• Anonym (funderar)

Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...

Hur tog ni beslutet? Hade ni haft det dåligt innan barnet med? Hur gick det med uppdelning med  barnets boende/ vv???? Ångesten över att man skaffat barn uppenbarligen med fel person?

Jag går i valet och kvalet för jag inser att den här relationen hade enorma problem långt innan vi fick barn, men då kunde jag blunda för det och hantera det men nu med ansvaret för ett litet barn går det inte längre. Vill inte att hon ska vara mitt i massa bråk och få en så skev syn på vad kärlek och förhållande är.. Vill inte att hon ska ha en förtryckt mamma som förebild för hur man ska ha det i ett förhållande. Kortfattat så är min sambo väldigt snabb på att starta bråk för ingenting, oavsett om vår dotter är mitt uppe i allt elelr inte, han klagar och hackar på allt jag gör och inte gör, samtidigt som han knappt gör ett skit här hemma. Ska jag få han att hjälpa till med nåt måste jag be och påminna 100ggr och sen när han väl gör det är det med massa suckar och tydlig irritation. Många många dagar har jag och dottern haft så kul och mysigt under dagen, men så kommer han hem och jag märker att han redan är irriterad och för att undvika bråk så bara undviker jag honom och jag och dottern försöker hålla en tyst och låg profil.. Och jag tänker att fast hon är så här liten, bara några månader, så lär hon märka skillnaden som blir då pappa är hemma.. Känns inte ok. Konstigt att hon är mammig? ähum neeej...

Men om jag inte tog mig ifrån innan, hur ska jag göra det nu. Känns som att har jag nu valt att skaffa barn med denne man får jag väl för f... ta ansvar för det och få det här att fungera... eller?

• Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...
  • Anonym
    Anonym (hoppet ute) skrev 2012-05-31 22:29:24 följande:
    Hej!

Får jag hänga här trots att jag inte har orkat läsa igenom alla inlägg? Jag började läsa men det tog för lång tid att hinna i kapp. 

Jag bor med en man och vi har 2 småttingar, den äldsta på 2 år. Jag hatar honom, så långt har det gått, jag HATAR honom. Jag vill bara att han ska försvinna ur mitt liv. Men "problemet" är att han är en fin pappa, en pappa som är nästan lika beroende av våra barn som jag är. Och ingen av oss kan tänka oss ha delat boende. Dels pga barnen, de är för små, men dels för att vi inte skulle klara oss utan dem så länge. Så vad gör man?

Jag smider konstant planer på att vinna massor med pengar och köpa en jättestor villa, så vi kan bo i varsin ände med barnen i mitten. Det känns väldigt realistiskt... Sen funderar jag på om jag kan hitta en älskare, en fantastisk man som kan vänta på mig under tiden som jag måste bo ihop med den här idioten, någon som kan titta mig i ögonen och älska mig några timmar varje vecka så att mitt hjärta inte stelnar helt, inte heller någon toppenidé kanske.

Han har faktiskt inga problem med vår relation, han lever ju som han vill. Han träffar kompisar, tränar, åker på fest mm. Jag sitter hemma och ammar dygnet runt och är bara tacksam över att han håller sig borta så slipper jag har negativa, klagande attityd mot allt jag gör.

Hans enda problem är att vi inte har sex, och ju mer han tjatar desto mer avtänd blir jag. Jag har även föreslagit att vi ska leva som vänner och föräldrar. Jag har sagt att han gärna får ragga brudar på krogen bara han kan vara trevlig hemma, men han nappar inte på någonting.

Fy vad jag är less! Men det är skönt att det finns flera i samma sits.
    Hur kan han vara en fin pappa om han inte är hemma?
  • Anonym (hoppet ute)

Toppen9: Haha, det är fantastiskt optimistiskt av din man att tro att ett tilltvingat sex-liv skulle lösa alla problem. Eller så skiter han i vilket och vill bara ha sex.

Gabardin: Jo, det är väl starkt att känna hat, men det är så jag känner. Det är inte som att han misshandlar mig, inte gör något hemma, bränner mina pengar utan problemet är att vi är så olika. Jag är så himla bra, han är tråkig, tjurig, hetsig, negativ, oromantisk, självisk, lat, fånig, osocial mm.

Jag ser det som självklart att vi ska separera men inte ännu, när barnen är så små. Vi bråkar inte så ofta, för det är ingen idé, ingenting förändras. Det är mest en konstant otrevlig ton mellan oss, jag vill absolut inte att mina barn ska känna den så jag försöker vara trevlig mot honom.

Jag ska ta tag i att läsa in mig i tråden så att jag kan hänga med vad ni andra har för problem och planer.

