• fru Elle

Augustibebis 2012

Grattis till dina flickor Strongenough! Vilken tur att du var inne på sjukhuset och att BM kollade hjärtljudet och att de gjorde ytterligare kontroller. TTS verkar vara så himla lömskt och snabbt bli väldigt allvarligt. Hoppas att dina flickor får fortsätta att må bra! Måste ha varit väldigt omtumlande när allt gick så snabbt, du åkte ju inne för att göra en glukosbelastning.

• fru Elle
    Sommaren12 skrev 2012-05-19 14:30:48 följande:
    Tvättmaskin - ett måste?!

Vi har ett litet badrum där det nu finns en hörna antingen för att sätta in tvättmaskin eller så kan vi ha ett skötbord där. Har hela tiden känts självklart med tvättmaskin, som vi tänkte köpa innan bebisen kommer, men nu börjar sambon tveka och då gör jag automatiskt också det. Vi har inga problem med att få tvättid i tvättstugan inom ett par dagar, men samtidigt hade det känts väldigt skönt att kunna tvätta i lägenheten. Vi tänkte ha skötbädd ovanpå tvättmaskinen men nu har jag läst massa om att det är osäkert att ha det så. Dessutom finns det verkligen ingen plats för att förvara blöjor, krämer och allt sånt man vill ha i närheten då. Med skötbord får man ju massa förvaringsutrymme. 

Hur hade ni gjort?  Obestämd
    Vi har valt att ha tvättmaskin och har inte ångrat det, tvättmaskinen används dagligen. Vi brukar tvätta i tvättstugan en gång i veckan och då tvättar vi sängkläder, handdukar och annat vi vill torktumla. Men kläder tvättar vi oftast i lägenheten. Vi har ett uppblåsbart skötunderlägg som vi har köpt på ikea. Sen har vi satt upp skenor från elfa som vi har satt upp hyllplan på. I det understa hyllplanet har vi satt krokar som vi kan hänga upp ett helt blöjpaket och kläder mm. Sen på hyllplanen har vi små handdukar, salvor, termometer och våtservetter mm. Tvätt maskinen står vid en vägg så det är två kanter som är vid en vägg. Har dock allt nära som jag behöver vid skötbordet så jag kan hela tiden ha en arm fri och ha på barnet. När de har varit i stadiet "jag har precis lärt mig att rulla runt och gör det hela tiden" har jag lagt skötbädden på golvet för att undvika olyckor. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Vi har haft kuddar från Rätt Start och gekås, både lite mindre till vagn och spjälsäng. Till en början har vi bara använt kudden till vagn/vagga. DE från Gekås gillar jag inte efter att man har tvättat dem mycket, blir klumpig. Men har kanske tvättat fel. Sen när barnen har börjat vända sig och valt att sova på mage så har de fått vara utan kudde. Till en början har våra barn sovit i pyjamas och tunna filtar. I vagnen på sommaren brukar jag ha en tunnare bomullsfilt att lägga på om det blir kyligare.När de har varit runt ett år så har de haft tillgång till täcke, men oftast vill de ha filtar i alla fall. I början tycker jag täcket till spjälsäng är så stort så i början har de haft täcke som är till vagga/vagn i spjälsängen. Täcken har vi köpt på gekås och de har varit toppen. 

Det man kanske ska tänka på när man ska köpa kudde/täcke är att det finns lite olika mått. IKEA har tidigare i alla fall haft ett speciellt mått på sina täcken, kuddar och påslakanset och Rätt start och andra märken ett annat mått. Så köp kudde/täcke som passar de påslakan som ni har tänkt köpa. 

Plastad frotté finns i olika kvalitet, själv hatar jag och barnen de vi har köpt på IKEA, blir väldigt svettiga. Har köpt i babyaffärer istället. Men vi har haft turen att inte behöva plastad frotté så mycket, kan räkna de gånger barnens blöjor har läckt på ena handen. Brukar lägga plastad frotte mellan madrassen och bäddmadrassen så de slipper ligga direkt mot. Sen har vi en tunnare bäddmadrass som vi får plats med i maskinen. Däremot så har det hänt en del kräkolyckor i samband med att de som bebis har fått i sig lite för mycket mat. Men till bebis har jag hellre ett extra örngott ovanför kudden för att lätt kunna ta bort om det händer att lite överskott kommer upp.

