mammsen skrev 2012-06-16 22:54:32 följande:
Ninime - det är det jag menar, förlossningsvården är anpassad utefter att det ska bli enkelt och smidigt för de som jobbar att utföra sitt arbete och att det ska se "bra" ut i statestiken sedan att det innebär att kvinnor och barnen får sämre förutsättningar till en lugn och lyckad förlossning är inte lika viktigt,, Dock tycker jag synd om dem som jobbar innom förlossningsvården då jag förstått att det är väldigt dåligt med personal/födande kvinna. Det finns bergis många barnmorskor som inte trivs på de "vanliga" förlossningsavdelningarna på sjukhusen i landet eftersom de inte får göra sitt jobb med både hjärna och hjärta. Jag vill inte att någon ska känna sig otrygg i den svenska förlossningsvården (det finns ingen anledning) men jag tycker vi kvinnor ska våga ställa lite frågor när det gäller förlossningsvården! Och inte gå med på saker vi inte känner oss bekväma med eller vet något om!
Precis, det är viktigt för en födande att komma ihåg att det är er/din/vår förlossning och inte deras....
Ja jag själv har ju länge haft en dröm om att bli bm, därför jag utbilda mig till doula, men när jag sett med egna ögon hur lite tid det finns för den födande, önskar jag att man kunde leva på att vara doula istället... Men det går ju inte
Med mitt första barn var jag hemma väldigt länge, dom på förlossningen ville inte ha in mig, men sista samtalet sa jag till dom (efter 22 timmar hemma) nu kommer jag och skiter i vad ni säger... Jag kom in och jag var redan öppen 6 cm.. Dom blev förvånade, för jag lät ju inte så smärtpåverkad

...
Men när bm hade tittat så såg jag inte röken av henne förrän 4 timmar senare och då var det för att vi ringde och det var dax och krysta.. Det kändes ganska tråkigt för man fick liksom inte lära känna sin bm man hade...