• astro

Augustibebis 2012

Ellenbmt skrev 2012-07-02 08:27:43 följande:
    Avis på alla som får gå till bm! I min kommun får man bara en inskrivning, ett rul, en uppföljning v26-28 och en 32-34 och sen en veckan innan bf
    Jösses, det var snålt.
  • astro

Inskrivningen över, datum satt: 2/8.

Hela eländet tog tre timmar, drygt, varav åtminstone två var vääääääntan i olika väntrum och korridorer.

Nu är det i alla fall spikat. Särskilt mycket ny information fick jag inte; det var ctg (helt ok), blodtryck (högt, men då var jag ruggigt stressad och trött), järn (132, går stadigt uppåt nu), och en massa vandrande med papper fram och tillbaka samt problem med skrivaren. 

Jag ska vara på plats 07:00. Tidig  morgon alltså, vi får köra härifrån vid 05:45 eller så. Hoppas på ett tidigt snitt också.

• astro

Kläder ja. Eftersom jag använder tygsele så duger en tunn tunn sparkdräkt och en tunn mössa (solskydd). Den här gången ska jag ha med lite större storlekar, med Bella var hälften av babykläderna för små från start (hon kom ut nästan fem kilo tung).

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-07-03 01:48:40 följande:
    Vi har haft en dag full av aktiviteter, jag är skittrött men kan ändå inte sova.

Tydligen ska GBS inte kollas för mig igen, man låter det vara utan uppföljning. Är inte det lite skumt?

I morgon åker vi på vår lilla kryssning. Hurra!! Och efter det blir vi ompysslade i Linköping. SEN får bebisen komma!

Ps. Hittade en sista färglös mascara på Åhléns. Hurra!
    Ibland är vården bara besynnerlig helt enkelt.

Som i mitt fall, vad 17 är logiken i detta:

"Magen är lite stor" säger BM. "Kanske TUL?"

"Ska det vara nödvändigt" sa jag, "jag får visserligen ofta stora barn, men jag ska ju snittas?"

"Jag frågar läkaren" säger BM.

Tydligen tyckte läkaren att TUL skulle det vara, för TUL blev det. Och visst var barnet stort, +23%.

Det är ju det roliga kommer. BM som gör TUL frågar läkaren om det ska bli någon uppföljning på detta.

Svar:

"Nej, varför då? Hon ska ju ändå snittas."

Så ... om resultatet av TUL spelar noll roll, vad var det bra för? Det lär jag aldrig få veta. 
  • astro
    Julies skrev 2012-07-03 11:14:29 följande:
    Ang "möss-diskussionen". Alla får ju göra som de vill men är det 25 grader varmt ute kommer vår bebis inte ha mössa på sig. Ligger den i vagnen är den ju skyddad fr vind. Små bebisar har svårt reglera kroppstemperaturen och lika illa är det att de blir för varma. Så nej, ingen mössa el ytterkläder i sommarvärmen för vår bebis!
    Det är faktiskt värre att bli för varm än för kall, för en så liten.

Jag satsar på en tunn mössa ändå för att undvika direkt solsken (använder ju inte vagn utan sele) på skalpen. Om inte barnet föds med världens kalufs, det gjorde min lilla Bella, tjockt tjockt hår som skulle gjort en mössa helt onödig om hon inte hade fötts i februari.
  • astro
    DetGodaLivet skrev 2012-07-03 17:08:48 följande:
    Jag har köpt 19 mössor hittills... men jag tänker ju inte trycka på en bara-för-att om ungen är för varm. Men slutet av augusti då blir det snabbt kallare.
    19?
    Jag tror att jag får ihop 19 mössor, kanske, om jag skakar ihop alla familjen har. Du måste älska mössor  
  • astro
    DetGodaLivet skrev 2012-07-03 17:26:51 följande:
    Jajjamensan...jag äääälskar mössor! Mina barn brukar påpassligt nog också vara skalliga en bra bit upp i åldern så man kan mössa sig rejält!

Många av mössorna har vi ärvt,  flera tillhör set med matchande body+mössa eller tröja+mössa. Mina favoriter är en dalahätta med rosor och prästkragar och en annan med brunt och rätt kurbitsmönster. 

Av alla de babyplagg jag tvättade upp idag i 50/56 (60-70 stycken kanske?) är totalt åtta stycken (varav en mössa) köpta nya. Resten är billiga loppisplagg så vi faller inte på ruinens brant av mössorna i alla fall:)   
    Jag har som sagt inte snöat in på mössor men däremot älskar jag Tradera och Ebay, särskilt för barnskor och barnkläder.

Köpte tre par "surfskor", eller water shoes som de tydligen kallas i USA,  på Ebay idag till småttingarna. Älskar att de fungerar i sand och vatten samt är halksäkra som inget annat. Obegripligt att de är så svåra att få tag på i Sverige. 

Jag köpte också en Snuza Halo. Första gången jag köper ett andningslarm faktiskt. 
  • astro
    7eHimlen skrev 2012-07-05 13:42:05 följande:
    Hmm.. precis nyss hände nåt skumt. Livmodern liksom drog ihop sig/krampade, ca 10sek x2, sen slutade det. Ont gjorde det iaf, även om det gick över snabbt. Är det sammandragningar eller förvärkar eller vad? Har haft så tidigare men då bara efter att jag ansträngt mig. Idag har jag iofs stått mkt, men bara sorterat papper och det är ju inte direkt jobbigt :P
    Kan kanske vara Braxton-Hicks?

http://www.blimamma.se/fragor-och-svar/fraga/vad_ar_skillnaden_pa_braxton_hicks_och_forvarkar/
Svar på tråden Augustibebis 2012