• astro

Augustibebis 2012

Aprilia1977 skrev 2012-07-21 00:50:24 följande:
    Hej tjejer! Nu var det ett tag sedan jag bar här inne. Det blev som en drog för mig, sp var tvungen att avredistrera mig. Men är nu tillbaka.

Har en fråga till er; är det normalt att man känner sig olustig, kan inte sova, tror att jag håller på att bli sjuk, känner mig yr i huvudet etc, med är framför allt sååååå irriterad just nu. Gick idag in i vecka 37+0.

Kramar till alla nyblivna mammor och till er som precis sim jag väntar på smått...!
    Allt låter normalt utom yrseln, den bör du prata med BM om för att säkerställa att orsaken inte är havandeskapsförgiftning.

Välkommen tilbaka
    A R skrev 2012-07-21 03:20:55 följande:
    CTG mätte mellan 3-4 min mellan sAmmandragningarna, fick ondare och ondare. Men till slut gav sammandragningarna med sig. Tappen är inte påverkad och ingen förlossning på gång. De misstänker urinvägsinfektion så jag fick åka hem med antibiotika, bricanyl (om sammandragningarna kommer tillbaka) och Alvedon. Känns skönt att det inte var dags ännu, har ju bf först 30/8. Nu ska vi hem och sova.
     Hoppas antibiotikan biter. Krya på dig Nalle
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-07-21 10:43:37 följande:
    Ang astrologi så beror det på planeternas position och förhållande till jorden osv som bestämmer vilket datum det byts för varje år och vart jorden står i vårt system.. Men brytdatumen brukar vara ungefär samma varje år och det är olika brytdatum beroende vad det är för tecken. Och i år tjejer så är det drakens år som ska innebära framgång och rikedom. Och detta år har inte varit på ca 50 år och är jättestort i Kina, man säger att det är ett "lyckat" år för barn
    Fast Drakens år infaller alltid vart tolfte år så det är inte därför detta är ett särskilt lyckoår i Kina

Däremot vet jag att detta anses vara ett särskilt starkt vattenår och att det brukar tyda på en chans till överflöd, framgång och rikedom.

• astro
    trossan skrev 2012-07-21 10:04:38 följande:
    Stövelkatten- wow, spännande!! Du får hålla oss underrättade!

Fru elle- jag har också haft jötteont i händerna när jag vaknat. Blir bättre under dagen. Bm gissade på karpal för mig med och jag fick ett träningsschema, som jag dock inte följt.. Knytet händerna lite och tycker det släpper under dagen.

Astro- vet du när lejonet går över i jungfru också? Jag har inte Bf förrens 17e aug och räknar med att gå över men hoppas hinna med att få ett lejon ändå!! :)

Sov också hela natten till 830 utan ens en kisspaus- JIPPIE! :)
    Lejonet går över i Jungfrun kl 18:08 22/8 så du har fem dagar att vinka på.

Vi är redan tre Lejon i familjen (maken, barn nr 1 och barn nr 3) så här blev det lite stön och klagomål faktiskt, "näe, inte ett Lejon till" ...
    Jag klagar dock inte, det är ett av mina favorittecken.

För den som undrar varför det står bestämda datum i tidningarna t ex och i Wiki så beror det på att stjärntecknens övergångar skiftar från år till år (särskilt skottår skiljer ut sig) - anledningen till detta är att ett år inte är exakt 365 dagar långt. Men det är helt omöjligt att lämna utrymme för detta i t ex en tidning, då skulle man behöva ha en hel tabell typ "Lejon 1948, 22/7-23/8, Lejon 1949  23/7-23/8" och exakt blir det ju inte ändå eftersom tecknen inte skiftar vid midnatt utan vid olika tider på dygnet.
    Därför generaliserar man, med den trista påföljden att vissa hamnar i "fel" tecken när de läser sina horoskop. 
  • astro
    trossan skrev 2012-07-21 13:18:33 följande:
    Astro- tusen tack!
    Jag har också funderat på det där med olika datum i olika tidningar. Förstått att det varit något med att åren såklart ändrats, men inte vetat hur man skulle ta reda på vad som verkligen gäller.

Detta är ju väldigt bra information, för skulle inte förvåna mig om jag får bebis där precis i brytet och då tycker iaf jag att det känna bra att kunna berätta för barnet vilket stjärntecken den verkligen är!

Men, dum detaljfråga kanske, men är tiden du säger beräknad för svensk sommartid då? Eller utgår man från GMT eller något?

Det är roligt och intressant det här med horoskop! Jag är tex verkligen en typisk skorpion tycker jag, så för mig har iaf personlighets-horoskopen passat, även om jag har svårare att tro på tidningarnas " så blir din kärlekssommar" tex :)

Har du någon enligt dig bra horoskopbeskrivning på stjärntecknen som föds i denna tråd vore det roligt om du ville dela med dig! Kräftor lejon och jungfrur antar jag det blir mest av.
    Bra att du tog upp tidsproblematiken, jag anpassade till svensk normaltid och glömde att det är sommartid. Suck.

