• fru Elle

Augustibebis 2012

Blir med less på kommentarer angående vilket namn som barnet ska få. När det gällde sonen hade vi med det problemet. Anser att det är upp till föräldrarna att bestämma. Blev till slut sånna tråkiga diskussioner och ifrågasättande från mannens släkt att vi inte pratade namn med dem. Vi sa till slut att vi inte bestämt och meddelar när vi har bestämt oss. Blev Harry som vi hade bestämt ganska tidigt under graviditeten. Men innan vi markerade att det var vi som bestämmer fick vi mycket kritik för namnförslaget, var framför allt någon sångare som svärfar inte gillade som hette Harry. Han spelade upp sånger som var så dåliga enligt honom. Kan fortfarande tycka att att säger sonens namn lite ironiskt men kan vara inbildning med tanke på allt tjafs.

De hade även synpunkter på att vi tog mitt efternamn när vi gifte oss. Sonen är deras enda barn och de menade att deras släkt dog ut om vi inte tog deras namn. Vill tillägga att de har ett efternamn som slutar på sson och de själva tog en annan stavning än vad min mans farfar har. Ja ni hör ju själva, namn är mycket känsligt för dem. Kommer inte berätta namnförslag just för att de blir sånna trista disskutioner.

Min åsikt är i alla fall att det är upp till föräldrarna att bestämma. Dottern som är 4 får gärna komma med förslag för jag vill att hon ska vara delaktig.

• fru Elle

Ja det kanske det var, minns inte vad han hette i efternamn. Men det var ingen musik jag kände igen, lät som en gammal grammofonskiva.

Var inte alls samma sak med dottern. Men det var just när det gällde sonens namn det blev så tråkigt tjafs om. Det kommer frågor även denna gång men vi har ingen lust att berätta just för hur det var förra gången. Det finns väl alltid några namn som en person känner negativt inför. Men de flesta har nog vett att hålla tyst om någon säger att de vill ha det namnet till sitt barn. Just Harry hade jag bara positiva tankar om, min farfar hette Harry bland annat. Men det var min man som var mest inne på det namnet. Jag själv började fundera på andra namn pga allt tjafs. Men är väldigt glad att vi valde namnet , för det är rätt namn till vår son!

• fru Elle

Jag är med 20 +0, var jag förra måndagen med, men på RUL blev jag flyttad en vecka till den 13/8.

• fru Elle

Alfred var det namnet som spontant poppade upp när jag gick från RUL. Maken tycker Max, men jag verkat inte kunna säga det, mina vänner tycker jag säger Mats.

Andra favoriter just nu förutom Alfred är Albert, Alexander, Edward och Wilhelm. Charlie har dykt upp i huvudet med. Mitt favoritnamn för tjej denna gången var Hedvig. Min man gillar inte Edward eller Wilhelm. Han gillar egentligen bara Max som första namn.

Har ni några tips på namn som passar till lillebror, syskonen heter Molly och Harry. Det ska inte vara namn som slutar på y denna gången.

• fru Elle

Har med bara positiva tankar kring förlossningen, ser fram mot när det är dax igen. Första gången så blev jag nog överrumplad över hur snabbt det gick. Var dock hemskt när de gjorde CTG och dottern hade ett hjärtljud på ca 40 och de var kvar på en låg nivå under ca 15 minuter. Men de stabiliserades sen men det var kaos där ett tag. Fick förklarat för mig att hon troligtvis hade blivit påverkad av väldigt intensiva värkar. Under andra förlossningen var jag förberedd på att det kunde gå ännu snabbare än första gången och det gjorde det.

Har aldrig hunnit med någon smärtlindring på mina två förlossningar, eller med dottern så lindrade jag smärtan från värkarna genom att duscha varmt mot magen. Men upplevde smärtan som fullt hanterbar ändå trots att jag inte hade någon smärtlindring. Har väldigt stillsamma värkar till en början och har kunnat röra mig under värkarbetet. Har upplevt en högre smärta under ca 15 minuter med båda barnen, när jag har öppnat mig de sista cm.

