• astro

Augustibebis 2012

Stövelkatten skrev 2012-07-17 07:14:40 följande:
    Huj vilka värkar det blev i natt! Gjorde redigt ont; 1 minut långa, 3 minuter emellan. Efter ungefär två timmar blev jag trött och då började det klinga av, vaknade ett par ggr till av värk på natten, men nu på morgonen är jag bara lite öm.
    Suck, så fick man upp förhoppningarna igen.
    Jobbigt Katten men visst måste det vara lite på g i alla fall?
    Snart sitter vi här med bebisar allihop Skål 
  • astro
    Ellenbmt skrev 2012-07-17 08:48:14 följande:
    Kom igen katten och kissebebisen :) snaaaaaaaart så! Tyvär kan jag inget om tappen... Låter ju dock bra att den flyttat sig frammåt lite?

Ang pappa så fick han behålla livet! Han kom lindrigt undan med 4 brutna revben och några redigt ömma muskler och rygg. Fick ligga kvar på observation men är klar i huvet och vaken nu så han får snart komma hem...
    Vad skönt ändå att det inte gick värre. Men det är inte roligt att bli chockad och orolig när man är gravid, direkt.
  • astro
    novaunique skrev 2012-07-17 14:54:13 följande:
    Nu är det nära hörrni.

Imorrn bitti klockan sju ska vi befinna oss på förlossningen för att preppa för kejsarsnitt. Sen får vi se vilken tid vi faktiskt får utföra kejsarsnittet - men jag hoppas jag inte ska behöva vänta hela dagen eftersom jag kommer vara vrålhungrig (måste fasta från midnatt inatt)

Hojtar imorrn när jag orkar. (fast förmodligen kommer jag terra tråden inatt när jag inte kan sova pga extrem nervositet hehehe)
    Häftigt! Lycka till!
    minstörstalycka skrev 2012-07-17 15:00:01 följande:
    Fredagen den 13 kom våran andra prins till världen 7 veckor för tidigt! Han vägde 2290 gram och var 45 cm lång. Nu ligger vi på neo, men allt rullar på fint! :) han skall få heta welmer.
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}

---

Själv ska jag på TUL imorgon. Egentligen var jag kallad idag 11:30 men det fick jag veta via en lapp som kom med posten nu, fyra timmar för sent (fem om man räknar restiden). Sommarposten ... 

De vill mäta fostervattnet säger de. Nyss behövdes det ju ingen uppföljning; virriga vården. Jag ska vara där tre, hade tid hos BM vid elva men tydliggjorde att jag absolut inte orkar vara kvar i stan hela dagen. Då ställdes besöket hos BM in, TUL är viktigare. Jaha. Först behövs det inte, sedan är det plötsligt väldigt viktigt.

Jag blir så himla nervös av sådant här. Varenda graviditet samma sak, hela sista månaden lyckas vården skärra mig hela tiden. Ironiskt nog är det så för mig att enda gången något faktiskt gått fel (moderkakan lossnade delvis) så var jag säker på att något var fel men de var lika säkra på att allt var ok.

Behöver jag säga att mitt förtroende för sjukvården inte riktigt är det bästa? 
  • astro

Hur kan man få för sig att hoppa studsmatta som gravid? Borde det inte vara rätt självklart att det är en usel idé?

Slog upp "för mycket fostervatten" gå Google eftersom doktorn sa att det var det de ville kolla på TUL imorgon. Inget symtom stämmer på mig (utom högt sf-mått men då visste jag ju redan att bebin är stor, i och för sig, och alltså tar upp extra plats) och ingen av de saker som det kan bero på låter det minsta logisk för mig att drabbas av.

Nu kan jag förstås inte låta bli att nojja över detta ändå. Känns verkligen inte alls bra, men då har som sagt sjukvården jobbat hårt för att stressa mig känns det som varenda gång jag varit i slutfasen av en graviditet.

Jag brukar berätta för dem att jag inte kan sova före besöken (ibland inte på tre nätter innan), att mitt BT går upp, att jag har vårdskräck och verkligen far illa av täta besök, och det verkar inte ändra ett skit. Vägrar man ett besök eller en behandling är man besvärlig patient, det märks att de tycker det. Känns inte som om min rädsla blir respekterad ett enda dugg faktiskt.  

Det var kvällens gnällsvada. Nej vänta, jag har en till - härlig dag idag!

Vi meddelade just min svärmor att vi inte kommer till svärfars födelsedagsfirande. Hon blev jättearg. Hör till saken att när ett datum skulle sättas i början av sommaren så sa vi direkt att nära innan eller efter att bebisen kommer så kan vi inte (de bor i andra änden av landet och det tar åtta timmar med bil, sista biten finns inte heller bilväg så själv hade jag under inga omständigheter åkt dit som höggravid). När svärmor ändå satte ett datum en bra bit in i nionde månaden så tog vi det som, "ok det var väl då alla andra vänner och släktingar kunde, vi kan nog inte och absolut inte alla av oss men vi får väl se". Nu med TUL och vattkoppor och foglossning och elände så sa vi alltså att nej det går tyvärr inte. Varpå svärmor surt meddelar att det ju  var vi som valde datum!

