• NiniMe

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-06-14 13:47:03 följande:
    Mamma070912: Åh grattis! :)

Apropå det här med napp. Ska man ha det öht? Jag är inte alls insatt men en del vill ju verkligen inte att deras barn ska ha napp medan andra vill det. Jag har ingen aning om varför. Nu menar jag alltså inte på bb utan framöver. Luddigt detta blev, hoppas ni fattar vad jag frågar om haha!
    Jag har använt napp till mina små, men dom dagarna man är på bb så behövs det inte om man ska amma... Ska man ge ersättning så är napp en bra ide
    Napp beror ju mycket på bebisens sugbehov, mina barn har haft ett enormt sugbehov och då har nappen varit min räddning, både under amning och under ersättningsperioden..
  • NiniMe

Ohlalala vad ni skriver Jag kommer denna förlossningen känna mig mycket tryggare just för att jag gått Doulautbildningen, den gav mig så mycket som jag inte hade en susning om, ex då krystställningar; Barnmorskorna vill ha er i gynställningen för att DOM ska se bättre, INTE för er skull, navelsträngen klipps fort för att DOM ska kunna ta blod från den, dom ger hellre en massa bedövningsalternativ för att DOM inte har tid att stötta er, olika bedövningsalternativ brukar många ggr tyvärr ge diverse bieffekter för antingen mamman eller barnet, eller både... Visste ni att ex petedin är som att spruta in heroin i kroppen... Tvii detta berättar dom inte...
    Sen måste man ta värkstimulerande för att skynda på eftersom det dragit ut på tiden osv... Mycket blir en ond cirkel tyvärr... Mamman blir stressad, barnet blir stressad osv...

Jag kommer inte be om deras sena avnavling, detta innebär för dom ca 3 minuter... Jag vill vara säker på att bebisen får allt blod som den ska så jag kommer säga till dom att klippa när moderkakan kommit ut, icke innan, om det inte sker andra komplikationer...

Jag kommer stanna hemma så länge jag bara kan i min lugna vrå och få hjälp av min syster och min man till att fokusera...

• NiniMe
    Ellenbmt skrev 2012-06-16 21:02:56 följande:
    Om man skriver om sånt som avnavling i fl-brevet, måste man ändå påminna dem?
    Vilka ställningar spricker man minst i?
    Ninime- vad kostar en doula?
    Det är lite olika, men en doula som är under upplärning tar ofta inget för det, sen hon som var min lärare tar ex 6000 kr för att doula, men hon har gjort detta i några år och hon har väldigt stor kunskap...
    Det är nog väldigt olika ang att spricka, men det bästa man kan göra är att skriva är att dom håller tillbaka barnets huvud precis vid myningen så att slidan töjer sig och att det inte går för fort... Men att föda i upprätt ställning är de som har mest fördelar, trycket mot rumpan minskar och risken att sprick såpass minskar, livmodern arbetar som mest effektivt i den ställningen med hjälp av tyngdlagen, moderkakan lossnar lättare när barnet är fött, blodcirkulationen är bättre eftersom din egna syresättning är bättre i denna position vilken även gynnar barnet... Tips på ställningar i upprätt position är sittandes på huk, eller sittandes på en pall, stå framåtlutad mot ex sängen, eller att man står upp..
  • NiniMe
    mammsen skrev 2012-06-16 22:54:32 följande:
    Ninime -  det är det jag menar, förlossningsvården är anpassad utefter att det ska bli enkelt och smidigt för de som jobbar att utföra sitt arbete och att det ska se "bra" ut i statestiken sedan att det innebär att kvinnor och barnen får sämre förutsättningar till en lugn och lyckad förlossning är inte lika viktigt,, Dock tycker jag synd om dem som jobbar innom förlossningsvården då jag förstått att det är väldigt dåligt med personal/födande kvinna. Det finns bergis många barnmorskor som inte trivs på de "vanliga" förlossningsavdelningarna på sjukhusen i landet eftersom de inte får göra sitt jobb med både hjärna och hjärta. Jag vill inte att någon ska känna sig otrygg i den svenska förlossningsvården (det finns ingen anledning) men jag tycker vi kvinnor ska våga ställa lite frågor när det gäller förlossningsvården! Och inte gå med på saker vi inte känner oss bekväma med eller vet något om!
    Precis, det är viktigt för en födande att komma ihåg att det är er/din/vår förlossning och inte deras....
    Ja jag själv har ju länge haft en dröm om att bli bm, därför jag utbilda mig till doula, men när jag sett med egna ögon hur lite tid det finns för den födande, önskar jag att man kunde leva på att vara doula istället... Men det går ju inte
    Med mitt första barn var jag hemma väldigt länge, dom på förlossningen ville inte ha in mig, men sista samtalet sa jag till dom (efter 22 timmar hemma) nu kommer jag och skiter i vad ni säger... Jag kom in och jag var redan öppen 6 cm.. Dom blev förvånade, för jag lät ju inte så smärtpåverkadObestämd...
    Men när bm hade tittat så såg jag inte röken av henne förrän 4 timmar senare och då var det för att vi ringde och det var dax och krysta.. Det kändes ganska tråkigt för man fick liksom inte lära känna sin bm man hade...
  • NiniMe

Dykmetoden är väldigt bra den med... Den övar jag på nu när jag får ont någonstans hahaah...... Sen är jag som person en som lätt går in i technovärlden när jag lyssnar på gubbens musik, så det är bestämt att jag ska lyssna på techno när jag föder hahaha, dock inte den sorten med fullt ös

• NiniMe

Ang blöjhink, neeej det är inget man måste ha, jag använder hellre en liten tunna med lock, sådan vanlig man kan köpa på ica eller coop, slänger blöjorna i en hundbajspåse.. Mycket billigare påsar och doften hålls borta...

• NiniMe
    mammsen skrev 2012-06-17 11:54:51 följande:
    Ninime - Altså! Detta med dyktekninken, kan inte du eller någon annan bara kort sammanfatta vad den innebär? Jag har hört om den men aldrigt tänkt så mycket på vad för sorts teknik det är :/
    Här är en bra beskrivning...  Man går liksom in i sig själv och lokaliserar smärtan, var den kommer ifrån.. Min doulalärare tycker denna är bättre än profylax eftersom profylax ofta kräver längre träning..

http://www.enbrastart.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64
  • NiniMe

Jag vetitusan vad som händer med mig, har haft en del mensvärk och sammandragningar sen igår morse, nu känns det som hjärtat slår i 190, ni vet som om man hör hjärtat när man ligger ner.. Känner mig konstig och illamående... Var upp sen 4 imorse, ingen ro att sova, nu när jag ska försöka vila så kommer jag inte till ro riktigt Obestämd

Svar på tråden Augustibebis 2012