• fru Elle

Augustibebis 2012

Jloow skrev 2012-05-23 21:07:56 följande:
    Som regel är det ju så att är man inte arbetsförd på grund av komplikationer så ska man ju kunna vara sjukskriven. Ibland tror jag FK svartmålas på grund av allt som står i pressen. Men det skrivs ju aldrig om dom fallen där det faktiskt går bra vilket som jag förstått det är väldigt många procent..
    Nej jag har aldrig haft problem med FK med att bevilja sjukpenning eller utbetalning av FP. Bara en sak, fick först besked att jag bara fick jobba 30 % när jag skulle vara sjukskriven på 50%. När man ringer till FK kommer man i kontakt med de som gör en första bedömning. De utgick från 100%, jag jobbade 80,52% och tog en lägstanivå FP-dag för att skydda min SGI. De menade att jag för att få sjukpenning på 50% max fick jobba 30,5% för jag var fortfarande FL 19,5%. Ringde flera gånger angående detta då min arbetsgivare ifrågasatte detta. Men fick schema för en tjänst på 30.5%. HR-avdelningen och en jurist där tittade på det. HR tog sen kontakt med FK och fick besked att jag skulle jobba 50% av min tjänst på 80,52%. Något jag tyckte hela tiden. Sen kunde inte min handläggare på FK förstå att jag hade fått ett så felaktigt besked flera gånger. Hade säker ringt 5 ggr ang detta och varje gång skrev de in i min journal att jag max fick jobba 30,5%.

På denna månad hade jag ju en hel del timmar att egentligen jobba igen men det behövde jag inte göra. Arbetsgivaren menade att det inte var mitt fel, att jag inte hade kunnat göra något annat utifrån det besked som jag fick från FK.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Ja Liberoreklamen är gullig, vi köpte de blöjorna till sonen igår och dottern var så glad. För vi har inte sett de i butik innan. Sen när vi kom hem så ville hon titta på reklamen, men kunde inte hitta den på Liberos hemsida.

Jag drack hallonbladsthe de sista veckorna innan förlossningen, kommer inte ihåg att det var så vidrigt. Sen har jag för mig att man kan äta ananas för att få igång förlossningen och det är ju gott nu när det är sommar. Sen tror jag på att ha mycket sex i slutet, är något i sperman som kan starta igång det. så helst ska man ha sex flera gånger, så det är bara att ligga så mycket ni och era män orkar. Så en kombo av hallonbladsthe, ananas och mycket sex sen en hinnesvepning eller två gör nog susen att få igång förlossningen. Fick en hinnesvepning på förlossningen 20.00 dagen innan sonens förlossning startade. Den förlossningen startade 04.00 och han föddes 05.40.

Sen finns de de som har tagit ricinolja, en kollega till mig gjorde det och hennes förlossning startade efter det någon vecka innan BF. Hennes första barn hade hon gått över flera veckor och haft mycket komplikationer. Hon hade fått tips av någon gammal BM om ricinolja. Men själv skulle jag inte testa det, har hört att det kan vara farligt. Kan få ett väldigt fort förlopp som kan vara stressande och skadligt för barnet. Har ju haft tillräckligt snabba förlossningar som det är.

Med dottern öppnade jag mig 10 cm på två timmar och hon blev stressad av det och hennes hjärtljud blev mycket låga och fick bradycardi. När de satte CTG efter att de konstaterat att jag var fullt öppen så hade hon ett hjärtljud på 40 och det blev väldigt bråttom att få ut henne. Men precis när de skulle sätta en klocka för att dra ut henne så återhämtade sig hjärtljuden och fick sen krysta som vanligt. Men det var omtumlande 10 minuter. Var ju bara öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen när jag kom in på morgonen och BM hade sagt att bebisen inte skulle komma förren tidigast på kvällen eller dagen efter. Men de skickade inte hem oss om vi ville stanna kvar, tur att vi stannade kvar. Men överallt så hade jag läst att som förstföderska så tar det lång tid, normalt så öppnar man sig 1 cm i timmen. Men det stämde inte på mig

• fru Elle

Är inte så mycket jag är sugen på, men om jag blir sugen på något så har vi en ica nära i huset jag bor som är öppen 7-23, så det är lätt att springa ner och handla det man vill ha. 