Jag har varit sjukskriven sen vecka 19 på 50% och sen förra veckan (vecka 28) är jag sjukskriven på 100 %. Min första graviditet var jag inte sjukskriven något utan jobbade fram till ca 1,5 vecka innan förlossningen. Den andra graviditeten blev jag sjukskriven på 100% från vecka 25, hade fruktansvärda problem med foglossning och onda prematura sammandragningar. Denna graviditeten fick jag också problem med onda prematura sammandragningar och foglossning. Men det är nu de senaste veckorna som foglossningsprobelmen har ökat och nu gick det inte längre. 

• fru Elle
    7eHimlen skrev 2012-05-21 21:51:15 följande:
    Ja det finns ju definitivt brister, men det mesta har ju blivit bättre de senaste åren.  Det finns ju lite olika sätt att bli gravida på för oss. Vi valde att hitta en anonym donator och genomföra en heminsemination. Donatorn och vi var alltså överrens om att han inte skulle ha något med barnet att göra alls och vi bytte inga kontaktuppgifter. Han vet inte vilka vi är och vi vet inte vem han är. När så bebis kommer så kommer det därför genomföras en faderskapsutredning, och den kan se ut lite hur som helst. Förhoppningsvis/oftast så påskyndas denns process om det finns en adoptionsansökan också. Min fru blir alltså inte laglig förälder förrän närståendeadoptionen godkänts/faderskapsutredningen lagts ner. Förhoppningsvis så tar inte detta alltför lång tid, men hon har alltså inga rättigheter alls innan den gått igenom. Men hade vi inte varit gifta så hade hon inte fått adoptera/bli förälder. 
    Går man däremot via landstinget så måste man först bli godkänd för hjälp, sen stå i kö i ca två år och sen blir båda föräldrar på en gång när barnet tittar ut. Vi valde inte den här metoden eftersom jag i år fyller 34 och kände lite stress.
    Om man åker till ett annat land och genomgår insemination så får man ett kvitto som visar att man gjort detta och processen att få närståendeadoptera går då snabbare. Men då kostar det ju istället massa pengar.
    Närståendeadoptionen  verkar vara gå till lite olika beroende på vem som är handläggare på familjerätten och i vilket landsting du bor. Förhoppningsvis så går det här i Sthlm lite snabbare än om vi bott i nån liten by på landet, men det kanske bara är jag själv som är fördomsfull. Jag menar bara att här händer det ju kanske lite oftare att samkönade par blir föräldrar och de på familjerätten kanske är lite mer insatta i hela grejen. Åtminstone hoppas vi att det är så.
    Vi vill ju ha samma rättigheter/skyldigheter så snart det bara går, både som trygghet för oss själva, och för vårt barn. Tänk om något skulle hända mig i samband med förlossningen liksom? Vi håller tummarna för att det går snabbt och enkelt iaf, så hon oxå får bli mamma även juridiskt.
    Blev det jätteinvecklat eller förstod du mitt svammel? :P 
    Är inte så insatt i detta, men känns spontant som denna process skulle kunna göras lite snabbare. Måste vara det bästa för ert barn att ha två föräldrar, utan att det skulle behöva bli en utdragen process. Sen för er att ni båda blir föräldrar till det barn som du har i din mage. Ni är ju inte det första paret av samma kön som har valt att skaffa barn tillsammans. Tycker man borde klara av denna process innan barnet har kommit, att de kunde starta faderskapsutredningen och adoptionsprocessen redan under graviditeten.
  • fru Elle

Naimis; hoppas inte du har fått den sjukdomen, så mycket saker som man kan bli drabbad av som gravid som jag aldrig har hört talas om.