Anonym: Att han drar 2-3 kvällar i veckan när det stora barnet ska sova eller det lilla ändå bara ammas påverkar inte relationen till våra barn nämnvärt. Att han dessutom går och tränar några gånger efter jobbet, eller tar en helgresa någon gång då och då tycker jag inte heller är något som påverkar deras relation. För min del skulle det vara bättre om han stannade hemma, bjöd på en kopp te eller bytte bäbisblöja, men bäbisen bryr sig nog inte.

• Kakandi

Sex! Ja sex är lösningen på allt anser även min sambo. Ett bra tag sen jag skrev här. I onsdags när jag åkte till jobbet bröt jag ihop o bara grät o sa att jag slutat hoppas på vår relation o att jag bara inre klarar av att dela på vår son.
    När jag kom hem på kvällen bad han mig fe honom en månad för att han skulle visa att han kan bättra sig. Vi har redan haft hemska gräl o vårt barn betedde sig som att han var helt förstörd i helgen. Grät så smärtsamt o lidelsefullt o klamrar sig fast vid mig, bara mig o bara vill amma amma amma. Är rädd att han är så för att vi grälar så, men det kan förstås vara en separationsfas också. Han är 16 månader.

• gabardin
    Kakandi skrev 2012-06-04 20:14:43 följande:
    Sex! Ja sex är lösningen på allt anser även min sambo. Ett bra tag sen jag skrev här. I onsdags när jag åkte till jobbet bröt jag ihop o bara grät o sa att jag slutat hoppas på vår relation o att jag bara inre klarar av att dela på vår son.

När jag kom hem på kvällen bad han mig fe honom en månad för att han skulle visa att han kan bättra sig. Vi har redan haft hemska gräl o vårt barn betedde sig som att han var helt förstörd i helgen. Grät så smärtsamt o lidelsefullt o klamrar sig fast vid mig, bara mig o bara vill amma amma amma. Är rädd att han är så för att vi grälar så, men det kan förstås vara en separationsfas också. Han är 16 månader.

Åh jag har tänkt på dig, tänkte att det kanske blev bra allting... tyvärr inte då förstår jag. Min sambo tjatar faktiskt inte trots att jag vet att det plågar honom. Han sätter lite ära i det. Men visst påpekar han det. Och så mycket som han är borta skulle han lätt kunna ha någon annan, fan vet. Det sägs att män behöver sex för att känna närhet, kvinnor behöver närhet för att ha sex. Något ligger det i det.

Ja vad hemskt det är när man ser att barnet påverkas. De går inte sönder av att se gräl men det är inte bra heller. Hon står i mitten och gnäller högre och högre, liksom ropar ikapp... Sen klänger hon på mig eftersom att han oftast stormar ut.

Du tror inte han kan bättra sig, va? Det var väl det han skulle göra när du sist skrev i tråden...
  • Kakandi

Det jag stör mig på mest är att jag nu jobbat heltid, sambon är föräldraledig o ändåär det jag som tar alla uppvak på nätterna. O vår son vaknar ofta, vi utreder hans sömnproblem just nu. O inte ens på morgonen när jag behöver göra mig klar till jobbet går han som får sova hela nätterna upp utan tjat o han orkar inte engagera sig så sonen gråter o vill upp i min famn hela tiden. Manblir ju helt trasig. O sonen verkar vara det med. När de är själva på dagarna fungerar det uppenbarligen bra mellan dom, men det är som han släpper allt ansvar så fort jag är hemma.
    Har sjukat mig två dagar nu. Är visserligen sjuk , menfrämst vill jag ge sonen trygghet när hanär så orolig o mammig. Då är det som att sambon ser det som vilken annan dag som helst då jag är ledig. Slår på datorn o sitter med sitt o tänker att jag är med sonen.
    Det jag funderar på mest nu är ju hur man gör med umgänget om man separerar. Ingen varannan vecka skulle jag acceptera. Sonen är alltför liten, ammar än o har extrem separationsångest.

• Kakandi

Det känns som att du har det riktigt tufft också gabardin. Vad är det som händer i juni? Hur gammal är er dotter? Ledsen, minns inte. O med flytt, letar du till dig o dottern eller för er tre. Förlåt att jag har svårt att fatta.

• gabardin

Helt ok, man kan inte hålla reda. Hon är strax under ett. Jag jobbar lite och måste ha hans goda vilja så han passar henne. Ang lägenhet så försöker jag se det som att den är till oss alla tre. Samtidigt har han klargjort så fort frågan kommit på tal tidigare att han minsann inte tänker flytta någonstans. Jag har sagt att jag fortfarande letar men jag tror ärligt att han har glömt det.

