• fru Elle

Augustibebis 2012

Vi kommer ha bebisen i vårt rum, ska se om vi hittar en vagga. Annars blir det spjälsängen. Men det kommer bli trångt då vi har garderober där vi brukar ha spjälsängen.

Är så glad idag, fick platserbjudande till Harry på samma förskola som dottern går på. Ska bli så skönt att slippa att ha barnen på två olika förskolor.

Halsbränna jag jag inte fått denna gången ännu, men jag haft problem med det tidigare graviditeter. Tycker att det har lindrat med kolsyrat vatten.

• fru Elle

Med första barnet var det med så att vi väckte henne och hon väckte oss. Flyttade henne till eget rum när hon var någon månad. Då sov hon mycket bättre och hon vaknade inte av oss. Men var inte så långt bort, var rummen bredvid varandra och skiljdes åt av en liten klädkammare man kunde gå igenom. Sonen sov inne hos oss till han var 18 månader. Men han vaknade inte lika lätt som sin syster.

Vi kommer försöka ha pojken i vårt sovrum, men skulle vilja hitta en vagga, spjälsängen känns så gigantisk i början. Sen så jag vi satt upp garderober på utrymmet där vi brukar ha spjälsängen.

Dottern hade ju vattenkoppor som startade för ca två veckor sedan. Såg en koppa på sonen nu på morgonen, ingen feber. Han var lite hängig igår men ingen feber då heller. Återstår och se om det blir några fler prickar.

• fru Elle

Vet inte varför en del tycker att det är ok att kalla någon tjockis när någon är gravid. Kan inte komma ihåg att någon har sagt det till mig. Om de vill säga något om magen kan de väl välja ett annat ord.

• fru Elle

Lovisen1 har sett sånna skötunderlägg i några webbutiker, bland annat hos jollyroom.

Precis hemkommen från sjukhuset, var där och gjorde glukosbelastningen idag. Var inte direkt gott att på fastande mage dricka 3 dl rumstempererad sockerlösning. Hade varit så mycket bättre om de kunde serverat sockervattnet välkylt och smaksatt med något. Men nej klart det måste serveras så vidrigt som möjligt, blä. Kände mig lite yr efter 15 min. Hade fått en kudde och en filt och jag låg och vilade och läste lite tidningar under de två timmarna innan nästa prov skulle tas. Bebisen reagerade verkligen på sockerlösningen, måste fått en sockerkick så som den levde runt i magen. Provet var bra efter två timmar, hade sockervärde på 6,3 och det skulle vara under ca 8. Får tänka på att inte äta eller dricka något sött innan nästa BM-besök.

• fru Elle

Nej tyvärr inte. Men hon som gav mig testet sa att de hade funderat på att servera det med citron. Så det verkar ju inte påverka testet negativt. Om jag måste göra om det ska jag ha med mig det och kanske lite isbitar .

• fru Elle

Vill helst inte gå upp så mycket i vikt heller, men försöker att inte tänka så mycket på det. Har turen att inte vara sugen på något speciellt så jag får nog inte i mig så mycket onyttigt. Innan jag blev gravid så gick jag ner ca 10 kg i höstas. Alla extrakilon från förra graviditeten och några till. Så denna gången hade jag en lägre startvikt. Tidigare graviditeter har jag gått upp 8 respektive 10 kg om jag inte minns fel. Hade ju önskat att jag kunde hålla mig till det denna gången med. Men nu på BM-besöket i vecka 25 så har jag redan gått upp 8 kg så det är nog kört. Men men får köra igång med LCHF och mycket barnvagnspromenader till hösten igen, det gav ju resultat sist .

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle
    LiJon skrev 2012-05-09 14:17:59 följande:
    Idag tog jag äntligen tag i att ringa vårdcentralen för sjukskrivning, foglossningen har blivit mycket sämre så jag kan knappt jobba, har dragit på det i det längsta. Först positivt överraskad av att bli vänligt bemött och fick en tid direkt, nu är jag så sjukt frustrerad.

Fick träffa en utländsk läkare och när han undrade vad jag hade för problem och jag svarade foglossning sa han "vad sa? vad betyda?" så fick jag sitta och förklara för honom var foglossning är och hur det stavas. Sen klämde han tio sekunder bak vid bäckenet, och sen fick jag sitta med när han skrev sjukintyget, dock inte se vad han skrev.

Fick intyget med mig och jag tror knappast det kommer bli godkänt hos FK. Under diagnos har han skrivit "ryggvärk". Wtf!? Det är väl inte det jag har. Under status "gravid med stor mage". Nähä? Och sen på given ordination har han skrivit "vila, akupungtur och bälte". Det är ju inte alls det han ordinerat, jag förklarade att jag redan har provat akupunktur och foglossningsbälte utan resultat. Känns som att det är relevant att det står med i intyget att jag provat olika saker innan jag sjukskrivs.

Åh jag är så less. Tror ni det finns någon chans att det blir godkänt hos FK?   
    Vad jag har förstått så verkar det handla mycket om hur utförligt läkaren skriver läkarintyget och hur det påverkar din arbetsförmåga. Är ju med sjukskriven, dels för prematura sammandragningar men även foglossning och mitt läkarintyg är lite utförligare än så. Men jag har varit hos läkaren som finns på MVC som jag går på. Han har nog haft en hel del patienter med mina besvär tidigare och vet hur tydligt man behöver beskriva symtomen samt hur de påverkar och begränsar mig.

• fru Elle
    LiJon skrev 2012-05-09 15:01:41 följande:
    Ja och han skrev i princip ingenting om det, bara korta oväsentliga meningar på alla punkter. Jag skriver mycket sjukintyg när jag jobbar som läkarsekreterare och jag har då aldrig skrivit nåt som är så kortfattat som det här... Jag tog upp andra besvär jag hade också men inget av det tog han med, bara "ryggvärk". Ångrar att jag inte tittade på det på en gång och lät honom ändra det jag inte håller med om.
    Finns det ingen läkare på det MVC som du går på? Känner också på mig att det läkarintyg som du har fått inte kommer att räcka, att läkaren kommer vara tvungen att komplettera. Känns som fel läkare när han inte ens visste vad foglossning var. Verkar ju inte veta vilka symtom och vad det var han skulle titta efter.  Det kan ju omöjligtvis bli rätt. Gravid med stor mage och ryggvärk tror jag inte är tillräckligt. Tog fram mitt läkarintyg och det står väldigt bra förklarat vilka besvär jag har och hur det påverkar min arbetsförmåga.
  • fru Elle
    Angelica1991 skrev 2012-05-09 18:57:39 följande:
    tänkte uppdatera lite. jag gör det väldigt kortfattat. jag ligger på förlossning i Uppsala. kämpar att ha henne kvar i magen. fått en spruta till hennes lungor så det utvecklas lite snabbare. ligger på dropp för att stoppa värkarna. dom har lyckats lite grann. jag är öppen 3 cm ingen vatten avgång vad dom kan se. får antibiotika ikväll för mina bakterie värden var höga plus att jag förmodligen har urinvägsinfektion. bebis mår bra så hon tar ingen skada.. kan säga att jag har inte haft tid att ens grina. jo ok nästan hela tiden. chanserna ser bra ut men jag är så rädd iaf :( pappan kommer så fort jag ringer så känns bra. annars kommer han på fredag. det jobbiga är att dom tror inte hon håller sig mer än 1 v max ...
    Hoppas verkligen hon stannar kvar i magen och att de kan få dina värkar att stanna upp. Så att din lilla tjej får stanna i magen så länge det bara går.
Svar på tråden Augustibebis 2012