Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • lynen
    Queenie70 skrev 2012-03-07 14:47:06 följande:
    Jag anser snippa vara ett väldigt värdefullt och viktigt ord och uppskattar verkligen det "nya" ordet som fyller en funktion som länge saknats.

"Hen" däremot är överflödigt och efterblivet...
    TYcker samma som du!
  • annca

Använde ingetdera.

För flickors kön fanns redan det utmärkta skötet. Förstår faktiskt inte varför det skulel uppfinnas ett nytt ord där, och jag anser att snippa är ett verb, inte ett substantiv, så det blir liksom bara dubbelfel där.

Hen anser jag inet behövs alls, utan är en latmanskonstruktion för att man inte orkar tänka så långt som att skriva om meningen man vill säga för att passa ord som redan finns, och att vi inte behöver något könlöst pronomen i vårt språk..

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Minifer
    Frontline skrev 2012-03-07 15:17:50 följande:
    Jag vet inte som sagt men jag säger nog snipa med långt i, snippa låter så kort tycker jag.
    Som sagt jag vet inte men jag har alltid hört eller sagt snipa..
    Snipa är en typ av allmogebåt, en rodd- och segelbåt. Kännetecknande för båtmodellen är en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Längden kan vara från cirka fyra meter till upp mot åtta meter

bara så du vet ;)
  • Thaleya1
    Queenie70 skrev 2012-03-07 14:47:06 följande:
    Jag anser snippa vara ett väldigt värdefullt och viktigt ord och uppskattar verkligen det "nya" ordet som fyller en funktion som länge saknats.

"Hen" däremot är överflödigt och efterblivet...
  • Ajkje

Jag använder snippa men hade väldigt svårt för ordet till en början. Hen greppar jag inte riktigt så det används inte alls.

• Kvackismamma
    Plutteli skrev 2012-03-07 15:37:01 följande:
    Jag använder båda orden, tycker dem är jättebra :)
  • Frontline
    Minifer skrev 2012-03-07 16:30:10 följande:
    Snipa är en typ av allmogebåt, en rodd- och segelbåt. Kännetecknande för båtmodellen är en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Längden kan vara från cirka fyra meter till upp mot åtta meter

bara så du vet ;)
    Jo tack jag vet, jag är så pass gammal att jag har ägt både en och tre eller mer båtar...
    Men faktum kvarstår att jag trodde det hette snipa då jag tyckte att snippa låter så kort och hårt.

Finns ju en hel del ord som heter likadant fast av olika betydelse om man nu ska se det så...
    Ta som sticka,  jag ska sticka en tröja eller jag har fått en sticka i fingret eller att du ska sticka iväg.

Men nu är vi lite väl OT
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?