Dottern kom i vecka 39 + 2 enligt RUL. Fick datumet 6/3 på rul och vi hade räknat ut att BF skulle vara 26/3. Hade oregelbunden mens och är inte riktigt säker på när ägglossningen var, men tror inte det var rätt med BF som vi fick på RUL. För jag plussade en vecka efter jag skulle blivit gravid.

Sonen kom 39+5, vi hade räknat ut att BF skulle vara 2/7 och på RUL fick vi BF 3/7. Var denna gången säkra på när ägglossning skedde då jag tog pergotime och använde ägglossningstest. Han föddes den 2/3.

Denna graviditet åt jag med pergotime och använde ägglossningstest, hade själv räknat ut BF till 8/8, på KUB blev det BF 6/8 och på RUL BF 13/8. Tror dock inte att jag kommer gå till den 13/8, tror inte jag kommer gå över den 8/8 och sen så verkar de inte aviga på att ge mig en igångsättning när jag pratade med förlossningen. Hade varit roligt med BF den 2/8 då är alla barnen födda den 2:e .

• fru Elle
    Kampis skrev 2012-05-24 10:25:46 följande:
    Ang det där med sperman och sätta igång: Det finns ett ämne i sperma som är samma ämne som finns i igångsättningsgelen, men för att komma upp i samma mängd/koncentration som är i gelen krävs 4 liter sperma så det gäller att ligga mycket!

Eller börja spara i en burk redan nu?! haha nej usch fy vad äcklig hihi! 

Jag tror egentligen inte alls på såna där  "komma igång" tips, ungen kommer när den är redo men sen att man kan få en bra anledning att äta nutella och ananas utan att folk säger nåt är ju bara ett stort plus :D 
    Nej 4 liter blir nog omänskligt att komma upp i . Nä jag gillar ananas så det är inget jag behöver tvinga i mig . Men tror som du att bebis kommer när den är redo.
  • fru Elle

Har ju sluppit gå över tiden och vet inte om jag skulle stå ut med det. Var så skönt att slippa alla telefonsamtal om att man inte var inne på förlossningen, som jag hade fasat över. Vi kunde ringa när första barnet redan hade kommit och slapp allt tjat.

Sen tycker jag inte det är vettigt att få gå över tiden allt för länge, här i Göteborg gör man igångsättning i vecka 42+ 6 om allt verkar normalt. Men känner två som fick gå över tiden där moderkakan började lägga av. En fick ett akutsnitt, bebisen var medtagen och fick ligga inlagd på sjukhus. En kollega till mig förlorade sitt barn i magen när hon hade passerat vecka 42+0 för att moderkakan hade slutat fungera. Är säkert påverkad av dessa händelser som har hänt personer som står mig nära och vet inte hur vanligt det är. Men jag vet ju att det kan hända och många sjukhus sätter igång redan vecka 42+0 just pga av ökade risker. Det är den främsta orsaken till att jag inte vill gå över tiden.

• fru Elle
    TinTixie skrev 2012-05-24 13:37:27 följande:

Skriver inte speciellt ofta men läser vad ni skriver varje dag Skrattande Har börjat tvätta de första bebiskläderna & det känns fantastiskt bra. Vi vet inte kön men har fått ärva både pojk- och flickkläder av släkt så jag tänkte att jag skulle tvätta upp lite av varje så man klarar sig de första två veckorna & sedan kan tvätta resten när man kommit hem & vi vet vad det blev. Känns himla onödigt att tvätta flera kassar med kläder som ändå kommer bli ståendes.

Har börjat fundera mycket över vad man ska ha med sig till BB oxå, känner mig mest osäker på vad man ska packa ner till bebis & hur mycket. Någon som har några tips? 

För övrigt så ligger bebis med huvudet långt ner & har nu det senaste dygnet vevat som fasen med armarna, det känns allt för ofta som att bebis är påväg ut med en arm eller två. Ganska obehagligt faktiskt, någon som känt eller känner så? Och sist men inte minst -  hickan.. Herregud, minst 6-7 gånger om dagen!  

