jag tvättar alltid babykläderna innan de åker in i garderoben men det räcker att köra ett kortprogram eller sköljprogram. De som haft kläderna kan ha använt ett starkare tvättmedel/sköljmedel än vad vi själva skulle välja osv. därför är det viktigt att tvätta upp dem.
Nya kläder är det viktigare att tvätta igenom rejält minst 2-3 gånger innan man använder dem till bebis. Nya textilier innehåller mycket kemikalier bla. sådant som använts vid infärgning men även medel som tillsätts för att tyget inte ska skrynkla sig i butik osv.
Kläder som är både ekologiska och öko-tex100 märkta räcker att tvätta en gång.
AmningsBH brukar jag köpa en i förväg och har oftast gissat rätt på storlek. Det blir inte lättare om man väntar tills efter födsel då brösten är större de första veckorna efter födsel än de senare kommer att bli.
Brukar även köpa en sovtopp som man kan ha på natten för att hålla amningsinläggen på plats då brösten läcker mycket mjölk i början.