• NiniMe

Augustibebis 2012

Jag har inget klick men jag har en jävla massa vibrationer vissa dagar hahaha, häromdagen skakade magen flera gånger hela dagen hahaah och inte bara en sekund utan det kunde skaka i typ 10 sekunder..

• NiniMe

Sen har jag ju moderkakan i bakvägg denna gången så jag har inget som skyddar fram, och jag kan säga att det ser skitskumt ut när hon rör och sträcker på sig därinne, det ser ut som i alienfilmen hahaha, både lite obehagligt men ändå coolt o se.. Med pojkarna hade jag moderkakan som skydda men inte denna gången, och när hon sträcker på sig så tror man att huden ska spricka och hon kommer ut det håller istället hahaha

• NiniMe

Jag har ingen hormonrand alls, med pojkarna hade jag en svag, från naveln och ner....
    Och igår proppa jag i mig jordgubbar, så in i helvets smaskigt var det hahahaha

• NiniMe
    novaunique skrev 2012-06-01 20:44:15 följande:
    Vad är det som sägs om hjärtljud ang om det är flicka eller pojke?
    Jag har hört att över 150, tös och under, pojk... Men mina pojkar låg deras på ca 140-145 när jag lyssna hos bm....
    När jag var inne på kontroll med magen nu så låg lillans på allt mellan 120-170 så jag tror absolut inte man kan lita på det
  • NiniMe
    Hejåhå skrev 2012-06-02 06:22:31 följande:
    Nej, hon kunde inte se vart blödningen kom ifrån.

Det här med hur bebis ligger; jag hade en sätesbebis förra gången och kände inte så mycket sparkar annat än åt sidan och nedåt, alltid på samma sida. Man kände att kroppen låg åt vänster med ryggen, kändes som en limpa, och hickningar kändes ganska långt ner på samma sida.
    Den här gången känns det likadant, men mer tydliga rörelser, kanske för att moderkakan är i bakvägg.
    Förra gången trodde BM att hon låg rätt tills hon började fråga om vart jag kände sparkar. Då blev hon genast osäker om det verkligen var huvudet hon känt i bäckenet och skickade mig på Ul. Så denna gång kommer jag få ett Ul kring v 36 för att jag ska känna mig lugn. Jag vill inte gå två veckor över tiden, för att på förlossningen få reda på att det ändå blir snitt. Men kommer jag om några veckor känna ett annat rörelsemönster, med sparkar uppåt mot revbenen så kommer jag nog inte behöva detta Ul, utan då kommer jag nog känna mig trygg att han ligger rätt.

Nu igår hos gyn tyckte hon sig känna att han låg m huvudet ned. När jag berättar storyn att det precis var det samma förra gången och att det verkar vara svårt att känna, så blev gyn lite förnärmad och fnös, "jag har en viss erfarenhet och några år i yrket, och jag tycker att huvudet är ner".
    Vi får väl se vem som har rätt. Ska på TUL nästa vecka....
    Ang hickan så har jag under alla mina grav känt det långt ner lite åt sidan... och det har jag känt på samma ställe oavsett hur dom har legat Lillan här har ju legat på tvären ganska länge men jag kände ändå hickan strax ovanför blygdbenet, nu ligger hon rätt och jag känner på samma ställe Och jag har inga revbenssparkar
    Det som känns lite annorlunda när dom ligger ner i bäckenet med huvudet är att det har känts som, hmm hur ska jag säg, att hon flyttat på huvudet liksom, roterande känsla..
  • NiniMe
    Hejåhå skrev 2012-06-02 07:06:38 följande:
    Haha! Ok, jag känner mig så inställd på att det en sätes, just kanske för att inte bli besviken. Ska nog inte vara så säker på min sak då kanske :)
    Håller tummarna att bebis ligger rätt Dom kan överraska en
  • NiniMe
    Stövelkatten skrev 2012-06-02 06:55:36 följande:
    Jag har ett ganska stort dilemma; min sambo vill inte riktigt vara det stöd jag behöver under förlossningen. Han vill inte läsa på, ta del av förberedelser osv. Är en doula något jag bör fundera på? Jag känner mig lite olustig med att betala helt främmande människa för att vara mitt stöd, samtidigt så vill jag ju ha någon att förbereda mig med osv. Och jag kan absolut inte tänka mig att mamma eller någon kompis är med.

Några tips eller tankar?
    Jag har gått en utbildning till Doula och jag kan säga att om vi tänker efter så är ju barnmorskan inne på förlossning också en helt främmande person, skillnaden du har med en doula och barnmorska är att du får träffa en doula innan förlossningen, känna efter om det "klickar", du får chansen att lära känna osv.. Ni kommer prata om hur du vill ha det under din förlossning, och en doula förbereder sig på alla dina önskemål, en doula närvarar vid hela förlossning, hjälper dig att hålla fokus på andning, rörelser osv, detta gör inte en barnmorska i så stor utsräckning... Om vi säger att en förlossning tar 10 timmar inne på förlossningen så har du kanske en bm sammanlagt  2 timmar av dom..
    En doula är även där för att lägga fram dina önskemål till bm, säga ifrån om du vill byta bm osv...

Ett tips om du tycker det är lite mycket pengar att lägga ut så finns det många doulor som är under utbildning som behöver få ihop ett antal förlossningar och gör detta gratis.. Gå in på  http://www.doula.nu/
    så kan du hitta en doula nära dig som är under utbildning eller någon som har mer erfarenhet...

Jag kan säga att det kan vara skönt för din man att ha med någon, en förlossning kan innebära mycket osäkerhet för han också, han har ingen aning om hur det känns och kan inte relatera till det och det kan vara svårt för han att sätta sig in i det och hantera det.... Det är inget fel utan helt normalt.... Sen underlättar det en hel del om man är två stycken som tar hand om den födande kvinnan, det kan vara många intensiva timmar man har framför sig, och då kan det vara skönt med lite avlastning..
    När jag varit med en ensamstående så brukar man alltid ha en till med sig, antingen att man är 2 doulor eller att man har en familjemedlem till kvinnan med sig.... 
  • NiniMe
    Stövelkatten skrev 2012-06-02 17:00:52 följande:
    En fråga, gärna till er som med säkerhet VET Vad dras det i skatt på FP? För det är ju inte samma som kommunalskatten, som jag förstått det. Jag har tex. skattetabell 33 (bor i Haninge, men är med i Finska församlingen) och har hittat skattetabeller att kika på, men vad jag kan kommer det bara dras 28% av FK i skatt, medan preliminära uträkningen visade ett skatteavdrag på 30%. Är detta bara för att det är en preliminär uträkning, eller missförstår jag något?
    Tabellen jag tittat på är www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e2...
    Här dras det 26% men jag brukar höja det till ca 28% så jag får tillbaka på skatten istället för att betala
  • NiniMe
    Blomsterfröna skrev 2012-06-03 06:13:26 följande:
    Ja de gör dom:) vet egentligen inte varför dom drar mindre
    Dom drar enligt skattetabellen, mindre inkomst mindre skatt, mer inkomst mer skatt.. har jag för mig
Svar på tråden Augustibebis 2012