Karolina1982 skrev 2012-03-07 15:20:13 följande:
Dessutom så är pojkar, pojkar och flickor, flickor. En pojke är en han och en flicka är en hon.
Visste du att det varje år föds barn som inte är tydliga pojkar eller flickor?
Men nu används ju ordet "hen" mest om man inte känner till könet, eller inte vill avslöja könet på någon. "Jag fick ett anonymt brev från någon som verkar vara arg på mig. Undrar varför hen är det?"
linas fina skrev 2012-03-07 14:51:37 följande:
En liten reflektion på de som tycker det är konstigt med könsneutrala pronomen. Många i min omgivning har en egen lösning på hur de ska benämna folk och djur. De säger nämligen han! Då har man pronomet han som neutralt ord när man menar någon som kan vara båda kvinna och man. Borde det inte vara värre att ta för givet att en kvinna är en man än att säga hen som folk verkar tycka är en kränkning?
Jag brukar irritera folk genom att när folk säger något i stil med "åh, titta på katten, visst är han söt?", att fråga om hur de vet att det är en hane. Speciellt i de fall som katten är
sköldpaddsfärgad, och därmed med största sannolikhet en hona.
Själv använder jag ordet "hen" då och då när det behövs. "Snippa" har jag väl inte använt än, men har ingenting emot ordet. Skulle nog använda det om jag skulle prata om ett barns kön, eller om kön med barn. Däremot kallar jag min och andra vuxna kvinnors könsorgan för fitta.