Tycker att det är bra att kolla upp om man misstänker något eller om man känner sig orolig över något. Förra graviditeten åkte jag in för jag misstänkte att vattnet hade gått, men det var bara väldigt vattniga flytningar man kan få i slutet av graviditeten. Kände mig ganska fånig då men kände mig inte alls besvärlig utan BM tyckte med det var bra att kolla upp.

Om man inte känner fosterrörelser eller man har en känsla av att något är fel tycker jag absolut att man ska kolla upp det. Vet en tjej som hade varit in på förlossningen men värkarna hade stannat av. Allt såg bra ut med bebis så de åkte hem. Någon dag senare kände hon inte bebis så mycket och kände att något var fel. När de åkte in så levde inte bebisen längre. Hade inte gått över tiden och de kunde inte se vad som var orsaken, men moderkakan hade inte lagt av. Känns så himla onödigt, livet kan vara så hemskt ibland.

Fanns ju någon gravidapp i telefonen tidigare där det stod att det var normalt med mindre fosterrörelser i slutet av graviditeten. Det jag vill säga är väl att om ni märker av minskade fosterrörelser så kolla upp det. Kan ju bara vara så att bebisen ligger på ett annat sätt och man inte känner av den som tidigare, men kolla ändå upp det.

• fru Elle

Då vi har en son som är född i juli och hade mycket kläder till honom så har vi massor med passande kläder redan. Både lite svalare sommarkläder i passande storlekar och andra kläder. Var inne på tradera igår och såg en söt body, men så kom jag på att jag hade den i stl 56 och 68 redan . Finns som sagt en hel del i vårt förråd men kan inte låta bli att köpa lite nytt i alla fall.

När polarn o pyret hade en jubileumskollektion i höstas och vi hade bestämt oss för ett tredje barn, så sålde de en filt. Filten är sydd med polarns typiska randiga tyger i olika färger och ser ut som ett lapptäcke. Vi har använt ganska mycket sådana filtar till våra barn och kunde inte låta bli att köpa dessa filtar. Filtarna hade dessutom olika baksidor för att göra det riktigt svårt att bestämma vilken jag skulle köpa. Blev en med cerise baksida, en med kornblå baksida och två med svart baksida. Känns lite ovettigt att behålla alla, men får väl sälja någon när jag har bestämt vilka jag vill ha kvar.

• fru Elle

Nä nu när det är så varmt så undrar man ju hur man tänkte när man ska gå hela sommaren höggravid . Får själv bli lite duktigare att ta med mig en flaska vatten, sen får man klä sig svalt och vara i skuggan emellanåt.

• fru Elle
    natlup skrev 2012-05-23 10:57:55 följande:
    En fråga ni som är sjukskriva för era fogar. Gick ni via BM sen läkare eller gick ni via vårdcentralen?
    Tog kontakt med min BM, de har en läkare som kommer två ggr i veckan. Fick en läkartid hos honom.
  • fru Elle
    LiJon skrev 2012-05-23 13:14:51 följande:
    Förstår inte hur det kan vara så olika det här med sjuskrivning för foglossning? Jag får gå via vårdcentralen, har frågat om mvc har egen läkare men de sa nej och att man går via dom. Skrev ju förut om läkaren som inte ens visste vad foglossning var eller knappt undersökte, och skrev världens torftigaste intyg... well, fick ju träffa ny läkare dagen efter som var något bättre och blev sjukskriven två veckor till att börja med, som går ut idag. 

Så idag var jag dit och träffade en ny stafettläkare, som knappt heller kunde språket (förstå mig rätt, jag har ingenting emot utländska men jag tycker det är sjukt viktigt med förståelsen just inom sjukvården...) och jag märkte att han inte förstod allt jag förklarade .Han skrev iaf ett intyg och förlängde två veckor. Förklarade att jag går på semester den 15 juni och frågade om han inte kunde förlänga fram tills dess, men man kunde bara förlänga två veckor enligt honom. Vad jag förstår blir vissa sjuskrivna ända fram till BF? Nu måste jag ju dit runt den 7e juni IGEN för att fixa en sjukskrivning till i en vecka. 