Jag tänker att det är för oss alla, tvångsförflyttning. Knäppt, men ingen av oss är härifrån och han har inget jobb och inga utsikter att få något. Det är bara kompisar som håller honom här. Han kan välja att stanna här och bo på någons soffa, eller att följa med. Jag vet inte hur det kommer bli, mer än att han kommer bli galen när jag presenterar det för honom. Följer han med så startar vi om, på mina villkor och utan hans jävla polare.

• Anonym (hoppet ute)

Nu sover barnen och jag sitter med en öl och massor med kakor framför datorn, barnens far är borta. Jag har börjat så smått att läsa in mig i tråden, hann med alla gabardins inlägg och lite annat blandat. Skrev kommentarer i huvudet som jag aldrig hann skriva på tangentbordet. Det är så mycket jag känner igen, fast ändå inte.

Vi har t ex aldrig några toppar, någonsin, det är aldrig, aldrig bra. Han är en energitjuv utan dess like, jag mår faktiskt ganska dåligt av bara hans närvaro. Kanske en liten grej men igår satt vi och åt middag, mina föräldrar var bjudna. Han säger något om hur gott det är att äta mat när man är hungrig. Jag spinner vidare på ämnet och börjar "ja, kommer du ihåg när vi" varpå han avbryter mig med att säga något till vårt barn. Jag förväntar mig att han ska säga ursäkta, fortsätt och titta på mig. Men han tystnar lite, fortsätter sen att prata med barnet som ingenting och fortfarande utan att ha givit mig den minsta blick.

Så fort jag kommer med en idé är standardsvaret "hm, äh, det låter jobbigt, jag är inte sugen på det". Det enda som han är intresserad av det är saker som rör honom själv tillsammans med alkohol, sport och kompisar.

Han är totalt ointresserad av mig. Om jag har lagat mat och undrar vad tycker om maten så är den finaste komplimangen "ja, det var inte så tokigt, inte det bästa jag har ätit men helt ok". Några dagar efter förlossningen försöker jag prata lite, jag säger att jag tycker att det var fantastiskt att jag klarade av att föda barn, då svarar han "ja, jag tyckte att du mest bara skrek". Om jag frågar om han tycker att jag är fin i den här klänningen så säger han "hm, den är väl ok, jag är inte intresserad av kläder". Om vi tillsammans blir bjudna på fest så är responsen "ja, ok, vi kan väl gå då". Om jag målar en tavla så är den enda kommentaren alltid det som är konstigt eller dåligt "hm, det där huset är ju inte alls den där rosafärgen i verkligheten". Om jag har bakat något gott och nyttigt mellanmål till barnen nämner han bara att det blir disk osv. Alltid allting surt!

Förutom när han blir kåt, då kan han nypa mig i röven och säga något avtändande i stil med "ska vi knulla nu eller?". Brrrrrrr. När jag inte vill knulla just då så blir han sur igen, som vanligt. Det är bara på sista tiden som han har velat ha sex, de första 6 åren i vårt förhållande var det bara jag som ville ha sex. Men inte tjatade jag för den skull. Jag köpte sexiga underkläder, tände ljus, lekte rollekar och när det ändå inte gick så kramade jag honom och sa att jag älskade honom ändå. Fy så mycket bortkastad ömhet på den idioten.

Han är alltså inte så här med någon annan än mig (och på sista tiden även min familj). Om barnen ropar på honom släpper han allt, avbryter mig mitt i en mening och skiner upp i ett leende. Han bygger entusiastiskt klossar, han bär och kånkar, han läser saga, byter bajsblöjor, kramar, sjunger och myser. Jag har försökt förklara att det blir konstigt att se sin pappa otrevlig mot sin mamma hela tiden. När jag tar upp det så blir han bara arg, går i försvarsställning, påpekar något dumt jag har sagt eller hävdar att han inte alls är otrevlig.

När jag har försökt prata om vår separation (som jag drömmer om) blir han arg, vägrar att prata om ämnet och säger att han inte tänker hjälpa till med någonting.

När han är på sitt allra trevligaste humör, alltså när jag tar allt ansvar över allt som har med barnen att göra och hemmet är skinande rent och han strax ska iväg på någon festlig sportaktivitet, då kan han vara riktigt vänlig. Alltså artig, trevlig och uppmärksam mot mig.

