• Anonym (funderar)

Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...

Hur tog ni beslutet? Hade ni haft det dåligt innan barnet med? Hur gick det med uppdelning med  barnets boende/ vv???? Ångesten över att man skaffat barn uppenbarligen med fel person?

Jag går i valet och kvalet för jag inser att den här relationen hade enorma problem långt innan vi fick barn, men då kunde jag blunda för det och hantera det men nu med ansvaret för ett litet barn går det inte längre. Vill inte att hon ska vara mitt i massa bråk och få en så skev syn på vad kärlek och förhållande är.. Vill inte att hon ska ha en förtryckt mamma som förebild för hur man ska ha det i ett förhållande. Kortfattat så är min sambo väldigt snabb på att starta bråk för ingenting, oavsett om vår dotter är mitt uppe i allt elelr inte, han klagar och hackar på allt jag gör och inte gör, samtidigt som han knappt gör ett skit här hemma. Ska jag få han att hjälpa till med nåt måste jag be och påminna 100ggr och sen när han väl gör det är det med massa suckar och tydlig irritation. Många många dagar har jag och dottern haft så kul och mysigt under dagen, men så kommer han hem och jag märker att han redan är irriterad och för att undvika bråk så bara undviker jag honom och jag och dottern försöker hålla en tyst och låg profil.. Och jag tänker att fast hon är så här liten, bara några månader, så lär hon märka skillnaden som blir då pappa är hemma.. Känns inte ok. Konstigt att hon är mammig? ähum neeej...

Men om jag inte tog mig ifrån innan, hur ska jag göra det nu. Känns som att har jag nu valt att skaffa barn med denne man får jag väl för f... ta ansvar för det och få det här att fungera... eller?

• Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...
  • Anonym (kunde varit jag)
    Anonym (ger upp?) skrev 2012-05-18 21:26:21 följande:
    Män från andra länder, jag har inget emot de tills de kommer till sånt här.. Jag är inte förvånad!! Förlåt. Lämna innan de är försent.
    Det handlar inte om "män från andra länder" utan om dysfunktionella förhållanden vilket finns i alla länder och i alla kulturer.

En sak som dock har med det att göra och ibland har varit jobbigt i mitt förhållande med min sambo är vissa kulturella skillnader t.ex att det är väldigt tabu att visa och prata om känslor i hans kultur, vilket skapar mycket problem mellan oss.

Men de flesta av våra problem beror på hänsynslöshet, respektlöshet och brist på kommunikation.
  • Anonym (funderar)

Både jag och min sambo och hela släkterna är också svenskar så nej, detta handlar inte om kulturella skillnader..

• Anonym (funderar)

Gabardin hur långt i processen har ni kommit? Här är det lite döläge just nu, går inte riktigt att diskutera separationens praktiska delar än, gissar att han behöver tid att ta in att den här gången är det på allvar. Har ju sagt att jag fått nog hur många gånger som helst förut men alltid stannat så..

• gabardin

Funderar, den som det visste...

Det var ju bara någon vecka sedan som han verkligen fattade att jag menar allvar. Sedan dess har han skärpt till sig en hel del. Jag bara samlar information och tankar nu, bvc psyk nästa måndag, efter det får jag prata med honom igen.

Praktiskt är det inte jättekrångligt. Om vi flyttar så gäller det att övertyga en hyresvärd där att jag kommer få jobb, så jag kan söka boende. Sedan är det "bara" att få jobb och dagis där... Stannar vi och separerar så får han flytta ut, inget mer med det. Han får klara sig själv och bo hos kompisar, han har inte en chans att få kontrakt. Samma sak om han väljer att inte flytta med, han kan inte ens ta över den här lägenheten.

I det mentala står vi nog på helt olika platser i processen. Jag tror att han tänker att han avvärjer hotet nu genom att vara så himla hjälpsam just nu, och sedan ska det bli som tidigare igen, vi ska bo här och allt ska vara som vanligt. Jag känner ju att det är too little too late. I mitt huvud har jag redan nått punkten att jag ser det såhär: han får en chans till, OM han följer med.

Fast sedan får jag ångest och undrar vilka mina drivkrafter är, jag kanske bara är deprimerad av att ha varit hemma så länge, det kanske bara är en fix idé, jag kanske skulle vara nöjd med det jag får, jag skapar så mycket turbulens iom detta, jag kanske bara skulle sätta henne på dagis här och börja jobba och kämpa på och låta honom hållas, och han har ju så många fina och goda sidor också, hur kan man bara dumpa någon som man fortfarande någonstans älskar...

