• Millan83

"Hen" och/eller "snippa"?

Är nyfiken på bruket av de två orden "hen" och "snippa". Rösta på det som stämmer in på dig och skriv gärna en kommentar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-07 14:51
    Skriv gärna era personliga uppfattningar och försök att inte tillskriva den andra sidans uppfattning egenskaper eller huruvida det är universellt fel eller rätt! "Jag tycker.." är bättre än "Så här ÄR det..." eftersom det handlar om just personliga uppfattningar!

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?
  • Mercurialis

Jag använder "snippa" men inte "hen" ... än.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Thaleya1

Jag fattar inte riktigt, är snippa ett nytt ord? Min mormor använde ju tillochmed det när hon växte upp?
    För mig känns snippa som ett naturligt ord på barns underliv. - det finns ju inget annat ord?

Hen är ett ord som man visserligen kan använda i vissa situationer, istället för att säga han eller hon (när man inte vet). Dock så har ordet använts i fel situationer redan från början, och används för att könsneutralisera saker, vilket känns fullkomligt onödigt och idiotiskt.

• lykantrophona
    Karolina1982 skrev 2012-03-07 15:20:13 följande:
    Dessutom så är pojkar, pojkar och flickor, flickor. En pojke är en han och en flicka är en hon.
    Visste du att det varje år föds barn som inte är tydliga pojkar eller flickor?

Men nu används ju ordet "hen" mest om man inte känner till könet, eller inte vill avslöja könet på någon. "Jag fick ett anonymt brev från någon som verkar vara arg på mig. Undrar varför hen är det?"
    linas fina skrev 2012-03-07 14:51:37 följande:
    En liten reflektion på de som tycker det är konstigt med könsneutrala pronomen. Många i min omgivning har en egen lösning på hur de ska benämna folk och djur. De säger nämligen han! Då har man pronomet han som neutralt ord när man menar någon som kan vara båda kvinna och man. Borde det inte vara värre att ta för givet att en kvinna är en man än att säga hen som folk verkar tycka är en kränkning?
    Jag brukar irritera folk genom att när folk säger något i stil med "åh, titta på katten, visst är han söt?", att fråga om hur de vet att det är en hane. Speciellt i de fall som katten är sköldpaddsfärgad, och därmed med största sannolikhet en hona. Drömmer

Själv använder jag ordet "hen" då och då när det behövs. "Snippa" har jag väl inte använt än, men har ingenting emot ordet. Skulle nog använda det om jag skulle prata om ett barns kön, eller om kön med barn. Däremot kallar jag min och andra vuxna kvinnors könsorgan för fitta. 
  • trubbelsnåd
    Karolina1982 skrev 2012-03-07 15:20:13 följande:
    Jag skulle aldrig säga HEN. Det är helt befängt hur det ens kan tillåtas att alla barn ska ha samma kön. Snippa vägrar jag säga då Det känns som ett "Stockholmspåhitt". Dessutom låter det töntigt. Ska man säga det till vuxna med? Här nere i södra Skåne säger vi iallafall Kissen. Ja, jag inser att det inte låter bättre men man säger så här. Pojkar har en snopp och flickor har en kiss.
    Dessutom så är pojkar, pojkar och flickor, flickor. En pojke är en han och en flicka är en hon.
    Vem har sagt att alla barn ska ha samma kön? Om du tror att hen är en ersättning för hon och han har du missuppfattat å det grövsta.

Varför kallas inte pojkars kön för kissen också, de kissar väl också med sitt kön? Katt
  • kattfoten

jag tycker hen är ett praktiskt ord och använder det dock inte så ofta ännu. Ordet snippa använder jag inte. 

• Minifer
    Frontline skrev 2012-03-07 16:49:08 följande:
    Jo tack jag vet, jag är så pass gammal att jag har ägt både en och tre eller mer båtar...
    Men faktum kvarstår att jag trodde det hette snipa då jag tyckte att snippa låter så kort och hårt.

Finns ju en hel del ord som heter likadant fast av olika betydelse om man nu ska se det så...
    Ta som sticka,  jag ska sticka en tröja eller jag har fått en sticka i fingret eller att du ska sticka iväg.

Men nu är vi lite väl OT
    fast det heter ju snippa :) Har själv svårt att vänja mig vid det :)
  • Veladis

Jag använder båda. Hen känns fortfarande lite nytt i munnen, men jag använder det mer och mer eftersom det är så praktiskt. Jag vill inte automatiskt kalla jag inte vet könet på (sotarn, tradera-köparen, dotterns nalle, osv) för han (vilket folk ofta gör)  och inte heller vara tvärtemot och kalla alla för hon. Hen är mjukt, lättsagt och enkelt. Ett trevligt litet ord.

• Maria 077

Jag använder ordet snippa för det passar bra tillsammans med ordet snopp för att ge namn till våra könsorgan och min dotter på snart 3 använder bägge orden!

Hen har jag inte använt än. Den ända gången jag kan tycka att man kan använda det är när man inte vet könet på barnet i magen och då kan man säga hen. 

Svar på tråden "Hen" och/eller "snippa"?