Tog dessutom upp mina onda sammandragningar som jag får när jag går/är igång för mycket, har tagit upp det med BM och enligt henne är det bara att ta det lugnt. Tänkte att det kanske var bra om det står med men då sa han bara "jaa första graviditeten är man så orolig, man kan vara arg och ledsen, nästa går mycket bättre". Hallå det var väl inte mitt humör som var problemet? Gah blir så matt. Räknar med att få avslag från FK, får se skatteåterbäringen som min "lön" i juni istället för en rolig bonus som jag hade hoppats på. Lite bitter idag jaaaa, haha ;)
    Nej det verkar verkligen vara olika. Den läkaren som kommer till vårt MVC är toppen, känns som han är väl insatt i olika graviditetskrämpor och besvär som gravida kan råka ut för. Först blev jag ju sjukskriven för onda prematura sammandragningar som jag fick redan vecka 19. Sen när jag fick mer problem med foglossningen så fick jag både tips hur jag kan lindra besvären, han vet vad han ska kolla för att fastställa diagnos och hur utförligt han behöver skriva intyget. 

Har själv blivit sjukskriven i mer än två veckor och det har inte varit några problem med FK. Förra graviditeten blev jag sjukskriven på 100% från vecka 25, den förlängdes sen när jag träffade läkaren igen och då fram till BF.

Denna graviditet blev jag sjukskriven på 50%  från vecka 19 till vecka 25. Sen när jag träffade läkaren igen i vecka 25 så kände jag att det fortfarande gick att jobba 50% och blev fortsatt sjukskriven på 50% till vecka 35. Men problemen har de senaste veckorna blivit allt värre och i förra veckan träffade jag läkaren igen och blev sjukskriven på 100% fram till vecka 35. 

Min handläggare ringde upp mig i samband med att den första sjukskrivningen på 50% hade blivit beviljad. Fick då besked att jag kunde bli sjukskriven fram till dagen innan BF för mina sammandragningar. Att det räckte att de fick in nya läkarintyg, var dock viktigt att det inte var något glapp i läkarintygen. Om det blev glapp på någon dag så var man tvungen att göra en ny ansökan. Sen om mina besvär förvärrades så skulle jag skicka in nytt läkarintyg samt ringa handläggaren så de kunde skicka papper som jag skulle fylla i. Förra gången hade jag nog ingen kontakt alls med någon handläggare, då fick jag bara pengar insatt på kontot. 

Verkar verkligen kunna vara olika, tycker att det verkar konstigt att inte MVC har en läkare tillgänglig. Behövaförklara för någon vad foglossning är, hur ska de veta vad de ska kolla och titta efter för att ställa diagnos. Verkar ju vara väldigt avgörande hur och vad de skriver i intyget och det första intyget du fick var ju ett skämt. Gravid med stor mage och ont i ryggen eller vad det nu stod. Stod ju inget hur det påverkar din arbetsförmåga som FK vill veta.
  • fru Elle

Nu är det rätt sällan som jag går ut på krogen. Men var ute för några veckor sen och då köpte jag massor av alkoholfria drinkar, var väldigt goda och läskande. Upplevde inte att någon kollade snett, men det var mycket folk så det var kanske inte någon som såg magen, eller så såg jag det inte. Men i den takt jag drack dessa goda drinkar var det nog ingen som kunde tro att det var alkohol i .

Nu när det är varmt och soligt så kan jag sakna ett glas rosévin eller ett glas rött till god grillad mat. Men när bebisen är ute så ska jag fira med gott grillat kött som inte är den minsta välstekt och ett gott amaronevin eller något annat passande gott vin. Men får nog hålla mig till ett glas, får njuta av det länge med lite vatten bredvid. Ostar kan jag med bli sugen på och sakna, fast inte så mycket nu när det är varmt. 

Svar på tråden Augustibebis 2012