GladaFrun skrev 2012-08-07 10:54:39 följande:
Tråkigt att du blir så upprörd. Om man ska ge råd tycker jag att man bör vara rätt kunnig i ämnet.
Men när du skriver om att räkna kalorier så handlar det ju om något helt annat än VV koncept.
Jag säger inte att VV räknar kalorier. Men jag vill vara insatt i hur mycket kalorier olika sorters mat innehåller just för att bara för att någonting är 0pp så betyder det inte att det bara är att frossa på. 
Jag har skaffat mig kunskap från olika håll och hjärntvättas inte av ett koncept. När sedan VV konsulenter ger viktväktare rådet att se över fruktintaget så visade det att jag inte är helt ute och cyklar. 
Men som sagt, ingen behöver följa mitt råd. Jag tvingar ingen, eller hur? Och det är inte heller ett skadligt råd. 
Så varför fortsätter du älta det? Jag säger att hon absolut måste sluta med frukt, men kanske dra ner på dem och se till vad för frukt hon äter. Äter hon massvis med grönsaker utöver frukten osv osv osv?
Som det står i en artikel på VV Hemsida:
"Frukt är mat med Mättnadsfaktor, men det är ändå viktigt att vara uppmärksam på de subtila mättnadssignalerna. Det är den punkt när din kropp talar om för dig att du har ätit tillräckligt och att det vore vettigt att sluta. Att veta när du är mätt är viktigt för att du ska kunna styra hur mycket du äter och hålla dig på rätt kurs mot Målvikten.
En riktig nollhjälte – med en tvist! 
Kom ihåg att frukt har ett ProPoints värde på noll, men att allt handlar om att äta med måtta. Behandla dina hjältar med den respekt de förtjänar!"
http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200668