Korrekt är: Kräfta till Lejon kl 12:02 22/7. Lejon till Jungfru kl 19:08 22/8. Båda angivna i svensk sommartid.

Föds man inom 2-3 dagar från en övergång brukar man kalla det "på hornet" och sådana barn får oftast talanger från båda stjärntecknen (kollar man kändishoroskop syns det direkt, kändisar som faktiskt har talang är väldigt ofta födda just runt teckenbyten). 

Ett par typiska Kräft-Lejon är t ex Robin Williams (komikern), Hemingway, Cat Stevens, Elin Lanto, Willem Dafoe.
    Typiska Lejon-Jungfrur: Hayden Panettiere, Mats Wilander, Carl Hagelin, Görel Crona, Vilhelm Moberg.

Ska se om jag kan få till några korta teckenbeskrivningar. Om sedan någon vill veta var bebisen har sin Måne, Ascendent etc så fråga gärna. 
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-07-21 13:45:01 följande:
    Astro - ja, men det är en särskild drake i år som inte varit på en 50-60 år, senast var 1952 så detta år är ett särskilt "tursamt-år".. Om du är intresserad kan du läsa mer om det bla:

www.astroguide.se/astroguide/kinesiskt-arshor...
    Tack för länken.

Jo, just det; varje kinesiskt tecken har ett eget element och Drakens är Vatten. Sedan har varje år ett element också och i år är även detta Vatten. Alltså "dubbel-vatten", som anses tursamt.
    Eftersom kinesisk astrologi har fem element (inte fyra som vi) och tolv tecken, så infaller Draken vart tolfte år men den dubbla vatten-draken bara var femte gång av dessa, d v s vart sextionde år.

Nästa extrafina Drake infaller alltså 2072 så man kan gott säga att vi har prickat rätt år  
  • astro
    mammsen, du har så rätt angående skalpelektroden ... något som verkligen stör mig enormt är att vården (och kanske särskilt just förlossningsvården) väldigt ofta presenterar saker som "ja nu sätter vi dropp" fastän de faktiskt ska presentera behandlingar (inklusive alternativ till dessa) och inte bara kvittra "rutin" och göra som de vill. Som patient har man rätt att ta ställning! Men i realiteten får man draaaa info ur dem (för det mesta) och nog märks det att man är "besvärlig" om man inte genast köper "det är rutin" och nöjer sig med det. 

På 90-talet "var det rutin" med värkstimulerande dropp, i varje fall på Bodens sjukhus. Jag fick ingen som helst info utan det var bara "så går det till helt enkelt". Hade jag vetat då vad jag vet nu (att värkstimulerande dropp kan vara riktigt farligt, särskilt för förstföderskor och snittade) så skulle jag aldrig ha gått med på det. Det slutade såvitt jag har förstått vara rutin just p g a alla komplikationer. Och jag är rätt säker på att det var just droppet som förvandlade min första förlossning till en smärre mardröm som slutade med sugklocka. 

Frågan är bara: Hur skeptisk och frågvis orkar man vara? Som födande mamma vill man ju gärna fokusera på uppgiften. Dessutom är det ju ett berg av saker att sätta sig in i, om man ska göra det utan hjälp. 
  • astro

Kalaspuffsdoft när man kissar kan tyda på:
    1) Att man har ätit kalaspuffar, eftersom kroppen tydligen inte kan bryta ner aromen de använder för att få till "honungssmaken".
    2) Att det är socker i urinen.
    3) Att du har ätit så lite kolhydrater att kroppen gått över i ketos - den doften brukar ligga mellan "kalaspuff" och "skumbanan". Gravida bränner så mycket energi under natten att kroppen ofta är i ketos på morgonen (vilket är helt ofarligt och inte att förväxla med ketoacidos, som är allvarligt och luktar fränt, sött och lite som aceton).

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-07-21 23:43:31 följande:
    Förra gången skrevs vi in vid sextiden, och då var jag öppen 2cm, sonen
    föddes 8 timmar senare.

Ringde nu, ska avvakta lite och bada.
    Oh så spännande. Håller tummar och stortår och allt vad jag har här
  • astro
    Stövelkatten skrev 2012-07-22 06:31:52 följande:
    Bebis är här!!! Vi kom in till fl strax innan två och tio i fem föddes vår dotter, 3200g och 49cm. Ingen smärtlindring förutom lustgas, inga värlatimulerande grejer och sen avnavling.
    Grattis Katten! Milda makter vad avundsjuk jag är
Svar på tråden Augustibebis 2012