Så jag märker att jag tar mer och mer, bara för att jag så väldigt gärna vill ha den där trevliga stämningen hemma för barnens skull. Jag struntar i att träna, för då surar han över att jag är borta och hur svårt det blir för honom att ha båda barnen osv osv. En del saker uppmuntrar han mig att göra med kommentarer som "ja, haha, det är klart att du ska göra det, jag är ju nästan alltid borta, varför frågar du?". Men jag vet ju aldrig när han ska bli sur över något.

På något sätt fungerar det ganska bra ändå när barnen är vakna. Det är så mycket som ska hinnas med att vi knappt hinner prata med varandra ändå. Vi pratar och leker med barnen, vi är överens om allt som gäller dem. Vi avgudar dem och kan sitta tillsammans och titta på dem och prata om hur fina de är. Vi kan dansa tillsammans och åka på utflykt ihop, så länge jag låtsas som att han är en utvecklingsstörd apa som jag måste ta hand om så är han ganska trevlig.

Det är så jävla svårt, för även om jag vill bli av med honom så ställer det till det med så mycket. De är för små för vv, jag vet inte var jag ska bo, hur jag ska ha råd, hur jag ska orka. Så jag smider planer i det dolda och hoppas att något ska hända. Det allra, allra bästa skulle vara om han fick en annan personlighet... Eller träffade en ny tjej, som han blev upp över öronen förälskad i och glad och generös. Jag skulle vilja att han ville att barnen skulle bo hos mig, men nära honom så att han kunde ha dem en natt varannan helg och komma förbi och äta middag med oss någon gång per vecka, ta med dem ut lite då och då.

Puh, nu fick jag skriva av mig lite också. Ibland tror jag att jag skulle kunna skriva i flera timmar om eländet, men nu måste jag sova så jag orkar morgondagen. Ursäkta rörigheten om någon orkar läsa allt.

• Anonym (funderar)

Hej
    Har inte varit här på ett tag, mår skit!!! Ledsen att läsa om era situationer med, jag hoppas vi alla får det bättre en dag..
    När jag nu under flera månader tagit upp separation har han: fräst nåt surt tillbaks om att jag är fan inge bättre själv, spelat offer och sagt att jag ska inte tro att jag är den enda som mår dåligt, det gör han med (i mycket anklagande ton), han har hållt med och spydigt sagt att ja det är nog lika bra vi separerar för jag är så jävla less eller så har han bara ignorerat mig och inte svarat alls.. Detta gjorde ju tillslut att det kändes nästan "lätt" att bestämma mig för att separera på riktigt. Pratat med BVC-psykologen och sedan tog jag upp detta på familjerådgivningen. Trodde vi skulle börja planera att sälja av lägenheten och det kändes riktigt bra för min del, men icke, då helt plötsligt en kväll för någon vecka sen "vaknar" han och inser att ojdå, menar du allvar med separation??? Han grät, bönade, bad, sa förlåt etc. Sedan dess har han varit någon superman och tagit hand om fan allt hemma, utom nätterna, men varit bra med dottern också och han har inte varit irriterad en enda gång (från att ha varit irriterad på mig daglien från att vår dotter föddes och ja i 8 månaders tid...) Jag stog ändå fast vid att jag vill separera på familjerådgivningen sist men han lyckades vrida det så vart ändå en lång diskussion om hur vi kan få det bättre för han vill ju absolut inte separera och han älskar mig ju sååå mycket osv.. Familjerådgivningskvinnan ställer sig helt på han sida och försvarar honom och jag sitter där och känner mig totalt hemsk som "inte vill ge detta en ordentlig chans så barnet får en riktig familj" bara för att han har "haft lite svårt att ta in vad jag sagt"??? Öhhh, ursäkta???? Jag kan väl säga att jorden under mina fötter rämnade totalt, jag vet ingenting längre, är bara så himla trött, orkar knappt tänka på nånting över huvud taget. Jag orkar inte börja om denna cirkeln ännu en gång!!! jag trodde ju allt var "kört" och börjat planera mitt nya liv och  längtat efter att få flytta och komma ifrån all skit som var här. Men nudå, när han är "perfekt" och vill absolut kämpa för att vi ska få det bättre, ska jag bara vara kall och splittra familjen för att jag inte orkar kämpa mer? ja då blir det ju jag i slutänden som är den elaka och han (som varit elak huur länge som helst) blir den stackars lämnade och helt oskyldig som sitter där och älskar och längtar efter vår lilla familj.. Jag går sönder! och jag blir så arg, när jag bett om en diskussion om detta under flera månaders tid, då jag bett honom kämpa, har han inte gett mig nånting, jag har varit helt ensam i alla dessa funderingar. Nu när han ber om att vi ska kämpa, ja då ska allt bli bra såklart.. fy fan!

Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...