• fru Elle

Augustibebis 2012

Om jag hade fått välja när BF skulle vara så hade jag gärna valt juni/juli. Tyckte det var perfekt med BF i början av juli sist, sonen föddes 2/7. Vi var hemma hela familjen, min man var ledig ca 8 veckor tillsammans med oss. Storasyster fick vara delaktig och ägnade mycket tid åt henne för att hon inte skulle känna sig utanför. Syskonen är helt underbara mot varandra och jag intalar mig att det kanske bidrog till det. De fungerar mycket bra tillsammans, har dem på två olika förskolor och när de träffas på eftermiddagarna så springer de mot varandra och kramas. 

Men nu har jag inte bara kunnat välja BF när jag vill, tog nästan ett år att bli gravid med första barnet, ett år med sonen. Denna gången tog det bara 3 månader, men det kunde vi inte veta innan. Så det blir ett sommarbarn denna gången med även om det blir lite senare på sommaren. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Har använt napp till båda våra barn, dottern spottade ut dem på natten och behövde ny för att somna om. Men hon lärde sig att de låg vid den ena sidan av hennes kudde och försåg sig själv, mycket praktiskt. Sonen kan somna om utan napp. Försöker att minimera nappanvändandet, att de bara får ha den om de ska sova eller är ledsna.

Vi slutade med napp när dottern var lite över 2,5 år, hon började bita på napparna och vi plockade bort en i taget när det blev bitmärken. Sa till henne att man inte kan ha napp om man biter på dem. Jul på Liseberg hade öppet och vi gick dit och visade henne maskinen man lägger napparna i och så fick hon se ett annat barn lägga sina nappar i maskinen och få diplom av Lisebergskaninen. Dagarna efter det kom hon och visade upp napp efter napp med bitmärke som vi la i påsen. Sen gick vi till Liseberg och vi hade tänkt att hon skulle få åka lite saker först, men det första hon ville göra var och lämna napparna till kaninen. Hon har inte rört en napp sen dess.

Planen är att sonen ska sluta innan lillebror kommer, han har den för det mesta bara när han ska sova eller är ledsen. 

• fru Elle

Finns en sjukgymnast ansluten till MVC som jag går på. Har bara varit där på en genomgång i grupp, gick igenom vad man ska tänka på, tips på träning och hjälpmedel.

• fru Elle

Jag kommer ha semester vecka 28 - 30 och sen kommer jag vara föräldraledig fram till 2014-08-31. Så kommer vara ledig till sonen är lite över två år. Då jag är i en skyddad period när det gäller SGI så kommer jag efter min semester ta ut föräldrapenning för vårt älsta barn fram tills att sonen föds. Vi har ingen möjlighet att ta ut VB där jag bor så det blir till att snåla med föräldrapenningdagarna det första året. Planen är ta ut 2 dagar i veckan det första året om det funkar ekonomiskt. När sonen har fyllt 1 år så kommer jag ta ut 5 dagar i veckan för att skydda SGI.

• fru Elle

Strongenough; hoppas sammandragningarna gav med sig. Även om de inte gör ont så låter det inte så bra med regelbundna sammandragningar så tidigt. Kanske bäst att åka in och kolla livmodertappen.

• fru Elle

Strongenough: jag hade heller inte gissat på UVI om jag inte hade ont. Skönt att tappen inte var påverkad. Hoppas att medicinen hjälper och att du snart är frisk igen.

• fru Elle

Stövelkatten; jag är sjukskriven på 50 % för prematura onda sammandragningar. Har haft sammandragningar ett tag men de blir intensivare ansträngning och stress. De onda sammandragningarna började komma på jobbet när vi fick en ökad arbetsbelastning, så tror de beror på stress. Brukar normalt sätt inte ha problem med stress. Men när jag är gravid är det som kroppen bara säger ifrån. Än så länge fungerar det att vara sjukskriven på 50% och är glad så länge jag kan jobba.

Förra graviditeten var jag sjukskriven på 100% från vecka 25 till BF. Var då sjukskriven för både onda prematura sammandragningar samt pga mina besvär av foglossningen. Har även denna gången problem med foglossning men än så länge inte alls på samma sätt som förra gången. Tyvärr så har mina besvär av foglossningen ökat men än så länge så fungerar det.

• fru Elle

Jag har köpt en jacka från Polarn o pyret som man kan ta ut fodret på. Har den utan fodret nu, Polarn o pyret ska sluta med mammakläder och har 50% på en stor del av kollektionen. Jackan kostar dock 1000 kr med 50%, men jag har använt deras jackor även som icke gravid. De är lite längre och står emot vatten och vind, perfekt när man är ute på en regnig lekplats när barnen är lite större. De har även en vindfleece till mamma som man kan dra upp dragkedjorna i sidan i takt med att magen växer, den kostar nu 300 kr.

Har kvar mycket sen mina tidigare graviditeter, har köpt lite nytt från HM och några kjolar från POP för 50%. Men sen använder jag även vanliga kläder, tunikor och klänningar som magen får plats i. 

• fru Elle

När jag har varit hos sjukgymnast så har de det att det är bättre att cykla än att gå längre sträckor. Att det inte blir en så stor belastning på bäckenet. Man ska undvika rörelser där man rör höften i sidled.

Jag har inte gått profylaxkurs, men har läst boken som hon som startade Annas profylax har skrivit. Har läst den inför båda förlossningarna och den har räckt för mig. Har använt mig av profylaxandning, har ju inte hunnit med någon bedövning och har säkert varit hjälpt av profylaxandningen. 

• fru Elle

Är ju alltid lite svårt att veta vilken storlek som blir bäst, brukar ha med mig lite i stl 50 och 56 till BB. Det som jag alltid har haft med mig för stort är en liten babymössa, denna gången tänker jag ha med mig en mössa som passar en nyfödd. Första gången fick dottern på sig en "mössa" som mer ser ut att vara i samma material som gasbindor och sonen fick en liten mössa som det stod pampers på. Irriterar mig på det när jag ser de annars söta bebiskorten från förlossningen. Till slut vände vi mössan så vi slapp se pampers i alla fall . Så är på jakt efter en liten tunn mössa som passar huvudmått på 33-34 cm.

Dottern var 48 cm lång och vägde ca 3,2 Kg, sonen var 49 cm lång och vägde ca 3,4. De har drunknat i storlek 56, är ju inte så länge de har använt stl 50 men det har varit bäst de första veckorna i alla fall.

Gick in på försäkringskassan för att kolla hur många dagar jag har kvar på barnen. Fick till min stora förvåning att jag får en utbetalning av sjukpenning i morgon. De har en handläggningstid på upp till 30 dagar och jag ansökte för ca två veckor sedan. Hade inte räknat med att det skulle gå så fort.

Svar på tråden Augustibebis 2012