På förlossningen med dottern så sa min man "du kommer ju bli en sån där 11-barnsmorsa".  Han var med förvånad över hur snabbt och smärtfritt det hade varit. Min känsla var att jag lätt hade kunnat göra om det igen. Men några 11 barn blir det inte, vi nöjer oss med tre. Har återhämtat mig fort, har inte varit påverkad av någon bedövning. Sen har jag varit utvilad när mina förlossningar har startat och då de har gått så fort har jag inte blivit trött efter förlossningen heller. Med sonen gick jag och duschade innan vi gick från förlossningssalen till BB.

Har därimot haft mycket problem med amningen och upplever det som betydligt värre än själva förlossnigen. Har aldrig kommit igång och har gjort ont, men trots det så ska jag prova igen, tredje gången gillt kanske. Hoppas det funkar bättre denna gången!

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Har med shoppat, fast inte så mycket barnsaker. Har varit på Lexington utförsäljning, lite kuddar och kläder, sen fick jag tag i ett stjärnöverkast till svärmor. Hon har önskat ett sådant länge och nu fick jag tag i ett i en färg hon ville ha. Fanns inte så mycket till baby denna gången. Det är farligt med sånna utförsäljningar. Även om det är billigt så brukar det bli en hel del.

• fru Elle

Brukar inte skriva så mycket statusuppdateringar på facebook, har inte gått ut med graviditeten på facebook än.

Dottern satt och kollade på bilder i min mobil, när hon såg bilden från UL så hon väldigt kärleksfullt  "åhh min lillebror". Kändes väldigt härligt att höra, nu verkar det vara helt släppt att hon inte ville ha en lillebror.

• fru Elle
    mammsen skrev 2012-04-01 21:53:45 följande:
    Haha, Har du med en tös som ska få lillebror!? När vår dotter fick veta att bebben i magen var en lillebror skrek hon bara "Neeeeej, inte en lillebror" och sedan har hon titt som tätt berättat för folk att hon ska få en lillasyster haha
    Ja och hon har redan en lillebror. Hon har pratat om en lillasyster långt innan vi bestämde oss för ett syskon till. När hon fick veta att det var en lillebror i magen började hon nästan gråta och sa "jag vill inte ha en pojke, jag har redan en lillebror". Var mycket för hennes skull som vi kollade vad det var. Men nu frågar hon mycket om sin lillebror så det verkar vara släppt nu. Lite svårt att göra något åt hur som helst.
  • fru Elle
    LiJon skrev 2012-04-01 21:40:20 följande:
    Känns lite tråkigt att få noll pepp eller respons när man skriver och är orolig, trodde det var lite det tråden var till för... Ja ja! Gravidhormoner som talar nu kanske...

Mamma070912; jag skrev typ; "Lever i ett lyckorus, igår fick vi se vår bebis som gjorde kullerbyttor i magen. Augusti <3" och en bild på magen
    Har helt missat detta, har dock inte varit inne så mycket det sista. Jobbigt att ha så ont och framför allt när man inte vet vad det är. Har inte varit med om något liknande själv. Hoppas att du snart kan få svar på vad det är och att du blir bättre och slipper ha så ont!
  • fru Elle
    Ellenbmt skrev 2012-04-01 22:19:18 följande:
    Min dotter vill istället bara ha en lillebror. Albin tycker hon. Hon är tre år i sommar så jag är impad av det ändå tänkvärda namnvalet! "hoppas" det blir en liten pojke!? :)
    Tycker det är roligt när de är intresserade av sina syskon. Men just det där med om det blir en kille eller tjej är ju inte så lätt att påverka. Men det verkar som många kommande storasyskon har bestämda åsikter om pojke eller flicka. Finns det någon pojke på förskolan eller någon som hon känner som heter Albin. De flesta namn som vår dotter säger finns det barn som heter på hennes förskola. Men hittils har hon gillat alla de förslag som vi har sagt.

Kampis; gjorde köns-UL med dottern 2008 och då kostade det 500 kr om jag inte minns fel. Med de andra två har vi fått veta redan på RUL. Kan nog vara lite olika beroende på var du bor.
Svar på tråden Augustibebis 2012