• Anonym (Gav upp)
    gabardin man kan dumpa någon man älskar om man är tvungen. Om ditt barn mår bättre om ni separerar.

Jag ser faktiskt mig själv som en framgångshistoria. Jag har separarat, fixat en fin lgh, dagis och jobb. Det går även om det känns omöjligt. Det är fortfarande skitjobbigt att acceptera att det blev såhär, men det praktiska löser sig!
  • Anonym (funderar)

Ja den där ångesten och tvivlet ja.. Det är väl den som gör att vi sitter här och bestämmer oss gång på gång utan att nåt händer, för tvivlet gör så att vi inte vågar på riktigt liksom.. Men av erfarenhet vet vi ju att snart sitter vi här med exakt samma funderingar igen när de där dagarna/veckorna/månaderna dom lyckas skärpa sig ett tag är över och allt är tillbaks i samma spår igen..

• Anonym (Gav upp)

Vet ni vad jag gjorde igår?
    Jag var på en parmiddag. Själv. Bara nya bekanta, deras partners och så jag då. Jag hade kanontrevligt! Jag tänkte inte alls på att jag var 5 hjulet, utan kunde slappna av och slippa oroa mig för att Han skulle skämma ut oss. Detta är en sak som jag varit väldigt rädd för, men det gick hur bra som helst. Jag kände mig inte alls utanför. Jag bara måste dela med mig eftersom detta var något jag var väldigt nervös för, framförallt innan jag separerat. (Och det gjorde inte ont att se alla lyckliga par. Jag tror jag börjar trivas som singel. Jag kanske snart kommer se mig som frivillig singel)

• Anonym (funderar)

Tack vad härligt att höra!! Bra och starkt gjort!

• Anonym (Kärlek i hemmet)
    Anonym (inlägg 7) skrev 2012-05-16 21:07:18 följande:
    Men bodde han kvar tills ni sålde radhuset då?   Om jag flyttar så måste min sambo bo kvar ett tag, då han inte har någonstans att ta vägen...   Jag har stått i bostadskö mycket längre än honom, och här i storstan är det svååårt att få lägenhet!   

Just sängen är arvegods från hans släkt, så den kan jag inte ta.
    Saken är också den att han har två barn med sitt ex, de har stridit om vårdnad och boende, och han har fått igenom varannan vecka där.  Så nu vill han förstås ha vårt barn samtidigt, så de kan umgås allihopa.

Förstår ju det på sätt och vis, eftersom syskonen avgudar varandra...
    Men vad detta är svårt!   Barnet bor ju här i huset, har förskola i närheten och allt.  Har jag ens någon rättighet att flytta det?  Pappan kommer ju inte skriva under någon flyttanmälan.
    Han bodde kvar tills han sålde radhuset. Det var väl egentligen redan sålt när jag flyttade. Vi hade haft en visning, fast vi egentligen inte visste om vi skulle gå ifrån varandra. Två dagar senare så sa jag ifrån och gjorde slut.. 

Han bodde kvar i radhuset i 1½ månad.. och ärligt talat så struntade jag rent utsagt om han kunde försörja sig eller inte. Varför skulle jag bry mig om honom när han behandlade mig som skit dag ut och dag in? Kanske låter kallt, men jag kände lite så.. 

Jag tycker att du ska ge honom möjligheten att vara med sitt barn när han har de andra två barnen.. så erat barn får möjligheten att vara med sina syskon.  
  • Anonym (skild)

Jag valde att skilja mig från mitt barns pappa när barnet bara vara några månader gammalt. Det fanns så många olika orsaker till det. Jag ville först inte lämna, det kändes fel. Man har den här bilden av en hel familj och att barnet ska bo med mamma OCH pappa. Men tills slut stod jag inte ut längre. Vi hade problem även innan barnet föddes. Men allt blev värre efter det. Och jag började hata barnets pappa. Jag hade accepterat så mycket skit han hade gjort mot mig innan, men nu när han prioriterade  sina saker framför barnet och inte hjälpte till med ett skit då kände jag att nu orkar jag inte mer. Kan han inte visa att han bryr sig om sitt eget barn ja då flyttar vi ut. Barnet blir ju äldre och kommer snart att uppfatta den dåliga stämningen.

Det var verkligen det bästa jag gjort. Att lämna en sådan relation tidigt. Barnet träffar pappan regelbundet, men man märker tydligt med vem han är mest trygg hos. Jag är glad för mitt barns skull att jag lämnade så tidigt. Här hemma kan han känna sig trygg nu. Ingen som höjer rösten hotfullt och skriker och bråkar....

Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...