LiJon skrev 2012-05-23 13:14:51 följande:
Förstår inte hur det kan vara så olika det här med sjuskrivning för foglossning? Jag får gå via vårdcentralen, har frågat om mvc har egen läkare men de sa nej och att man går via dom. Skrev ju förut om läkaren som inte ens visste vad foglossning var eller knappt undersökte, och skrev världens torftigaste intyg... well, fick ju träffa ny läkare dagen efter som var något bättre och blev sjukskriven två veckor till att börja med, som går ut idag.
Så idag var jag dit och träffade en ny stafettläkare, som knappt heller kunde språket (förstå mig rätt, jag har ingenting emot utländska men jag tycker det är sjukt viktigt med förståelsen just inom sjukvården...) och jag märkte att han inte förstod allt jag förklarade .Han skrev iaf ett intyg och förlängde två veckor. Förklarade att jag går på semester den 15 juni och frågade om han inte kunde förlänga fram tills dess, men man kunde bara förlänga två veckor enligt honom. Vad jag förstår blir vissa sjuskrivna ända fram till BF? Nu måste jag ju dit runt den 7e juni IGEN för att fixa en sjukskrivning till i en vecka.
Tog dessutom upp mina onda sammandragningar som jag får när jag går/är igång för mycket, har tagit upp det med BM och enligt henne är det bara att ta det lugnt. Tänkte att det kanske var bra om det står med men då sa han bara "jaa första graviditeten är man så orolig, man kan vara arg och ledsen, nästa går mycket bättre". Hallå det var väl inte mitt humör som var problemet? Gah blir så matt. Räknar med att få avslag från FK, får se skatteåterbäringen som min "lön" i juni istället för en rolig bonus som jag hade hoppats på. Lite bitter idag jaaaa, haha ;)
Nej det verkar verkligen vara olika. Den läkaren som kommer till vårt MVC är toppen, känns som han är väl insatt i olika graviditetskrämpor och besvär som gravida kan råka ut för. Först blev jag ju sjukskriven för onda prematura sammandragningar som jag fick redan vecka 19. Sen när jag fick mer problem med foglossningen så fick jag både tips hur jag kan lindra besvären, han vet vad han ska kolla för att fastställa diagnos och hur utförligt han behöver skriva intyget.
Har själv blivit sjukskriven i mer än två veckor och det har inte varit några problem med FK. Förra graviditeten blev jag sjukskriven på 100% från vecka 25, den förlängdes sen när jag träffade läkaren igen och då fram till BF.
Denna graviditet blev jag sjukskriven på 50% från vecka 19 till vecka 25. Sen när jag träffade läkaren igen i vecka 25 så kände jag att det fortfarande gick att jobba 50% och blev fortsatt sjukskriven på 50% till vecka 35. Men problemen har de senaste veckorna blivit allt värre och i förra veckan träffade jag läkaren igen och blev sjukskriven på 100% fram till vecka 35.
Min handläggare ringde upp mig i samband med att den första sjukskrivningen på 50% hade blivit beviljad. Fick då besked att jag kunde bli sjukskriven fram till dagen innan BF för mina sammandragningar. Att det räckte att de fick in nya läkarintyg, var dock viktigt att det inte var något glapp i läkarintygen. Om det blev glapp på någon dag så var man tvungen att göra en ny ansökan. Sen om mina besvär förvärrades så skulle jag skicka in nytt läkarintyg samt ringa handläggaren så de kunde skicka papper som jag skulle fylla i. Förra gången hade jag nog ingen kontakt alls med någon handläggare, då fick jag bara pengar insatt på kontot.
Verkar verkligen kunna vara olika, tycker att det verkar konstigt att inte MVC har en läkare tillgänglig. Behövaförklara för någon vad foglossning är, hur ska de veta vad de ska kolla och titta efter för att ställa diagnos. Verkar ju vara väldigt avgörande hur och vad de skriver i intyget och det första intyget du fick var ju ett skämt. Gravid med stor mage och ont i ryggen eller vad det nu stod. Stod ju inget hur det påverkar din arbetsförmåga som FK vill veta.