• fru Elle

Augustibebis 2012

Tror jag har läst att man kan använda babyskydd i 5 år och bilbarnstolar i 8 år om de inte är skadade. Vi kommer använda vårt babyskydd som är inköpt 2008. Frågade på babyproffsen om vi kunde använda det eller om vi behövde köpa nytt.

• fru Elle

Dottern fick vattenkoppor igår, verkar dock ha fått en lindrig form och har inte fått så många koppor än. Hade ändå tänkt vara hemma med sonen fram till på onsdag då halva sonens förskoleavdelning har magsjuka. Så det var inga funderingar om vem som skulle stanna hemma. Hoppas så att sonen slipper magsjuka denna gången för både vattenkoppor och en med magsjuka låter inte som en rolig kombination.

Jobbigt med alla kommentarer, är nog ganska bra på att inte höra sådana kommentarer. Eller så har jag lärt mig att inte lyssna .

Vi får tipsa varandra när vi ser att kronans box har kommit in igen, verkar vara en strykande åtgång. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Angående problem med e-leg och mac. Trist när det krånglar, kommer med lite tips som kanske kan hjälpa. Ni behöver använda firefox i 32-bitar, fungerar inte med safari. Vad som behövs står på denna sida:

www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/e-legitimation/Kom+igång/1471522.html

Ni behöver en kortläsare som heter todos argos mini 2. Programmet personal måste vara startat och igång i listen. Om e-leg inte finns aktiverat på kortet står det okänt id eller unknown i programmet personal. Om det inte går att aktivera kortet i tjänsten kan man ringa och få ett kort med aktiv e-leg. Men om det beställs nu så hinner det inte komma innan deklarationen. Om ni ska aktivera i bankomat så måste ni gå till en av nordeas bankomater och ta ut pengar/göra ett kontoutdrag.

• fru Elle
    Aprilia1977 skrev 2012-04-28 09:06:26 följande:
    God morgon! Undrar om någon kan hjälpa mig ang. en författare som för lääääääänge sedan gjorde en film om graviditeten... Alltså hur det ser ut i magen vecka efter vecka. Kan inte komma på hans namn, en känd svensk fotograf. Har försökt googla , men icke sa Nicke!
    Kan det vara Lennart Nilsson du tänker på, han har gjort en film som heter Sagan om livet och boken Ett barn blir till.
  • fru Elle
    Roos26 skrev 2012-04-28 13:41:51 följande:
    Ååå måste få gnälla av mig lite. För några dagar sedan fick jag värkar å fick åka in till Östra. Tappen var påverkad å va ca 16-17 mm . Jag fick bricanyl å blev sjukskriven med ordinerat sängliggande. Eftersom jag var i v 21+ 1 så fick jag inte bli inlagd på förlossningen utan får snällt vänta tills på ons då vi ska se om de ser likadant ut för då går jag in i v 23 å kan läggas in. Så nu ligger man hemma å de har gått några dagar . Glad att de har lugnat ner sig men det är så otroligt tråkigt att bara ligga ner:/ å hoppas ju verkligen att de har hjälpt å man slipper bli inlagd på OBS, finns ju verkningen inget att göra:P Glad att bäbisen sparkar å mår bra å gör sug påmind i alla fall:D
    Inte roligt med värkar eller påverkad tapp så tidigt, hoppas verkligen det har stannat upp. Du får ladda med lite TV-serier och filmer. Håller tummarna att den lilla i magen får stanna kvar flera veckor till.
  • fru Elle
    Sandra1983 skrev 2012-04-28 12:20:09 följande:
    ÄNTLIGEN! Tack Fru Elle, jag hade ju aldrig startat programmet Personal och nu funkar det, jippie!
    Härligt att det funkade , är ju ganska bra att ha en e-leg, inte bara inför deklarationen utan sen för all kontakt med FK.
  • fru Elle

Min man är lite dålig på att komma på namnförslag, eller han har ett som han tycker är bättre än alla mina förslag . Vi är inte helt överens än.

Dottern fick vattenkoppor i onsdags, hon var bjuden på ett födelsedagskalas idag och jag hade sagt att vi troligtvis inte kunde gå på kalaset. Sen visade det sig att det var många på förskolan inklusive födelsedagsbarnet som också hade fått vattenkoppor. Så de hade kalaset i alla fall för de som ville komma. Det var hälften av barnen som hade vattenkoppor. Molly var så glad att hon inte missade kalaset. Jag hade aldrig tagit dit henne om hon var den enda som var sjuk, men var lite skillnad när även födelsedagsbarnet och många gäster redan hade fått det. Alla barnen var pigga och kalasade runt i sina prickar .

På måndag är jag i vecka 25+0 och det är dags för besök hos BM. 

• fru Elle

Sommaren12; var ganska länge sen jag var hos BM nu så det ska bli skönt att göra en koll och få höra hjärtljuden.

Om jag vaknar på natten så måste jag alltid gå på toaletten, annars inte vakna av att jag behöver kissa. Brukar klara mig till på morgonen. Vaknar de nätterna som sonen kommer in till vårt sovrum. Men har för mig att jag de tidigare graviditeterna har vaknat av att jag behöver gå på toaletten, i alla fall vissa perioder.

• fru Elle

Natlup; man hinner tänka så många hemska saker på den minuten innan de hittar hjärtljudet. Härligt att få höra hjärtat och att du idag känner av bebisen.

• fru Elle

Har både provat en babysitter på medar och en från babybjörn. Vi har inte använt babysitter från början, börjat med efter någon månad. Med första barnet började vi med en sån på medar, köpte den för det var helt plant liggläge. Ville inte ha en med lutning innan de var lite stadiga. Men vi köpte en Babybjörn på blocket när vi hade glömt ta med babysittern på en resa när dottern var ett par månader. Sen blev den från Babybjörn snabbt favoriten. 

Bärsele har vi både en från Babybjörn (ej den klassiska) utan en med ryggplatta. Den går att använda från att barnet väger 3,5 kg och vi har använt den i början när barnet inte väger så mycket. Den är enkel att ta på sig och sätta i barnet när man är själv. Men när barnet börjar väga lite mer så har vi använt en ergosele. Har även köpt en babyinsats till den så vi kanske använder den från början istället. Jag och sjalar, eller framförallt mina barn och sjalar har inte kommit överrens, så det har jag ingen. 

Svar på tråden Augustibebis 2012