Tvättade med lite kläder till bebisen häromdagen

Till BB har jag haft med mig några ombyten till bebisen, helst kläder man inte behöver dra över huvudet, utan pyjamasar med knappar tex, omlottbodys. Kommer ta med mig alternativ både med kort och lång ärm. 
    - kläder till bebis
    - strumpor
    - en tunn mössa. Mina barn har haft en låg kroppstemp när de är nyfödda och har alltid fått en mössa på sig. Nu har jag köpt en minimössa för att slippa en som det står pampers på eller liknande.
    -  1-2 tunna bommullsfiltar
    - snuttefilt från teddykompaniet som luktar mamma 

Sen så har det funnits allt som behövs för att sköta om bebisen på BB. Vi har behövt ge ersättning redan på BB och det har också  funnits där. 

Till mig själv kommer jag ta med mig:
    - amningslinnen, amnings-BH
    - amningsinlägg till BHn (tror inte det fanns på BB
    - bekväma kläder som är lätta att amma i
    - min nesesär med schamo, duschcreme, deo, lite smink mm
    - iPad med mobilt bredband, min telefon och laddare till dessa
    - lite godis
    - vattenflaska
    - Min MVC-journal och förlossningsbrev.
    - legitimation (men finns med i plånboken)

Men det viktigaste är att kameran är med och laddad. Så kameran och objektiven samt laddare skall med.

Har tidigare haft med mig mjukt toapapper och massor med mat som jag skulle äta på förlossningen. Men har inte känt behöv av mjukt toapapper, sen så brukar det finnas en dusch vid toaletten. Mat eller dricka som jag har släpat med mig till förlossningen har jag aldrig hunnit äta eller dricka.  Sen så brukar man få mat  och dryck på förlossningen. Brukar inte finnas mat till mannen så det har man fått ha med sig själv. Men min snälla mamma skickade med min man matlådor när vi var på BB.
  • fru Elle
    natlup skrev 2012-05-24 14:56:41 följande:
    Jag har så ont i fogarna och ryggen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Ser inte fram emot att gå hem heller då vi måste ta 50 trappsteg upp för att komma till tunnelbannan..

Förlåt var bara tvungen att skriva av mig
    Trappsteg och foglossning är ingen bra kombination, låter inte roligt. Synd att det inte finns någon rultrappa/hiss till tunnelbanan på den stationen.
  • fru Elle

På östra och på Varbergs sjukhus fick man blöjor under hela vistelsen. De från pampers och från liberoväskan hade vi med oss hem.

• fru Elle

Har lite gravidtrosor, men använder annars de som är lågt skurna och de funkar att ha under magen. Har inga som går över magen. Provade lite bikinitrosor och det är väldigt många som inte fungerar, de flesta rullar av magen. Men har hittat ett par i lite bredare som inte rullar av. Tror det får bli dem och ett linne. Har några baddräkter för gravida men hittar bara igen en och den sitter inte snyggt. 

Skulle vilja ha tunna leggings/tights som inte går ner till foten. Gärna som man kan ha som stödstrumpa, för jag har problem med åderbråck på mitt ena ben. Både precis under knät och på låret. Men bara tanken på att gå runt med tjocka stödstrumpor/strumpbyxor nu när det är så varmt står jag inte ut med. Någon som har något tips?

• fru Elle
    DetGodaLivet skrev 2012-05-24 22:26:53 följande:
    Jag har jättemycket mammakläder,,,vår tvärtmaskin har pajjat så vi har inte tvättat på 3 veckor (utom underkläder det har jag kört på jobbet) i väntan på bedömning från försäkringsbolaget - men jag har fortfarande mycket att välja på. Finns vissa fördelar med att vara loppisfreak. 

Sen kan jag se ut hur som helst på jobbet, annars hade det kanske inte varit så kul kombinationer nu mot slutet. Men imorgon kommer nya tvättmaskinen:)  
    Inte kul att vara utan tvättmaskin , tur att du har en del att välja på.
Svar på tråden Augustibebis 2012