• astro

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-07-07 21:26:02 följande:
    Ohh jag ber till gudarna att min fl har påbörjats.. Konstant mensvärk med intensivare känsla ungefär var 5 min.. SNÄLLA.....
    Oj, spännande. Hoppas det är en bebis på väg nu då
  • astro

NiniMe, tack för att du vågade belysa en riktigt riktigt svår sak.

För det mesta är förlossningspersonalen helt ok ... men det finns ett problem, nämligen att den födande mamman har en tendens att förlåta vad som helst i efterhand bara mamman och barnet klarade sig. Jag tror att det är en instinkt.

Det är bara att läsa "lyckliga" förlossningsberättelser. Det är fullt av saker som: "jag hade blivit lovad EDA i god tid men läkaren kom aldrig och sen var det försent, nej nu får du bara föda sa de", "jag fattade ingenting och plötsligt låg det två BM och tryckte på min mage", "jag och maken trodde bebin var på väg men BM ville inte komma, det är långt kvar sa hon, sen när hon kom och tittade efter blev det panik för bebin var på väg ut".

- I efterhand tänker mamman ofta på dessa saker som "helt ok" fastän det inte alls skulle vara ok i andra delar av vården. "Det gick ju bra", "alla begriper ju att det gör ont att föda barn".

Föreställ er att man ska göra ett smärtsamt ingrepp, patienten är rädd, man utlovar smärtlindring men sedan blir det "för bråttom" eftersom läkaren inte hade tid och istället görs ingreppet utan bedövning. Acceptabelt? Nej.
    Om t ex min tandläkare gjorde så så skulle jag ögonblickligen byta tandläkare samt anmäla honom.

Av det skälet tycker jag att man bör försöka vara lika kritisk vid en förlossning som man skulle vara i andra vårdsammanhang. Även om det inte känns nödvändigt. Som födande mamma har man rätt att bli lyssnad på, rätt att bli behandlad med respekt, rätt att bli informerad om behandlingsalternativ innan behandling sätts in. 

Just vad informationen angår tycker jag att svensk vård är ganska usel och just mödra- och förlossningsvården under all kritik.  Inte sällan måste man som patient jaga info själv på nätet om t ex biverkningar av olika bedövningar och sådana saker. Så borde det verkligen inte vara!

• astro

Hos BM idag och nu går hon på semester så sista biten får jag träffa en helt ny människa. Känns lite udda.

Mitt SF-mått är 40 och BM insisterade på en "förfrågan ang TUL". Hoppas de säger nej till detta, känns så fånigt att resultatet förra gången blev "stort barn, +23%, men du ska ju ändå snittas så ingen uppföljning krävs". Jag vill hemskt ogärna vara med om detta ett extra varv ... 

BT lite högt (147/84) men annars är alla värden bra. Känner mig lite svullen men det är nog vädret. Märker att fötterna svullnar om jag äter minsta lilla kolhydrat, äter jag däremot strikt LCHF försvinner svullnaden. Så nu blir det ägg, kött, fisk, ost och smör resten av vägen.

Fast inte ikväll för vi ska äta jordgubbar och det vill jag faktiskt inte avstå ifrån. Fötterna får stå ut. 

Börjar bli lite dags att fixa bb-väska m m. Har köpt Descutantvål idag  

• astro
    Albasmamma skrev 2012-07-09 21:46:21 följande:
    Jag kan bara instämma med er andra, tycker denna tråd är toppen!

Känner mig helkonstig ikväll. Har jätteont i huvudet (men har nog druckit för lite vatten idag), sen har jag världens tryck nedåt så det ilat till i hela bäckenet. Nu känns det som om mina fötter ska brinna upp. Visst var det nån här som tipsade om kylblock vid fötterna? Tusen tack för det iaf! Ska försöka somna nu.
    Du kanske skulle kolla att ditt blodtryck inte stigit för högt? Om du inte har en BT-mätare brukar man kunna få det mätt på Apoteket, oftast smidigare än att ta sig till sin vårdcentral.
  • astro
    Albasmamma skrev 2012-07-10 10:13:36 följande:
    Astro: tack för din omtanke! Jag ska nog kolla upp blodtrycket under dagen om inte huvudvärken släpper. Är dock något bättre än i går kväll. Då hade jag så ont så jag inte kunde sova, dessutom kräktes jag (vilket jag knappt gjort ens i början av graviditeten). Någon som har erfarenhet av havandeskapsförgiftning? Sist jag var hos BM kollade hon aldrig urin och jag ska inte dit förrän nästa onsdag. Men om blodtrycket är bra så borde det väl inte vara någon fara. Jag har inte nojat mig för detta innan men denna huvudvärk gör att man börjar fundera.
    Nej, det där låter faktiskt inte bra alls. Tycker nog att du ska ringa förlossningen faktiskt och kolla med dem. Även om värken släpper.
  • astro

Grattis FruMii {#emotions_dlg.flower}

--

Angelica, det är så svårt att ta hand om sig själv när all ens energi är riktad mot en annan liten varelse. Mat och sömn och frisk luft, allt detta blir så oväsentligt, Men det märks på orken. Försök få något nyttigt i dig även om det så bara är ett par ägg och en sillbit eller en ordentlig ostsmörgås. Du behöver ladda både psyke och kropp för att orka, och faktiskt även för att orka vila.

Hoppas att du får lite goda nyheter snart också. Prematurvården i Sverige är fantastisk men jag har förstått av många berättelser att det väldigt ofta blir sådär, två steg fram, ett tillbaka, nya problem som dyker upp vartefter de gamla försvinner. 

• astro
    irruz skrev 2012-07-11 22:04:22 följande:
    Behöver råd... Ngn här som har barn tätt sen tidigare eller kommer fö det nu?! Hur har ni gjort med första barnets "sovplats" inför nästa barns ankomst, har de sovit i eget rum sen tidigare, har de fått börja sova i eget rum iom nästa barns ankomst el har ni samsovit innan i fortsatt göra det trots bebis? Vår 1,5 åring sover hos oss o jag är så himla kluven över hur jag ska göra, om hon ska få flytta till eget rum eller inte. Det måste ju ske snarast isf eftersom jag inte vill att hon förknippar det med bebis ankomst. MEN jag älskar att ha henne hos oss o får ont i magen av bara tanken på att hon ska ligga ensam i eget rum... Skulle vilja höra om ngn har erfarenhet av detta o hur det gick för er??
    Vi bytte ut vår dubbelsäng mot treX90, så nu har vi ett otroligt bekvämt monster till säng på 270 cm. Plus vidhängande babysäng - gott om plats för mig, maken, treåringen, ettåringen plus bebisen. Småttingarna vill inte riktigt sova själva än och vi har egentligen inget emot samsovning. Det är tvärtom väldigt mysigt bara det finns plats.

Vi fick tipset av en lokal mamma med två småbarn och samma inställning. Evigt tacksam, innan låg jag på kanten och sov och det var inget vidare. 
Svar på tråden Augustibebis 2012