Maken blev tvärarg och klippte ihop emailväxlingen där vi gick igenom datumen som fungerade eller inte fungerade och frågade henne hur hon fick detta till att vi ville komma i slutet av juli. Nu är tanten säkert tvärarg för att hon inte fick ha rätt för hon hör inte av sig.

Suck.

Synd om svärfar som fastnar i mitten av konflikten helt i onödan. Svärmor gör nämligen alltid så här, gör livet obekvämt för alla andra och skäller när de inte ställer upp på hennes villkor. 

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-07-17 23:23:10 följande:
    Oj, nu lät det som jag tyckte det verkade helt säkert med studsmatta bara för att det är ett husmorstips. Så menade jag INTE. Bara nyfiken eftersom man alltid får en massa tips och vissa, som man kanske tänker är okej, är helt livsfarliga.

Appropå det... Igår ringde en kompis och sa att jag borde ha sex eller onanera en gång, alla han visste som har barn hade fått igång förlossningen så.... TÄNK om sjukvården visste detta!
    "Färdknäppen" Drömmer
  • astro

Bortsett från skaderisken så gissar jag att studsmattan dels belastar bäckenbenet och dels anstränger livmodern som ju har fullt sjå ändå med att hålla bebisen "uppe" sista biten. Om hinnorna går för att man studsar runt och livmodern inte orkar hålla emot så blir det ju ett slags igångsättning och inte en naturlig förlossning.

Dessutom tror jag att jag har läst någonstans att har man riktig otur kan moderkakan lossna. Vet dock ej om det är sant. 

• astro
    Hejåhå skrev 2012-07-18 06:49:59 följande:
    Är på väg till FL nu. De gör inget för att stoppa upp det trots v 34, men de reagerade på att värkarna var så långa 50 sek. Det blir nog ctg och koll av tapp och hemgång.
    Packade bb väskan i panik. En grå och en vit socka, stackars barn! :)
    Spännande. Lycka till idag
  • astro

Min svärmor vaknar varje morgon och tänker "Vad ska vara smolket i min bägare idag?". I varje fall är det vad maken säger Flört

Den damen lever för att bli sur och irriterad. Jag lovar. Första gången hon kom hem till oss (vi hade alldeles nyss flyttat ihop) så stegade hon raka vägen in i köket och drog ett finger över köksfläkten för att se om det var rent. Alltså det första hon gjorde.

En annan gång kom det ett lååångt skällbrev (typ fyra tättskrivna sidor)  till mig efter ett besök hemma hos svärisarna. Då hade svärmor haft shorts på sig och tydligen hade jag (mig ovetande) ogillat shorts på tanter, något som förstås var fruktansvärt gjort av mig. Jag blev helt paff (hade inte ens noterat att hon hade shorts eftersom jag är rätt bohemisk av mig och skiter fullständigt i hur andra klär sig).

Så det kommer aldrig som en överraskning när man lyckas trampa henne på tårna, om man säger så. Maken hade ingen rolig uppväxt.

• astro
    novaunique skrev 2012-07-18 16:22:41 följande:
    Idag fick vi en son! 50 lång och 3276 tung. Sötast i stan såklart. Berättar mer sen!
    Ååh grattis! {#emotions_dlg.flower}

---

TUL idag gick som jag trodde. Normal mängd fostervatten. Magen är stor för att bebin är stor. Riiiiktigt stor (någonstans mellan 4.2 och 4.8 kilo ...) och det förklarar nog varför sammandragningarna varit så tuffa. Två veckor till snittet, nog tur att jag inte ska gå till BF för då skulle väl Sjuan väga sju kilo, typ.

Nu blev det som vanligt "allt ser ok ut", navelsträng etc. Jag oroade mig i onödan. Visste det.

Sedan såg jag bebisrumpan nerifrån, jättetydligt - och det är alldeles avgjort en liten tjej  
  • astro

Skaffade täcke till barn nr 1 och han ville aldrig ha det. Sedan dess har det bara varit tunna bomullsfiltar, fleece eller mikrofiber. Eller tomt påslakan.

Kudde har jag heller aldrig använt till småttingarna.

Idag har jag totalsyndat som en kompensation för den jobbiga undersökningen och all stress. Två burkar Pepsi Max, sushi, knaprigt fläsk med stark sås och en liten glassbägare på det, nu är jag helt triggad av koffeinet och sockret. Tjoho!

Småttingarna fick en dansmatta för småbarn och den drog prompt till sig alla de stora tjejerna också. Märkligt kul att kunna "spela trumma" med fötterna. Perfekt leksak  

Svar på tråden Augustibebis 2012