• astro

Augustibebis 2012

jguz,

även en tyst moderkaksavlossning brukar märkas ganska fort, man blir yr och kall av blodförlusten och buken blir ofta konstant spänd. 

Jag råkade ut för en partiell avlossning, kände ingen smärta alls men däremot tog det inte mer än tjugo minuter ungefär innan jag började få frossbrytningar, och de var inte lindriga direkt.

Vågar inte säga det med 100% säkerhet men jag tror nog att om du inte märker några nya symtom så är det i alla fall inte detta.

Har du mått bra i övrigt? Havandeskapsförgiftning kan ibland yttra sig i kraftig smärta under revbensbågen. Fast det låter som om du hade ont en bra bit längre ner.
    Annars är det nog troligare att det du drabbades av var en rejäl förvärk och kanske en diafragmakramp av ansträngningen.  Eller att det bara var en olyckligt placerad gasbubbla i tarmen, det kan göra riktigt j-a ont nu på sluttampen.

• astro
    Ellenbmt skrev 2012-07-12 08:39:28 följande:
    Men gudars hur går det katten?
    Och Hanna? Och vilka var det mer? Ska alla få bebis nu tror ni?

Mina armar är helt avdomnade och fingrarna är tjocka å hårda!! Så otroligt jobbigt!! Tips?
    (mer vatten, mindre salt)....
    Kalktabletter och Resorb. 
  • astro
    ullis1990 skrev 2012-07-13 10:07:43 följande:
    Ni som dricker hallonbladste.... Om man har en sockerbit å lite mjölk i vanligt te, kan man ha de i hallonbladsteet också då? :P
    Enl uppgift förstör mjölken teets effekt. Men socker i olika former går bra, likaså citron.
    novaunique skrev 2012-07-13 10:45:29 följande:
    Hahaha jag måste få hålla med - ni har så skön avslappnad stämning här i tråden så man blir glad av att läsa Tack för att ni finns!

Idag har jag fem dagar kvar till snittet! Känns overkligt!
    Ooh, stort lycka till!

Jag har mitt snitt om 20 dagar och tycker att det känns snart.

• astro

Min BM vill ha täta kolltider och prover etc etc eftersom hon tycker att mitt BT är högt (ligger runt 140/85). Detta trots att hon följt mig under två tidigare graviditeter, BT har alltid gått upp mot slutet och det har aldrig visat sig vara havandeskapsförgitning (vilket jag inte heller fått med de fyra tidigare barnen).

Min personliga misstanke är att det är min vikt kontra storlek som orsakar att BT går upp. Plus vårdstress. Jag har alltid betydligt lägre tryck hemma än hos dem, vilket jag också påpekat.

Det är så otroligt olika från BM till BM. Det tycker jag känns otryggt, vill ju gärna tro att det finns något slags vetenskap bakom råden, något slags mall, statistik,  och inte bara personliga idéer a la "klok gumma". Ska jag gå till en klok gumma så gör jag nog hellre det bokstavligen för då kanske jag kan förmoda att hen valt sitt jobb utifrån något slags förmåga eller talang.

• astro
    Hejåhå skrev 2012-07-14 23:57:56 följande:
    Är inte helt nöjd med mannen ikväll. Han blev lite överförfriskad och jag tjatade länge att åka hem. Klockan var tio och dottern helt slut, det började ösregna och hon kunde inte vara på marken för att då skulle hon bli blöt. Det var läge att dra helt enkelt. Men det var jag ensam om att tycka.
    Till slut ställde jag mig nästan och skrek, "nej, nu åker iaf VI hem" och packade in ingen och vagnen i bilen. Pinsamt! Skämmigt att ha en Karl som bara tänkte på sig själv och skämmigt att jag tappade humöret inför alla andra gäster.

Fem min i bilen och han spyr, sedan två gånger till på vägen hem. Känner mig lite nöjd att han gjorde det, liksom ett kvitto på att det blev för mycket och att han var pinsam. Han lär ju få hörs en del imorgon!
    Förmodligen skäms han imorgon. Det borde han göra, i alla fall.
    Du har däremot inget att skämmas för, tappat humör eller ej. Tycker jag. 
  • astro
    Ellenbmt skrev 2012-07-15 08:29:31 följande:
    Bella- samma här, det är ett hormon i kroppen som tömmer systemet inför förlossningen, kan pågå någon vecka in fl....
    Det hjälper också till så att förlossningen kan komma igång. Baserar man matintaget på proteiner (kött, ägg, fisk, ost typ) så ökar effekten, enl vissa läkare kommer barnet tidigare på det viset. I varje fall ökar man chansen att värkarna blir effektiva.

Så ät protein ni som vill ha ut bebin  
  • astro

Min mamma - världens mest komplicerade människa - smällde av en bomb av episka proportioner idag. Större delen av familjen ska besöka henne nästa vecka och nu hade hon kommit fram till att då kanske hon faktiskt måste berätta en liten sak, så inte barnen blir chockade (som hon sa), nämligen att hon har tappat håret eftersom hon får strålbehandling för lungcancer.

Min mamma KAN inte få ur sig dåliga nyheter. Om hon inte absolut måste. 

Det tog en stund att hantera detta så pass att jag orkar skriva om det. Om någon är nyfiken har jag gjort ett något längre inlägg i min blogg, orkar inte upprepa allt här. Ville bara ventilera lite ... vet inte ens vart jag vill komma med det, känner mig närmast avtrubbad faktiskt.

• astro

Tack för all omtanke. {#emotions_dlg.flower}

Jag borde ju vara van eftersom människan har varit min mamma i 43 år, men nej, hon lyckas fortfarande rubba mina cirklar med jämna mellanrum.

Hon har f ö vetat om cancern i nästan två år men "dolt" den bakom andra krämpor som hon också får behandling för, bl a struma.

--- 

Sommaren12,  det är ont om nyheter på sommaren så det kan kanske löna sig att skriva ner hela vagnshistorien och skicka in den till media. Nappar någon tidning så blir det garanterat fart på butikskedjan.

• astro
    LiJon skrev 2012-07-16 21:10:55 följande:
    Hihi ja man lär sig nåt nytt varje dag! :) Att de skruvar sig under förlossningen har jag koll på men då är ju ändå själva utdrivningen igång s a s. Fick för mig att de "sitter fast" med huvudet när de är fixerade. Men det kanske är bra att hon lever runt därinne så kanske hon skruvar sig neråt!

Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.
    Strunt heller. Jag läste "Barnaboken" när jag väntade nr 1, gick efter det lilla som stod om profylaxandning i den och har kört med det sedan dess.
    (Har dock också läst Wilsbys bok, när jag väntade femman. Men det ändrade egentligen ingenting.)

Övat med maken har jag aldrig gjort. Det har fungerat alldeles utmärkt ändå.
    NiniMe skrev 2012-07-16 21:11:44 följande:
    Ett tips ang bh... Jag hade inte lagt alltför mycket pengar om jag var ni på att köpa bh ÄN, jag har köpt en bh på apoteket som är suverän dom första dagarna, tills brösten fylls på
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...

Kostar inte alls mycket och den funkar alldeles utmärkt att använda sen på natten, vilket jag gjort när jag ammat pojakarna innan...
    Dom är ganska elastiska...
     Tack, vilket suveränt tips! Ska beställa en imorgon
Svar på tråden Augustibebis 2012